Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Finns det nå bra pukmickar att köpa för 4000 sammanlagt? Helst inte mer...

Har kollat på Audix D2 lite och det lutar dit men det kanske finns nåt bättre alternativ i samma prisklass. Läste dock att dom inte var speciellt super-riktade och det vill jag ju att dom ska vara för att undvika ljudläckage...

Gärna nåt jag kan köpa en till av eftersom jag kommer ha 4 hängpukor (13", 14", 15" och 16").

Golvpukemick lär ju bli nån annan kan jag tänka mej men det tar jag sen

Ska låta bra till metaltrummor iaf...

Redigerat av tvåtakt
Annons
Postat

sm57 går på typ 1100 styck....finns mycket på begagnat-marknaden också.

Har spelat in en del trummor, virvel och pukor. Funkar fint med Shure

Postat

Att undvika ljudläckage OCH få ett fett sound går inte riktigt ihop, anser jag. För att få ett fett sound kan just lite ljudläckage vara biffen.

Som jag ser det kan du (för den pengen) antingen köra på Shure SM57/Sennheiser e604 (och närmicka), vilket ger ett "safe" sound. Personligen tycker jag inte det låter jättekul. Blir inte direkt något tryck, upplever jag. Eller så kör du på Audix som också är kanonmickar. Audix tar upp kitet ganska mycket, ja. Men på ett bra sätt, tycker jag! Det bli "fläsk" helt enkelt. Audix D2 och D4 är mer åt Sennheiser MD421-hållet! Med Audix-mickarna kan du också micka längre ifrån pukorna, för att få ännu större ljud. Det har jag inte lyckats med, med t.ex. en SM57:a.

Själv valde jag att ta bort en puka, för att ha råd med Audix (valde D2 på häng och D4 på golv), istället för att gå SM57-vägen. Inte ångrat mig! Senast hade jag tillgång till en MD421, som jag körde på golvpukan. Testade att köra D2 på lilla hängpukan och D4 på den större. Funkade kanon.

Det jag menar är att du ska nog inte snåla/safe:a. Ta hellre bort en puka i början, för att sedan bygga på med fler.

Om du bestämmer dig för att Audix inte är något för dig kanske detta är något för dig. 3-pack Sennheiser e904 för 4 papp. Kan nog vara ett vettigt alternativ. Men använd i sådana fall fristående stativ. Det blir för mycket bummel när de hänger på pukorna (är för live). Inte använt dessa mickar, så kan inte uttala mig om dem. Men de ska tydligen också vara lite mer åt MD421-hållet.

Postat

Jo jag brukar ju inte ens gatea pukor när jag mixar, så egentligen så... Ja det blir nog Audix D2orna. Ligger bra i prisklass med vad jag har råd med också. Tjohoo.

Antalet pukor är för att jag vill kunna göra snygga panorerade pukfills. 😛

Postat

Sm57or på pukor å virvel är ett bra och billigt alternativ. Man kan aldrig ha får många sm57or. Uppgraderar du i framtiden kan dyu använda sm57 på HH,ride, virvelns undermick' t.ex

Postat (redigerat)

Man möter ibland skepsis gentemot SM57. Som om det vore en sämre mick än många andra. Ur det perspektivet är det något av ett mysterium att den blivit så populär som den är.

Ännu oftare möter man en övertro på SM57. Som att den vore en bättre mick än många andra. Det finns en anledning till att den används så ofta på gitarrförstärkare och virvel och det är att den funkar bättre i mix än andra modeller.

Jag ställer mig tvivlande till båda inställningar. SM57 är en prisvärd mick som funkar till en massa högljudda ljudkällor. Till exempel närmickning av trummor, förstärkare och blåsinstrument. Inte särskilt rundgångskänslig heller så det är sällan problem att använda den i PA heller. Men att den skulle vara generellt bättre än t ex Sennheisers 900-serie, eller Beyers M201. Nja...

Jag har (för länge sedan) gått igenom en fas när jag använde SM57 till nästan allting. Det var en av de första mickar jag skaffade. Därefter följde ett flitigt användande av MD421. Sång, blås, trummor etc. Nu för tiden varierar jag gärna mickar och mickplacering. Når ofta ett tillfredsställande resultat och lär mig förhoppningsvis något på vägen.

Ett tips angående pukmickar. Som Kokanin var inne på har det stor betydelse hur läckaget låter. Dynamisk mick med hyper- eller supernjure kan låta rätt sorgligt i övre mellanregister off axis (dvs inte rakt framifrån). MD21 - i motsats - låter helt okej nästan 360 grader runt om.

Är man ute efter snygg definierad topp i närmickarna kan det vara en poäng att använda kondensatormikrofoner istället för dynamiska. Lite knepigare att placera (iaf stormembrans) och inte säkert att dom klarar återge ljudtrycket, men istället för att hissa 12 dB i diskanten på en SM57 (och med det följer ett helt annat läckage) kanske du får till rätt mängd transient på en gång.

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.