musikfantast Postat 21 december 2010 Postat 21 december 2010 Jag är nybörjare på allt som har med musikproduktion att göra så jag tänkte skapa den här tråden för alla som har tips på hur man kan skydda sig från att dra på sig hörselskador. Mina frågor är följande -Finns det "osynligt" ljud som kan komma från högtalarna och skada hörseln. - Jag antar att man måste mixa låten själv ifall man har en liten hemmastudio,alla är ju inte ljudtekniker 😊 . Vad ska man tänka på? Jag ska själv köpa ett ljudkort,mic,hörlurar för att spela in gitarr samt sång?Kan skador uppkomma om man har fel inställning någonstans.
pxm Postat 21 december 2010 Postat 21 december 2010 (redigerat) btw- of topic-.men du behöver nog ett DAW också för inspelningen-kanske kan du ladda hem audacity (det är gratis.). Redigerat 21 december 2010 av pxm
Ryan (oregistrerad) Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Det viktigaste är väl att arbeta in att alltid kolla volym och att allt är kopplat rätt innan man sätter igång. Plugga aldrig bara in hörlurar utan pausa och dra ner volymen så skadas varken dina öron eller lurar. Detta gäller väl egentligen de flesta prylar. My 2 cents.
Jetblack Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 Dra ner volymen på högtalarna och/eller ta av dig hörlurarna om du ska trycka på några knappar. Har fått en och annan "chock" när det oväntat har knäppt till, det är inte så kul. Tänk på att vila öronen emellanåt också, när öronen blir trötta mår man dåligt och mixar dåligt. Och för guds skull, spela ingen dålig musik! God Jul! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.