Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har åkt hem till mina föräldrar över jul. Har med mig min crappy laptop som behöver bytas ut. Far i huset kläcker ur sig att han kan tänka sig att hjälpa till med betalning och köp av en ny dator. Och vänner, det gäller att smida medan järnet är varmt!

Jag tänker allra mest producera musik och surfa på datorn. Jag ska hålla den ren från skit och virus. Hade gärna fortsatt med XP, men antar att jag måste gå vidare.

Alla tips och svar välkomnas.

1. Generella "regler" för inköp av laptop för musikskapande.

2. Alla snackar om att man ska ha ett Texas Instruments chipset. Vad sjöen är det egentligen, och hur tar jag reda på om det sitter i?

3. Var ska jag lägga krutet? Mycket RAM, snabb processor, snabb hårddisk? Alltihop?

4. Har upptäckt att det finns massa (för mig) nya processorer. i3, i5, i7 och allt vad de heter. Vad hände med Core2Duo? Det enda jag en gång lärdt mig är att man inte ska ha AMD. Fråga mig inte varför.

4.5. Grafikkort?

5. Jag har ett Konnekt 24d fårn TC Electronics. Det är firewire. Vad tänka på?

6. Är det kanske någon som nyss köpt en laptop som funkar? Eller vill sälja en. (Ej tappad i sjön eller likn.)

7. Ska jag skita i lapptop och skaffa en stor biffdator istället? Finns det nån duglig för det priset?

Budget:

Mellan 5000-7000. Cirkus.

Jag vet att dessa frågor har ställts förr. Men jag hittar ingen helt hjälpfull information i de andra trådarna. Och det känns inte helt säkert att knalla in på Siba och fråga.

God Jul. May peace be upon you.

post-21859-0-96675500-1293060451_thumb.jpg

Jag lägger in en bild på en söt hund, så att ni kanske svarar mer villigt.

• Gilla 1
Annons
Postat

För att hålla dig borta från virus och skit och bäst för musik produktion

är mac bäst.

Sen beror det också på vad du använder för program med..

Jag har själv en macbookpro 13 sjukt bra dator

Postat

För att hålla dig borta från virus och skit och bäst för musik produktion

är mac bäst.

Sen beror det också på vad du använder för program med..

Jag har själv en macbookpro 13 sjukt bra dator

Jo, en mac hade ju inte varit fel. Damen min har en. Men jag har inte råd. Och dessutom kan jag pc mycket bättre. Men allt går väl att lära sig antar jag.

Det är väl en mini-mac isf. Men det tror jag inte att jag vill ha.

Postat

Eller hade detta kunnat varit någe?

http://www.blocket.se/skaraborg/Mac_G5_och_Samsung_SyncMaster_226bw_31129864.htm?ca=13&w=1

Eller är det risky?

Risky!

Om du ska slå till på en begagnad Mac så se till att det sitter Intelprocessor i den. Dom gamla G4/G5 innehåller Processorer från IBM som sen gick över till Motorola och kallas för PowerPC (PPC) är något Apple slutade med 2006 och gick över till Intel!

Mao så är det en dator som snart dom alla ligger på skroten. Det görs knappt några drivrutiner idag till dessa tyvärr utdöende datorer.

Du tvekar på en Mac Mini! Tro mig. Den ÄR rätt kraftig. Polaren köpte den förra modellen och den knäckte min gamla Powermac G5 dubbelt upp. Han spelar in sitt bands nya platta på den!

Problemet är dock antalet anslutningar. Firewire/USB osv. Beroende på vad man kör på för ljudkort!

Försök hitta nån begagnad Mac Pro, nån av dom första!

Postat (redigerat)

Risky!

Om du ska slå till på en begagnad Mac så se till att det sitter Intelprocessor i den. Dom gamla G4/G5 innehåller Processorer från IBM som sen gick över till Motorola och kallas för PowerPC (PPC) är något Apple slutade med 2006 och gick över till Intel!

