Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa.

Jag skall snart flytta in i ett hus och får därmed chansen till en liten barndomsdröm. Ett eget rum för studion.

Min budget är 30000-35000 (okej om det blir billigare 😛) för detta projekt och jag behöver eran hjälp.

Det jag har idag är

FURCH D-40 CM CUT HEADWAY SA2

Cajon

Möbel för studioutrustningen.

Det jag behöver: (Vad jag tror då)

Dator - PC / MAC? Vad är bäst för musikinspelning? Denna dator skall bara användas i detta syfte, inget annat.

Program? Är rookie oavsett program, så vilket blir bäst?

Keyboard/synth. (Piano, stråkar)

Monitorer

Ljudkort, USB / Firewire?

Mickar, ( behövs 2 för klok inspelning av Cajon?)

Har jag glömt något viktigt?

Jag vill kunna spela in många spår, dock så tror jag inte att det blir mer än 2 spår samtidigt. Typ Gitarr/piano och sång.

Alla tips / länkar är välkommna.

Tack för ett super forum.

/ Vahid

Annons
Postat

Hej Vahid!

Grattis till ett utmärkt val av hobby 🙂

Jag har inte mkt tid, så svaret blir kort och snabbt. Jag skulle rekommendera en ordentlig stationär Mac, jag kör själv på Mac+Logic och trivs hur bra som helst med det. Det ena är egentligen inte bättre än det andra, så när det kommer till val av datorplattform är det ganska mycket en fråga om tycke och smak. Jag skulle rekommendera ett FireWire-baserad ljudkort, dels för att USB-portarna har en tendens att gå åt som smör i solsken när man samlar på sig studioutrustning, men framförallt pga den högre bandbredden. De flesta inspelningsprogrammen har bra mjukvaruinstrument redan från början, så en MIDI-Keyboard tar dig väldigt långt. Här skulle jag varmt rekommendera Novation, som jag använder själv. Monitorer är också det en fråga om tycke och smak, själv är jag väldigt förtjust i Adam A7X, men även Genelec gör utmärkta monitorer. Jag skulle nog rekommendera ett par enklare monitorer och ett par finare lurar till att börja med, om du inte tänkt lägga en slant på akustiken i ditt musikutrymme - dålig akustik gör att fina monitorer ej kommer till sin fulla rätt. Bra lurar däremot, är alltid bra lurar. Mickar finns det hur många som helst av, i alla tänkbara prisklasser och modeller. Jag själv gillar kombinationen Shure sm57 och Sennheiser MD 421 väldigt mycket. Men så spelar jag mest in gitarrer av olika slag. Jag sparar just i detta nu till en Royer 121, så en vacker dag blir det en sådan.

Vitigt att förstå i början av sin studiokarriär är att nästan varenda studio har vuxit fram organiskt - man behöver absolut inte ha allt man vill ha på en gång, utan man kompletterar efter hand och börjar med det nödvändigaste (ungefär det du har listat). Det ligger en väldig tjusning i att gå och längta efter nästa inköpt. Och nästa. Och nästa... 😉

Postat

SKulle även lägga till två Line Audio CM3or (ca 900 kr/st); blir fint till bla. gitarr. Och som Anthony säger, låt studion växa fram...

Postat

Tack för svaren.

Har tänkt lite på Mac och det växer fram mer och mer även om jag i grunden alltid använt PC.

Funkar den billigaste IMac på apple.com eller behöver jag tänkte på något där? Mer minne? Bättre processor?

Har ni några förslag på firewire ljudkort? finns ju en miljard olika 🙂

Och även förslag på modell på Novation midi synthen

Finns det något givet val av hörlurar idag? Som inte springer iväg så där oerhört mycket i pris vill säga.

Känner att jag behöver lite, tja va skall man kalla de, "hålla handen hjälp" 🙂

Tack!

