Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Hur funkar det med Ohm? Varför ska en coaxialkabel ha 75ohm? Blir det 35ohm om man kapar den på mitten?

Och varför funkar det kanon med kolasnören? (vanlig hifi-rca)

Och varför är det 75ohm i instrumentkablar? Vill man inte ha öppet flöde för att få ut lägst brus/signalvärde?

Och sist... Kabeln mellan Topp och låda ska ha noll Ohm eller?

Annons
Postat

Hej.

Jag försöker svara på din fråga hur det funkar med Ohm, dock som fysiker och inte musiker. Sedan om det är applicerbart på en linekabel vet jag inte.

Varför du vill ha en viss resistans ( eller impedans som det också kallas ) i en kabel beror på att vid vissa förhållanden mellan kabelns interna resistans och lastresistansen ( den resistans som signalen möter efter kabeln, tex en förstärkare ) får man optimal signalstyrka. Vid detta förhållande ska man på ett teoretiskt plan behålla det mesta av signalen.

Väljer man däremot fel resistans i kabeln/förstärkaren kan man få reflektioner som bidrar till en riktigt skev signal.

Angåendev själva resistansen i sig så tror jag inte den bidrar till mycket störning, (visserligen gör den det vid höga strömmar och höga resistanser, men troligen inte vid dessa värden).

Alltså, om du har fixa värden för kablarnas interna resistans/impedans så kan du enklare utforma utrustningen där kabeln ska pluggas in.

Postat

75 Ohms koaxialkabel använder du till SPDIF - inte till audiosignaler och alltså inte i instrumentkablar!

http://wiki.kontrollrummet.com/Koaxial

SPDIF funkar oftast fint med vanliga audiokablar också - men risken är större att det blir fel i överföringen eller att högfrekvens läcker ut från kabeln och stör annat om man inte kör med koaxialkablar. Det finns egentligen ingen anledning att köra med audiokablar eftersom koaxialkablarna inte heller kostar många tior...

Det enda som egentligen kan ha annat än teoretisk betydelse när det gäller kablar till audiobruk, är kapacitansen. Hur det påverkar kan du läsa här: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Postat

Och sist... Kabeln mellan Topp och låda ska ha noll Ohm eller?

Det skall vara en fet högtalarkabel, alltså ingen skärmad signalkabel. Gärna 2,5 mm2

Postat

Hej.

Jag försöker svara på din fråga hur det funkar med Ohm, dock som fysiker och inte musiker. Sedan om det är applicerbart på en linekabel vet jag inte.

Varför du vill ha en viss resistans ( eller impedans som det också kallas ) i en kabel beror på att vid vissa förhållanden mellan kabelns interna resistans och lastresistansen ( den resistans som signalen möter efter kabeln, tex en förstärkare ) får man optimal signalstyrka. Vid detta förhållande ska man på ett teoretiskt plan behålla det mesta av signalen.

Väljer man däremot fel resistans i kabeln/förstärkaren kan man få reflektioner som bidrar till en riktigt skev signal.

Angåendev själva resistansen i sig så tror jag inte den bidrar till mycket störning, (visserligen gör den det vid höga strömmar och höga resistanser, men troligen inte vid dessa värden).

Alltså, om du har fixa värden för kablarnas interna resistans/impedans så kan du enklare utforma utrustningen där kabeln ska pluggas in.

Egentligen vill jag inte tjabba emot, jag ser att du söker förenkla för att förklara på ett plan som inte är "homogenfysikaliskt" (hemgjort ord). Men: En kabels impedans är inte alls samma sak som dess resistans, impedans och resistans är inte synonymer. Om man bestämmer resistansen på "vilken kabel som helst" (säg - nånstans mellan 30 cm och 10 m), så kommer man få ett värde nära 0 ohm. Det är ju koppartråd liksom, och koppartråd leder (har låg resistivitet). Detta trots att kabeln kan ha en impedans på t.ex 4, 50 eller 75 ohm. När man pratar om "öhh, ohmen på en kabel...", så menar man ALLTID impedans.

En kabels impedans beror liiite på dess resistans, liiite på dess induktans och rätt mycket på dess kapacitans.

Att impedans och resistans har samma enhet; Ohm, rör ju förstås till det. Det beror på att den elektriska kretsen under vissa signalförhållanden kan uppleva resistans och impedans som samma sak; "motstånd".

