Jump to content
Annons

Fantommatad mic in i tele.


Guper (oregistrerad)

Recommended Posts

Guper (oregistrerad)

Hej jag är en nybörjare vad gäller inspelning.

Jag har ljudkortet M-audio fasttrack USB. Det har två ingångar, en fantommatad XLR och en tele. Jag använder två kondensatormikrofoner. En blir matad av fasttracken(inga "problem" med den), den andra blir matad av jjlabs fantommatning:

Mic >(xlr-xlr)> jjlabs fantom > (xlr-tele) > fasttrack(tele). Problemet är att ljudvolymen är låg. Jag skruvar upp volymen på teleingången till max och då får jag en låg signal in till datorn som lätt blir överröstad av XLR ingången.

Kan det vara så att tele-ingången är designad just för en elgitarr, och har därför av någon anledning låg volym?

Vad kan det vara för problem, och vad för lösning? (låg budget!)

Köpa annan fantommatning?

Köpa ett mixerbord? går det isåfall att koppla mixerbordet till xlr-in på fastracken?

mvh. Guper

Redigerat av Guper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du behöver en preamp för att förstärka en mikrofonsignal

enbart fantommatning räcker inte

köp inget mixerbord utan enbart en preamp

signal från en preamp eller mixerbord är i linjenivå och det kan du inte koppla direkt in i en mickingång

edit: ser nu att fasttrack endast har en instrumentingång och ingen lineingång

du får kolla upp om instrumentingången ändå kan ta linjenivå...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Guper (oregistrerad)

Tack för svaret. Jag har sökt runt lite och tyckte förstå att man kunde koppla in åtminstone en dynamisk mikrofon i instrument ingången.

Detta borde väl vara samma sak som en preampad kondensator? 🙂

Vad händer om jag skulle skicka in linjenivå i instrumentingången då, om den inte kan ta linjenivå?

Nåväl, tack för svaret

/Rookie

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag har sökt runt lite och tyckte förstå att man kunde koppla in åtminstone en dynamisk mikrofon i instrument ingången.

Detta borde väl vara samma sak som en preampad kondensator? 🙂

Vad händer om jag skulle skicka in linjenivå i instrumentingången då, om den inte kan ta linjenivå?

Nåväl, tack för svaret

/Rookie

Det handlar om helt olika signalnivåer. En mikrofon behöver en mikrofoningång, helt enkelt.

Instrumentingången kan det kanske bli lite ljud med om du kör med en dynamisk mick, men du måste antagligen skruva upp volymen så högt, att Niagarafallet kommer "på köpet"... 🙁

Skickar du in linenivå på instrumentingången, så är det risk att du lätt får dist, eftersom linenivån är högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rookie,

Om din tele-ingång är en instrumentingång så är den obalanserad samt högohmig och är anpassade för en högre signalnivå än en balanserad lågohmig mikrofon.

Vad du kan göra är att köpa en XLR-mikrofonkabel sam har en telejack i andra ändan med en inbyggd transformator, som då anpassar den balanserade miksignalen till en obalanserad högohmig signal som kommer att passa din instrumentingång.

Dessa transformatror-kablar håller inte någon super-kvalitét, men kan duga till en budget-anläggning.

skall micken Phantommatas så skall du givetvis ansluta ditt separata Phantomaggregat mellan micken och trafosladden.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Guper (oregistrerad)

Slutsats:

Jag köpte en mikrofonförstärkare med inbyggd fantommatning. Kopplade in den i "instrumentingången" på fasttracken. Nu funkar det klockrent!

Tack för hjälpen.

Mvh. Guper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...