/Vahid

producerzoombie (oregistrerad)
Postat

Jag tror en Mac Book Pro skulle passa dig fint, en laptop alltså, ska själv inhandla 1, men dom är dyra Macs så--- me din budget hade jag börjat med vanlig Pc,... Kanske inhandlat Ableton Live,

Som Midicontroller/Synth kan jag rekomendera Novation Remote 49 SlmkII, grymmt bra precis köpt en bra kvalle kostar runt 3700 kr på thomann,

Sen har jag inhandlat Studio Monitorer som jag väntar på Adam A7x, bygger hemmastudio själv, som ljudkort har jag för lite kunskaps nivå- förutom att Rme gör bra kort, lite dyrare...

Program som sagt, rekomenderar jag att du inhandlar Ableton Live....

Som hörlurar kör jag AiAiAi Tma-1 visserligen Dj hörlurar men sjukt bra o rent ljud använder dom faktiskt i min lilla studio funkar utmärkt kostar runt 1700 kr på fade.se fade records.....Väldigt sköna att ha på sig längre stunder jävligt snygga med, http://www.fade.se/equipment/headphones/aiaiai.html

Postat

Kan rekommendera att du köper en mbox pro, alternativt Digi 003. båda är firewire. (beroende på hur mycket som ska spelas in samtidigt) Till dessa interface får du med Pro tools LE Vilket är extremt andvändar vänligt, enkelt att lära sig, IMO. (Sägs väl också vara standarden inom stora studios)

Sen i mikrofonväg är det en stor djungel. Kan själv rekomendera en Röde NT2-A till sång samt gitarr. Alternativt ett stereopar med Röde MT5 till gitarren.

Till Keyboard/synth kan jag rekomendera m-audios Axiom. (välj storlek själv) De har vägda tangenter som ett äkta piano och triggerpads om du vill hamra in trummor.

Monitorer/hörlurar kan jag inte svara på vad just du vill ha. men gå in i en musikaffär och referenslyssna och ta de du tycker låter bra.

Och till dator har du inget krav med mac. jag andvänder protools på PC. funkar hur bra som helst.

Lyckatill! 🙂

Postat

När det kommer till datorköp ska du tänka på att du ska kunna byta ut delar enkelt och billigt eftersom ju mer pluggar du har desto mer ram-minne behöver du.

Därför är en stationär dator ett bra alternativ. Du får en mycket bättre stationär dator än en bärbar för samma pris . När det kommer till PC/MAC beror det helt på vad du ska ha för inspelningsprogram. Enda anledningen att ha mac som jag ser är om du kör logic som inte är kompatibelt til PC. Logic är ett bra program, som du kan börja med utan att köpa till några plug-ins, ett stort urval av effekter, har midi plugins för både piano och stråk som du önskade skulle finnas med, ett enkelt program.

Men mac kostar och protools som fungerar till PC är ett väldigt bra program det med som också har inbyggda plug-ins. Så fundera på vilket inspelningsprogram du ska ha innan du köper dator. Latop är en ganska dum idé om du nu inte vill kunna ha en portabel studio som är svårt iallafal eftersom du måste kånka på ljudkort osv.

Postat

Hej!

Jag tycker du ska välja program först! När du väl valt program så blir de andra valen enklare.

De "stora" programmen, Pro Tools, Logic och Cubase är ju gjorda för de som livnär sig på detta. Så du måste ju egentligen fråga dig själv hur mycket du kan och vill pilla, för det finns inget som dödar kreativiteten som att behöva mecka med en dator eller mjukvara.

Någon föreslog Ableton, det är kanske bra. Själv rekommenderar jag Garageband som ju följer med alla Macar vid köp. Det är enkelt och lätt att komma igång och samtidigt otroligt kompetent.

Gå till en Mac-butik för där har alla datorerna Garageband installerat och testa lite, så märker du ju fort om det är något för dig.

Jag håller också med de som säger skynda långsamt och låt det växa fram istället. Börja enkelt så kommer dina behov bli tydligare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.