Hur som helst, att ha samma impedans i hela systemet minimerar effektförluster. Ibland/ofta är det viktigt, ibland försumbart.

tjing

Postat (redigerat)

Ja precis! det var det jag tänkte att en kabel brukar ju inte sänka volymen (som en resistor)

Klurigt värre! men får se det som Impedans då. Inte som 75 ohms resistor 🙂

Med andra ord är det annan koppar i en Koaxialkabel än i en hifikabel? eller tunnare?

Redigerat av otippad
Postat

Ja precis! det var det jag tänkte att en kabel brukar ju inte sänka volymen (som en resistor)

Klurigt värre! men får se det som Impedans då. Inte som 75 ohms resistor 🙂

Med andra ord är det annan koppar i en Koaxialkabel än i en hifikabel? eller tunnare?

Puh, här håller det på att bli snurrigt.

Impedans är alltså motståndet i en krets med en induktiv belastning, t ex ett högtalarelements spole.

Har dessutom för mig att fenomenet uppstår endast i växelströmskretsar.

Om man snackar ohm på kablar så tänker jag på antennkablar typ RG något..

Om DU säger att impenansen är 75 ohm så kan man antagligen mäta upp ca 50 ohms resistans,

detta känns för mig som någon slags defenitionsteknisk-finess för att klassa, kanske mätt på massvis med meter.

Varför frågar du om detta?

Vad skall du använda kabeln till, och vilka kablar har du kollat på?

Postat

Impedansen kommer inte av olika sorters koppar, utan det skapas av isoleringen mellan ledare och skärm. Hade det varit kopparmaterialet som bestämde, så hade det blivit rejäl skillnad beroende på vilken längd man har och man hade aldrig kunnat prata om en specifik impedans i kabeln.

Åter igen: 75 Ohms koaxialkabel är INTE till för audio, utan för SPDIF - alltså digitala signaler. Den är alltså anpassad för just den sortens interface, på samma sätt som man använder 110 Ohms koaxialkabel till AES/EBU - och 75 Ohms koaxial till TV-antennskabel (ja - precis samma kabel som till SPDIF).

Postat

Det finns låga frekvenser och det finns höga frekvenser.

Ljud är låga frekvenser. Då är det intressant med kabelns likströmsmotstånd, även kallat resistans. För oss vanliga dödliga spelar det bara roll för högtalarkablar. Högtalarkablar skall vara tjocka för att inte bli varma och smälta isoleringen. Hur tjocka beror på hur mycket effekt du drar igenom, det är skillnad om du har en stärkare på 30W eller en på 5000W. För instrument- och mick-kablar spelar resistansen ingen större roll, det viktiga är i stället att kabeln håller över tiden och att skärmningen är bra gjord.

Sen finns det höga frekvenser, en bra bit ovanför ljud. Här beter sig signalen inte som vi är vana vid från låga frekvenser. Vid riktigt höga frekvenser så använder man inte längre kablar utan vågledare, ihåliga rör som signalen går inuti. Men i Audio-sammanhang så stöter man mest på de digitala signalerna som Wordclock, SPDIF eller AES. För den här typen av frekvenser spelar det roll med kabelns impedans, det är den som kan vara till exempel 75 eller 110 Ohm. Orsaken att det spelar roll är att om man kopplar ihop två saker med olika impedans så studsar signalen tillbaka och skapar problem ( vid höga frekvenser beter sig signalerna inte som vi är vana vid ) . Det leder i de här sammanhangen till att det som borde vara "fyrkantiga" digitala signaler blir mer och mer rundade . Olika system är gjorda för olika impedans, något man valde när man bestämde hur systemet skall fungera. Men även här spelar det ingen större roll om kabeln är kort, under 2 meter cirka. AES kan ju vara upp till 300 meter.

Förvirring kan uppstå eftersom man mäter de bägge begreppen i Ohm. Men resistans mäts med likström, impedans mäts med växelström.

// Gunnar

Postat

Okej tack frö alla bra svar! Jag tycker det är så spännande bara! Finns det nån nybörjarguide för hur man felsöker och lär sig förstå "teleteknik" så posta gärna 🙂 God Jul!

Postat

Haha. Jag ser att jag skapade mer förvirring än klarhet i att likställa impedans och resistans i det här fallet.

Impedans -> växelström -> induktivt motstånd

Resistans -> likström -> faktiskt elektriskt motstånd i ledaren

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.