Mao så är det en dator som snart dom alla ligger på skroten. Det görs knappt några drivrutiner idag till dessa tyvärr utdöende datorer.

Du tvekar på en Mac Mini! Tro mig. Den ÄR rätt kraftig. Polaren köpte den förra modellen och den knäckte min gamla Powermac G5 dubbelt upp. Han spelar in sitt bands nya platta på den!

Problemet är dock antalet anslutningar. Firewire/USB osv. Beroende på vad man kör på för ljudkort!

Försök hitta nån begagnad Mac Pro, nån av dom första!

Ok, tack. Det är ju sånt här, "Dom gamla G4/G5 innehåller Processorer från IBM som sen gick över till Motorola och kallas för PowerPC (PPC) är något Apple slutade med 2006 och gick över till Intel!", som man inte har en aning om!

Japp säger detsamma..hittade en macbook här

http://www.blocket.se/kalmar/MacBook_13_3___Silver_Alu_31301840.htm?ca=17&w=3

Men vet inte vart du bor kanske är för långt om du hade tänkt göra ett öga mot öga köp

Ser ju bra ut, men jag tycer att det känns lurigt att köa latop begagnat alltså. Han kan ju ha tappat den tre gånger, och så ger den sig efter en vecka. Men lockande! Bra pris.

Ge gärna mer svar på mina frågor!

Redigerat av Germer
Postat

Ser ju bra ut, men jag tycer att det känns lurigt att köa latop begagnat alltså.

Jag upplever att blocket generellt är för dyrt när det gäller begagnade datorer. Och inget ont om Mac (jag kastar mig ogärna in i en Mac-vs-PC-diskussion), men 6000 kr för den prestanda som datorn i den länkade annonsen bjuder? Nja... kan den verkligen vara värd det? Jag skulle kunna bjuda 2000, men då får jag väl en örfil för skambjudande 😉

...och även om laptop-maskiner (nypris) har sjunkit ganska rejält de senare åren, så får man fortfarande mer för pengarna om man köper stationärt, "dubbelt av allt" för samma pengar, typ. Men jag kör laptop själv, det är smidigt.

tjing

Postat

Jag upplever att blocket generellt är för dyrt när det gäller begagnade datorer. Och inget ont om Mac (jag kastar mig ogärna in i en Mac-vs-PC-diskussion), men 6000 kr för den prestanda som datorn i den länkade annonsen bjuder? Nja... kan den verkligen vara värd det? Jag skulle kunna bjuda 2000, men då får jag väl en örfil för skambjudande 😉

...och även om laptop-maskiner (nypris) har sjunkit ganska rejält de senare åren, så får man fortfarande mer för pengarna om man köper stationärt, "dubbelt av allt" för samma pengar, typ. Men jag kör laptop själv, det är smidigt.

tjing

Mmm.. En begagnad känns ju om inte annat säkrare att köpa begagnat. Jag kan tänka mig en stationär. Jag kan ju ha kvar min bärbara till att bära runt på. 🙂

Har sett att många tycker att det bästa är att plocka ihop en egen. Men jag vet inte om det går för de pengarna jag kan lägga. Och dessutom har jag ingen erfarenhet att att pilla med elektonik.

Postat

Håller med om att stationär är att föredra om du har begränsad budget och du vill ha mest prestanda för pengarna. Köper du bärbar betalar du väldigt mycket för att vara just bärbar.

Antar att Dell's Inspiron inte funkar? Körde själv på en bärbar Inspiron tidigare utan problem, men det finns ju billigare stationära motsvarigheter också.

Postat (redigerat)

Håller med om att stationär är att föredra om du har begränsad budget och du vill ha mest prestanda för pengarna. Köper du bärbar betalar du väldigt mycket för att vara just bärbar.

Antar att Dell's Inspiron inte funkar? Körde själv på en bärbar Inspiron tidigare utan problem, men det finns ju billigare stationära motsvarigheter också.

