Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sequencer-program har jag bekantat mig med tidigare, bl.a. Cubase, men hur funkar det om man har en mjukvarusynth ? (jag har PC)

Kollade på Native:s program "Massive" som verkade bra, men funkar det ihop med en sequencer i ett annat program, ex.vis Cubase ? (För Massive har ingen inbyggd sequencer vad jag förstår.)

Eller är det andra "grejer" jag behöver ?

(Jo, jag är nybörjare - men det sägs ju att det inte finns några dumma frågor...)

Annons
Postat

De flesta syntar går att köra i de flesta sequencers via något plugg-format, t ex VST, DX, AU, RTAS o s v.

Postat

De flesta syntar går att köra i de flesta sequencers via något plugg-format, t ex VST, DX, AU, RTAS o s v.

Betyder det att jag kör Cubase (ex.vis) och spelar i det programmet (bara har det programmet startat) men hämtar ljuden från mjukvarusynthen ?

Postat

Förutsatt att du har Cubase installerat så installerar du även synten och lägger plugin-filen på rätt ställe så kan du välja instrumentspår och synten du har installerat så kan du lira direkt...

Postat

Betyder det att jag kör Cubase (ex.vis) och spelar i det programmet (bara har det programmet startat) men hämtar ljuden från mjukvarusynthen ?

Synthen är en en plugin vilket innebär insticksprogram typ. Du öppnar programmet för synthen genom cubase.

Postat (redigerat)

Om man ska handla begagnat, från vilken version av Cubase finns dessa funktioner ? Även om det funkar kanske programmet har blivit bättre... Vilken är den "sämsta" version man kan köpa utan att bli missnöjd ?

Eller finns det andra bättre/mer lättanvända program som gör samma sak som Cubase ?

Redigerat av Ken1
Postat

VSTi fungerar i väldigt gamla versioner, så där behöver du nog inte fundera så mycket. Största problemet med så gamla versioner som inte ha stöd för VSTi, är att de nog inte funkar med nyare Windows-versioner...

De flesta DAW-program fungerar på liknande samma sätt, så de är nog ungefär lika svåra/lätta som Cubase. Det bästa du kan göra, är egentligen att du väljer ett program som någon du känner också kör med - så blir det lättare att få hjälp om det behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.