Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Hur känsliga är optiska kablar egentligen? Jag flyttar min studio fram och tillbaka till replokaler och dylikt, har en optisk toslink mellan mitt ljudkort och en preamp. Denna kabel hade börjat ge digitala störningar sist, knäpp vid inspelning. Nu får jag ingen kommunikation mellan enheterna och ska prova att byta kabel ikväll.

Så jag undrar, gäller någon speciell förvaring av dessa kablar? känsligare än xlr och dylikt? Basisten i bandet pratade om att det var rätt vanligt att dessa kunde gå sönder.

Annons
Postat

Det som ställer till problem med sådana, är om man får ett veck på kabeln (då reflekteras ljuset inuti kabeln och kan inte längre gå rakt igenom), eller om ändens yta är väldigt skitig eller har skadats så att ljuset reflekteras i någon vinkel istället för att gå rakt ut från kabeln.

Rulla ihop dem i en rimligt stor loop och se till att de inte viks någonstans längs kabeln - och se till att skydda ändarna, så att de inte skadas. Mer än så kan man inte göra - men de är ju billiga, så det tar inte emot särskilt mycket att skaffa några extra att ha i reserv... 😉

Postat (redigerat)

Det som ställer till problem med sådana, är om man får ett veck på kabeln (då reflekteras ljuset inuti kabeln och kan inte längre gå rakt igenom), eller om ändens yta är väldigt skitig eller har skadats så att ljuset reflekteras i någon vinkel istället för att gå rakt ut från kabeln.

Rulla ihop dem i en rimligt stor loop och se till att de inte viks någonstans längs kabeln - och se till att skydda ändarna, så att de inte skadas. Mer än så kan man inte göra - men de är ju billiga, så det tar inte emot särskilt mycket att skaffa några extra att ha i reserv... 😉

Aha, jo jag köpte på mig ett par extra denna gång. Ena märket hade 10 års garanti med 🙂 Ska dra och testa snart. Värre om det visar sig vara något annat 🙂 Tack för svar.

Redigerat av Freddy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.