Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gud vad lite man vet

Sitter på ett motu 828 (det gamla) en 2X1 ghz mac G4 Logic 7 och ett Mackie 1604. Med alla sköna pluggar och instrument i Logic börjar efter ett idogt uppläggande av dessa, datorn att hacka. Nu till min fråga.

Skulle det avlasta datorn mycket (eller bara lite) om jag införskaffade ett pci 324/424 och ett motu 2408 iterface?

Om jag förstått rätt så skall pci kortet ta hand om skickandet av ljud in och ut och på det sättet låta datorn jobba med plugg- och instrumentberäkningar.

Skulle vara skönt att få klarhet innan jag spenderar.

/emser

Annons
Postat

Att byta från ett FireWire ljudkort till ett PCI baserat ljudkort kommer inte att påverka processoranvändningen. Höj latency eller frys/bounce'a ned spår och inaktivera för att spara på resurser.

/Majken

Postat
Att byta från ett FireWire ljudkort till ett PCI baserat ljudkort kommer inte att påverka processoranvändningen. Höj latency eller frys/bounce'a ned spår och inaktivera för att spara på resurser.

/Majken

Är du säker på det Majken? Jag ifrågasätter alltså inte, jag bara undrar hur du VET detta... T.ex är ju USB mycket mer resurskrävande än t.ex Firewire, så kanske Firewire är mer resurskrävande än PCI? Beroende på hur drivisarna är skrivna förstås...

Postat

Hittade lite info om pci 424 från motu men jag tycker inte det framgår så klart hur det funkar.

Fattar ni?

PCI-424 Features

Expandable to 96 active inputs/outputs at sample rates up to 96kHz.

Drivers for Mac & PC

24 simultaneous inputs/outputs for all popular Macintosh and Windows audio software (ASIO/WDM/GSIF/MAS/Sound Manager).

100% compatible with all host-based effects processing in today's popular audio programs.

CueMix DSP

this on-board mixing and monitoring matrix allows you to mix up to 96 channels of 96kHz audio with the same near-zero latency as today’s latest digital mixers and no processor load.

Resolve your entire system directly to word clock or SMPTE time code with sub-frame accuracy. No separate SMPTE synchronizer required.

Includes AudioDesk full-featured, sample-accurate workstation software for MacOS 9 with recording, editing, mixing, real-time 32-bit effects processing & sample-accurate sync.

Provides word clock and ADAT Sync – achieves sample-accurate digital transfers between digital tape decks and the computer.

Postat (redigerat)
Är du säker på det Majken? Jag ifrågasätter alltså inte, jag bara undrar hur du VET detta... T.ex är ju USB mycket mer resurskrävande än t.ex Firewire, så kanske Firewire är mer resurskrävande än PCI? Beroende på hur drivisarna är skrivna förstås...

Om jag förstått det hela rätt så är inte USB märkbart mer resurskrävande än PCI vad gäller processbelastningen. Det som händer är dock att bandbredden på USB bussen egentligen är för liten vilket leder till att datorn konstant måste kunna utnyttja hela bandbredden som finns för att få så låg latency som möjligt. När processorn belastas hårt av pluggar kommer då USB bussen att få en lägre prioritet vilket leder till att den inte alltid får den bandbredd den behöver och bufferten tar slut, detta leder till hack och knaster som kräver att latencyn ökas för att de skall försvinna.

FireWire bör teoretiskt sett kunna ha delvis samma problem, men här rör det sig om en betydligt större bandbredd på bussen vilket minskar problemen. Processorbelastningen skall alltså inte bli märkbart högre för att ljudkortet körs via FireWire vilket är det intressanta när du vill köra så många pluggar som möjligt.

Åtminstone som jag förstått saken.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Spelar det inte någon roll vad som sitter på pci kortet? Typ någon form av processor.

/emser

Postat (redigerat)

De "processorer" som sitter på ljudkort avlastar inte pluggar. Däremot används de som en mixer för att skicka runt signaler i ljudkortet och för nivåmätning och dylikt. Ljudkortstillverkare vill dock ofta kalla dem för DSP eftersom det låter häftigt och dyrt. Observera dock att den DSP som sitter på ett Soundblaster Audigy komiskt nog ofta är betydligt kraftfullare än vad du hittar hos andra ljudkortstillverkare.

Creamware och E-mu är något av ett undantag eftersom de faktiskt kan köra pluggar på sina DSP chip, dock endast specialskrivna pluggar och alltså inte vanliga RTAS, DX, VST, AU pluggar.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Ok, sammanfattningsvis så klarar jag mej alltså lika bra med 828 som 2408, processormässigt.

Eller?

/emser

Postat
Om jag förstått det hela rätt så är inte USB märkbart mer resurskrävande än PCI vad gäller processbelastningen. Det som händer är dock att bandbredden på USB bussen egentligen är för liten vilket leder till att datorn konstant måste kunna utnyttja hela bandbredden som finns för att få så låg latency som möjligt. När processorn belastas hårt av pluggar kommer då USB bussen att få en lägre prioritet vilket leder till att den inte alltid får den bandbredd den behöver och bufferten tar slut, detta leder till hack och knaster som kräver att latencyn ökas för att de skall försvinna.

Tack Majken, jag köper din teori. :rolleyes:

Jag hade (och har fortfarande) problem med att min VST performance slår i CPU-taket ibland, och för att sänka CPU-belastningen kan jag då antingen ändra öka lantency på Audiophile USB-kortet eller toggla över till moderkortets inbyggda ljudkort. Inget av det talar mot din förklaring, tvärtom. Och ingen av lösningarna är bra, därför ska jag byta från USB till Firewire.

PCI har förvisso ännu högre bandbredd än Firewire och borde teoretiskt sett kunna ge lägre latency vid högre belastning (enligt din förklaring), men som du skriver borde 400Mbit (eller 800Mbit vid Firewire 800) räcka länge nog för att inte orsaka en flaskhals.

Hmm.. Hur ser du på ADAT vs. Firewire gällande prestanda och latency?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.