Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ur Grieg's andra violin sonata, tredje ackordet... stycket går i g moll...

först kommer det två g-moll, och sen det här:

från basen och uppåt: C - G - A - Eb -F# - D (sista tonen, D, i melodin, upplöses till C så småningom...).

Den känns som subdominant...

tacksam för all hjälp!

Annons
Postat

Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg.

Postat

Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg.

ja, funktionen snarare, och även vad den heter...

Postat

ja, funktionen snarare, och även vad den heter...

logic säger cm6/9/#11

i funktionsanalys är inte färgningarna så viktiga utan funktionen och då är subdominant riktigt

Postat

logic säger cm6/9/#11

i funktionsanalys är inte färgningarna så viktiga utan funktionen och då är subdominant riktigt

ja, jag fattar att det 'r en subdominant... men vilken, vad den heter...

Postat

ja, jag fattar att det 'r en subdominant... men vilken, vad den heter...

det är så länge sedan jag höll på med sånt här:(

men kanske en subdominantkvintsext eller vad menar du?

Postat

det är så länge sedan jag höll på med sånt här:(

men kanske en subdominantkvintsext eller vad menar du?

det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton.

Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart?

Postat

det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton.

Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart?

en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant

Postat

Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter?

Postat (redigerat)

Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter?

nej ett dimackord kan det inte vara även om 4 av tonerna skulle kunna ingå i ett dimackord

Edit: det är i gmoll så dominanten är ju D och ett dimackord är ju utan grundton (ofullständig dominant)

och sen finns det bara tre olika dimackord egentligen

Redigerat av spass
Postat

Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter?

nej, det är en subdominant, frågan är vad den heter...

Postat

en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant

ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...)

vad heter DEN HÄR subdominanten?

Postat

ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...)

vad heter DEN HÄR subdominanten?

neapolitanare finns ju också men det är det inte här

tror aldrig jag hör om några andra så här är det isåfall en subdominantkvintsext

Postat

Sub. moll 6/9(#11) eller IV-6/9(#11).

9an blir C så småningom, så den bortser jag ifrån. Det är alltså någon subdominant kvintsext med tillagd överstigande kvart... grejen är att jagkommer ihåg att vi gick igenom det här ackordet, men jag minns inte vad man kallade den för...

Postat (redigerat)

Kan det inte vara ett typ D13-9/C?

Det leder ju ändå vidare till Gm.

Redigerat av Germer
  • 2 veckor senare...
Postat

Kan det inte vara ett typ D13-9/C?

Det leder ju ändå vidare till Gm.

Det låter mer logiskt! Förutom att 13 i D-ackordet inte är med. Så då skulle det väl bli D(-9)/C? Känns mer "rätt" i klassisk musik än den där subdominantgrejen vi pratade om innan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.