Jag har ju en gammal Inspiron nu. Går som en klocka egentligen. Men den är drygt 7 år gammal och jag börjar bli rädd för att den ska braka ihop. Dessutom har den inte riktigt den prestanda som krävs. Men innebär det att man kan lita på dagens Inspiron-modeller? Känns som att de kan ha bytt innehåll ganska mycket.

Redigerat av Germer
Postat

Jag är fortfarande i stort behov av svar, särskilt i frågorna:

2. Alla snackar om att man ska ha ett Texas Instruments chipset. Vad sjöen är det egentligen, och hur tar jag reda på om det sitter i?

3. Var ska jag lägga krutet? Mycket RAM, snabb processor, snabb hårddisk? Alltihop?

4. Har upptäckt att det finns massa (för mig) nya processorer. i3, i5, i7 och allt vad de heter. Vad hände med Core2Duo? Det enda jag en gång lärdt mig är att man inte ska ha AMD. Fråga mig inte varför.

4.5. Grafikkort?

Postat (redigerat)

TI-chipset är den allmänna rekommendationen för firewireljudkort. Andra chipset (VIA, NEC etc) kan göra att ljudet blir allt annat än smärtfritt, men å andra sidan har jag själv inget TI-chipset i min dell och det går hur bra som helst. Rekommendation således.

Om du kör bärbar finns det instickskort med TI-chipset som man sedan kan använda till firewireljudkort. Funkar också.

Du ska lägga krutet på mycket RAM, i synnerhet om du kör stora samplingsbanker o.d. Även en snabb processor - ju snabbare desto bättre. En hårddisk med överföringshastighet på minst 7200rpm/min är också ett "måste" vid audioinspelning - i alla fall nuförtiden.

I3 är bra, i5 är lite bättre, i7 är ännu bättre osv. En snabb processor är bra. Inget fel alls på core2duo heller.

Bra om grafikkortet är dedikerat så det inte tär på andra resurser och klyddar.

Behöver inte vara så maffigt dock om du inte har för avsikt att köra avancerad bild-/videobehandling och/eller de senaste spelen.

Redigerat av JohnRick
Postat

Tack för bra hjälp! Vad heter ingången för ett såant instickskort? Expansionskortplats? ExpressCard/34, ExpressCard/54 eller PC-Card?

Det är så himla svårt detta.

Postat (redigerat)

Känner mig nedrigt tjatig, men ett forum är ju till för att användas :rolleyes:

Om jag skulle skaffa en STATIONÄR dator för runt 5000 spänn, vad gäller då? Samma som med en bärbar?

Är lite allergisk mot datorer som kallas "Gaming-dator", men vad är felet med denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=716327

Redigerat av Germer
Postat

BTW så antar jag att ALLA som är medlemmar här har en studiodator. Någon kanske T O M har köpt sin för ca 5000. Säg mig vad ni har!

Postat

Känner mig nedrigt tjatig, men ett forum är ju till för att användas :rolleyes:

Om jag skulle skaffa en STATIONÄR dator för runt 5000 spänn, vad gäller då? Samma som med en bärbar?

Är lite allergisk mot datorer som kallas "Gaming-dator", men vad är felet med denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=716327

Om den funkar som musikdator vet jag ej, men i5 760 är en mycket bra processor. Den är typ 10% långsammare än billigaste mac pro som kostar c:a 24 000:-. Verkar som grafikkortet har sli vilket jag inte tror är så bra. Har själv en c2d just nu men skulle jag uppgradera skulle jag nog köpa en i5 760, Intel kommer snart med nya processorer, Sandy Bridge som antagligen kommer att vara intressanta, det har inte kommit så mycket nytt sen i5/i7 som är c:a två år. C2d skulle jag inte köpa dom är 4 år gamla.

Postat

Okej, bra att veta! Då kanske datorer med i5 och i7 sänks i pris..

Sli? Nehe. Haha, det verkar som att det dyker upp nya grejer hela tiden.

