crillemannen Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 En sak folk har glömt i den här debatten som har betydelse är Programvaran. Eller på vilket digitalt medium du spelar in på. Hahaha... här regnar ju floskerna!!!
Radiobrutta Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 Tycker alla ska titta på den här videon.. de jämför bl.a ett billigt inbyggt med ett dyrt ljudkort... say no more..
Elof (oregistrerad) Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Ljudkortets, alltså omvandlarna tycker jag har minimal betydelse i jämförelse med preamp och mick. Sen så håller jag absolut inte med om att en bra preamp är viktigare än micken. Här är två filer, samma mickar, samma trummis, samma omvandling, olika 4-kanals preamps. En av dessa kostar på sin höjd ett par hundra kronor per kanal, den andra är en API 3124, välkänd arbetshäst vid truminspelningar... 4chpreampA.mp3 4chpreampB.mp3 Redigerat 27 december 2010 av Elof
laxlaxlax Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) 4chpreampA.mp3 4chpreampB.mp3 Ville bara säga att jag föredrog A! - mindre hårda transienter. Vilken var vilken? Redigerat 27 december 2010 av laxlaxlax
joachime Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Tycker alla ska titta på den här videon.. de jämför bl.a ett billigt inbyggt med ett dyrt ljudkort... say no more.. Har du lust att ange var i det timmeslånga programmet Ethan jämför ljudkort?
joachime Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Ville bara säga att jag föredrog A! - mindre hårda transienter. Vilken var vilken? Jag föredrog också A i det här exemplet. Mer oomph i bastrumman. Transienterna lät mp3 i båda fallen.
spass Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Har du lust att ange var i det timmeslånga programmet Ethan jämför ljudkort? 41:15
Elof (oregistrerad) Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Jag föredrog också A i det här exemplet. Mer oomph i bastrumman. Transienterna lät mp3 i båda fallen. Gick inte att ladda upp wav, filerna var för stora. Vad säger det här testet dig, Carle? Står du fortfarande fast vid att preampen är viktigare än micken?
Sengaia Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Snappar upp tråden lite utan att ha läst allt, men jag står i ett val mellan Echo Audiofire 2 och 4. fyran har inbyggda preamps men inte tvåan. För mig skulle 2 inputs räcka eftersom jag ändå alltid spelar in på en track åt gången. Men alla verkar tycka att man ska köpa 4an eftersom den har preamps. Då kommer vi till min fråga, är det värt för mig att köpa 2an och typ en Art Tube MP eller en behringer preamp och spara några hundralappar?
Demonproducenten Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 En sak folk har glömt i den här debatten som har betydelse är Programvaran. Eller på vilket digitalt medium du spelar in på. Det är skillnad på hur ljudet låter beroende på vilket program du spelar in på. Detta är väl en av dom främsta aneledningrna till att Protools var och är en branch standard. Skillnaderna mellan olika inspelningsprogram har dock blivit mindre på senare år. När jag började med inspelning spelade jag ofta in på en Alesis LX-20-bit Adat och ljudet lät alltid bättre på Adaten än på datorn Terratec Ews 88 pci Cubase 5.1 även fast Terratec kortet hade Ad/da omvandlare med bättre specade värden. En sak ni kan göra om ni har både Cubase och Wawelabb. Jämnför en ljudkälla som ni spelar in direkt i Wawelabb, obs spela in inte importera. Med samma ljudkälla som ni spelat in direkt i Cubase. Helt klart är det skillnad på hur det låter om man lyssnar och jämför samma ljudkälla som är inspelad i Cubase. Med samma som är inspelad och lyssnas på i Wawelabb. I Wawelabb har man möjlighet att spela in ljud direkt i stereo. Ta fram transport baren och tryck på rec knappen då får man upp en dialogruta och kan påbörja inspelning efter att ha valt plats det skall sparas på. Om ni inte får in något ljud kolla ljudkorts inställningarna och ändra till Aiso vilket inte alltid är standard valt i Wawelabb. kan detta få nomineras till årets inlägg? snälla
Demonproducenten Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Jag antar att testet är ganska utförligt gjort då det kommer från en av Sveriges större studios. kan du berätta lite mer detaljerat om hur micktestet hanterades?
Carle Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Gick inte att ladda upp wav, filerna var för stora. Vad säger det här testet dig, Carle? Står du fortfarande fast vid att preampen är viktigare än micken? carle har inte behagat lyssna ännu. Men nu när min åsikt blivit efterfrågad skall jag se till att göra det. Demonproducenten: Jag skall kolla upp, för jag var inte med när testet spelades in. Studion har i alla fall neve-bord och pro tools hd-system. Fjärde graden eller vad det heter när man har fyra hd-system. Gissningsvis var miken som användes vid preamp-testet u87. Jag skall även se om det är möjligt att lägga upp testet här så ni får höra för det var inget snack om saken.
laxlaxlax Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Gick inte att ladda upp wav, filerna var för stora. Har du möjlighet att ladda upp en wav på t.ex megaupload? Pretty please?
Elof (oregistrerad) Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Har du möjlighet att ladda upp en wav på t.ex megaupload? Pretty please? Så här kanske funkar... Soundcloud ELOF
laxlaxlax Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Transienterna lät mp3 i båda fallen. Joachime! Jag hör inte vad som skulle låta "mp3" när jag jämför med Elof's Wavfil på soundcloud. Skulle du kunna guida mina öron o ge mig något nyckelord som jag kan lyssna efter? ( Ursäkta för sidospåret, alla som är intresserade av ljudkortets betydelse.. )
joachime Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 (redigerat) Joachime! Jag hör inte vad som skulle låta "mp3" när jag jämför med Elof's Wavfil på soundcloud. Skulle du kunna guida mina öron o ge mig något nyckelord som jag kan lyssna efter? Hej Laxen! Sitter och jobbar och hinner inte jämföra. Men två möjliga anledningar: 1) Jag har fel, det jag hörde är inte artefakter från mp3-komprimering. 2) Jag har märkt att filer på soundcloud låter komprimerade (i upplösning) när man spelar upp de från sidan eller i player. Vet dock inte hur det låter när man laddar hem. Edit: Autokorrigeringen byter tydligen ut lilla b med slutparentes mot en skitful smilie så det får bli siffror istället. Redigerat 30 december 2010 av joachime
eikido Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 Till er som tror att ni kan höra skillnad mellan ett soundblaster x-fi kort och lavry blue AD omvandlare. Ge er på detta test. Skicka mail till hosten och säg vilken som är vilken. Finns även youtube klipp som bevis på hur testet är utfört. Jag gjorde testet med mina AKG K701 och Heed Canamp förstärkare. Kunde inte lista ut vilken som var vilken. Hörde knappt någon skillnad. http://www.ethanwiner.com/converters.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.