Jump to content
Annons

Fantommatad mic in i tele.


Guper (oregistrerad)

Recommended Posts

Guper (oregistrerad)

Hej jag är en nybörjare vad gäller inspelning.

Jag har ljudkortet M-audio fasttrack USB. Det har två ingångar, en fantommatad XLR och en tele. Jag använder två kondensatormikrofoner. En blir matad av fasttracken(inga "problem" med den), den andra blir matad av jjlabs fantommatning:

Mic >(xlr-xlr)> jjlabs fantom > (xlr-tele) > fasttrack(tele). Problemet är att ljudvolymen är låg. Jag skruvar upp volymen på teleingången till max och då får jag en låg signal in till datorn som lätt blir överröstad av XLR ingången.

Kan det vara så att tele-ingången är designad just för en elgitarr, och har därför av någon anledning låg volym?

Vad kan det vara för problem, och vad för lösning? (låg budget!)

Köpa annan fantommatning?

Köpa ett mixerbord? går det isåfall att koppla mixerbordet till xlr-in på fastracken?

mvh. Guper

Redigerat av Guper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du behöver en preamp för att förstärka en mikrofonsignal

enbart fantommatning räcker inte

köp inget mixerbord utan enbart en preamp

signal från en preamp eller mixerbord är i linjenivå och det kan du inte koppla direkt in i en mickingång

edit: ser nu att fasttrack endast har en instrumentingång och ingen lineingång

du får kolla upp om instrumentingången ändå kan ta linjenivå...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Guper (oregistrerad)

Tack för svaret. Jag har sökt runt lite och tyckte förstå att man kunde koppla in åtminstone en dynamisk mikrofon i instrument ingången.

Detta borde väl vara samma sak som en preampad kondensator? 🙂

Vad händer om jag skulle skicka in linjenivå i instrumentingången då, om den inte kan ta linjenivå?

Nåväl, tack för svaret

/Rookie

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag har sökt runt lite och tyckte förstå att man kunde koppla in åtminstone en dynamisk mikrofon i instrument ingången.