Skulle helst bara vilja köpa en och köra, men då skulle det väl säkert skita sig.

Postat

Du sitter i en jobbig sits, hur du än vrider på dig så sitter arslet där bak!

Iom att i3, i5, i7 är så pass nya processorer så är dom dyra. Och att köpa c2d är ju inte så kul, speciellt eftersom i-serien knäcker rejält.

Det KAN funka att köpa en gamer-dator. Men då måste man ha lite tur och koll. Det är en fördömd skitdjungel med att "måste-veta" vad som sitter i dessa datorer eftersom det är massor med kompatibilitetsproblem.

Med det sagt så behöver det inte betyda ett skit. Jag har vart med om datorer som är "hemma-familje-lek&spel-datorer" som det funkar hur bra som helst att ha som musikdator. Och även jobbat med datorer som är dyra, rejäla. "musikstudiodator" hitte-på-tweakad av "proffs" som inte gjort annat än levererat problem.

Men med dessa familjeburkar så får man tyvärr med en massa rejäl dynga på köpet. Skulle du slå till på en så KRÄV orginaloperativskivan!!!

Frågan är ju i detta lotteriet hurvida jobbigt det skulle vara att bränna 5 papp på en burk som man inte vet hur det kommer att leverera?

Med en mac så slipper du det mer än vad du gör med en pc! Visst du får betala en hel del för deras fåniga design och inte så konkurrenskraftiga prestandamätakuk som finns i andra värstings-PC.

Det här var inget svar som hjälper dig på vägen och ber om ursäkt för det. Men det kanske ger dig lite mer kött på julskinkan?

Postat

Köpte en stationär för runt 5000 kr i våras som har fungerat bra för musikinspelning.

Byggde ihop den själv, en 4 kärnig AMD processor, 4gb ram och sådant. Har inte varit några större problem, pro tools är lite segt att starta, vet inte om detta är pga av datorn, tycker att det brukar vara rätt segt. cubase 5 däremot rullar skitbra.

Så jag har inga dåliga erfarenheter av AMD, det blir ganska mycket billigare än att köra intel också.

Postat

Du sitter i en jobbig sits, hur du än vrider på dig så sitter arslet där bak!

Iom att i3, i5, i7 är så pass nya processorer så är dom dyra. Och att köpa c2d är ju inte så kul, speciellt eftersom i-serien knäcker rejält.

Det KAN funka att köpa en gamer-dator. Men då måste man ha lite tur och koll. Det är en fördömd skitdjungel med att "måste-veta" vad som sitter i dessa datorer eftersom det är massor med kompatibilitetsproblem.

Med det sagt så behöver det inte betyda ett skit. Jag har vart med om datorer som är "hemma-familje-lek&spel-datorer" som det funkar hur bra som helst att ha som musikdator. Och även jobbat med datorer som är dyra, rejäla. "musikstudiodator" hitte-på-tweakad av "proffs" som inte gjort annat än levererat problem.

Men med dessa familjeburkar så får man tyvärr med en massa rejäl dynga på köpet. Skulle du slå till på en så KRÄV orginaloperativskivan!!!

Frågan är ju i detta lotteriet hurvida jobbigt det skulle vara att bränna 5 papp på en burk som man inte vet hur det kommer att leverera?

Med en mac så slipper du det mer än vad du gör med en pc! Visst du får betala en hel del för deras fåniga design och inte så konkurrenskraftiga prestandamätakuk som finns i andra värstings-PC.

Det här var inget svar som hjälper dig på vägen och ber om ursäkt för det. Men det kanske ger dig lite mer kött på julskinkan?

Mmm! Skinka!

Tack för svaret, trots att det inte hjälpe mig värst mycket.

Har funderat mer på mac. Jag har jobbat endel med mac på gymnasiet för några år sedan. Men det är ändå en viss inlärningskurva. Då menar jag kortkommandon, OS, och hur allt funkar. Nån som har gått från PC till Mac? Var det segt att "lära om"?

Och jag kör ju Cubase. Går det bra?

En polare tisade om att de säljer MacBook (den vita) för 6800:- på MediaMarkt på lördag. Är det värt? Skiljer den sig mycket från Pro'n, förutom plasthöljet?

Postat

Mmm! Skinka!

Tack för svaret, trots att det inte hjälpe mig värst mycket.

Har funderat mer på mac. Jag har jobbat endel med mac på gymnasiet för några år sedan. Men det är ändå en viss inlärningskurva. Då menar jag kortkommandon, OS, och hur allt funkar. Nån som har gått från PC till Mac? Var det segt att "lära om"?

Och jag kör ju Cubase. Går det bra?

En polare tisade om att de säljer MacBook (den vita) för 6800:- på MediaMarkt på lördag. Är det värt? Skiljer den sig mycket från Pro'n, förutom plasthöljet?

Inlärningskurvan är sjukt lätt, lättare än för den oinvigde som kör på PC! Visst det finns en del som skiljer rejält. Men det finns massor med forum och sidor som förklarar allt!

Jag gick från PC till MAC för snart 7 årsen. Men trots det så har jag kvar min gamla PC och t o m köpt en PC-laptop.

Om du INTE ska ut och spela in så ser jag ingen anledning att köpa en laptop. Laptop kostar mer än stationära!

En mac mini ger mer kräm än en macbook för samma pengar.

Om du redan har en licens på cubase så är det bara att installera in. Deras licenser kommer i både PC & MAC-versioner!

Postat

Inlärningskurvan är sjukt lätt, lättare än för den oinvigde som kör på PC! Visst det finns en del som skiljer rejält. Men det finns massor med forum och sidor som förklarar allt!

Ok, bra!

Om du INTE ska ut och spela in så ser jag ingen anledning att köpa en laptop. Laptop kostar mer än stationära!

Nej, men nu när jag har kollat på stationära datamaskiner med typ samma specs som en laptop, så kommer jag ändå inte under typ 6-7000:-

En mac mini ger mer kräm än en macbook för samma pengar.

Okej, men har de inte lite dålligt med ut/ingångar? Och en mac mini blir inte lika billigt som en macbook white. De ligger på 6500:- och uppåt, plus skärm och allt.

Postat

Nu har jag inte ännu testkört min laptop för musik men allt annat har den bara svalt.

Här: Sony Vaio F13 S0/E.

Den kostar i runda slängar 16000 men jag tecknade om mitt mobila bredband med förhöjd avgift (min första avbetalning egentligen gaah....) och fick ner den på halva priset. Störtskön dator till allt jag testat, den rycker lite slött på axlarna när jag försöker pressa den.

Värt att titta på tycker jag.

Min plan är att testa den med Cubase 5.5 så snart jag får tid över men jag har inget FW-ljudkort som jag kan köra med tyvärr. Annars kan jag rapportera hur det går.

Har precis bytt ut min stationära dualcore-amd i studion mot en ny i7 så AMD/Intel tycker jag mest beror på "dagsform" från dem själv.

Postat

Ok, bra!

Nej, men nu när jag har kollat på stationära datamaskiner med typ samma specs som en laptop, så kommer jag ändå inte under typ 6-7000:-

Okej, men har de inte lite dålligt med ut/ingångar? Och en mac mini blir inte lika billigt som en macbook white. De ligger på 6500:- och uppåt, plus skärm och allt.

Nej inte lika billigt som en macbook white. Men säkert dubbelt (eller mer) så kraftig!

Dessutom så har en Mac Mini fler "audio-kompatibla" anslutningar än en macbook!

Dagens aktuella Mac Mini:

1 FW800

4 USB

Macbook:

2 USB

Postat

mm_anim.gif

Kanske ett bra alternativ.

/

Har pratat om det tidigare i tråden, men den har så få in/utgångar. Inte FW, bl a.

Varför inte imacen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.