Nossloh Postat 6 februari 2005 Postat 6 februari 2005 Vi har alla våra favvolåtar, favvoartister etc. Men vilka favvoproduktioner har ni? Det behöver ju inte alls hänga samman med vilken smak man har. 😆 När det gäller mina favoritproduktioner, gillar jag "vinylmusik", rockmusik eller discomusik. (Har svårt att bestämma mig) När jag menar vinylmusik menar jag inte bara Elvis utan det mesta som som är med komplett arrangemang där både sången och musiken ligger naturligt "inbäddad" och det känns ungefär som om man lyssnade live. När det gäller rockmusik så är det väl det mesta. AC/DC, Metallica, Guns n Roses är bara några exempel på bra musik.
matsumoto Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 som ett troget Radiohead-fan så måste (och vill) nämna OK Computer:) kanske den största inspirationskällan av alla:)
JonnyEklund Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 I´m Gonna Have To Tell Her - Isaak Hayes Eller björk lixom.. Lyssna flummiga prylarna hon gör..
fregrit (oregistrerad) Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Gran Turismo skivan med Cardigans!! Oj oj oj! Tore Johansson är gud! Ska man ha en referens till akustisk musik så lyssna på skivan "Home" med Dixie Chicks. Inte ett trumslag på hela skivan och ändå ramlar man nästan av stolen!
Martin Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 (redigerat) Vet inte varför men Skid Row - A Slave To The Grind (1989) Skid Row gets harder and heavier on its sophomore effort, matching Sebastian Bach's gritty, streetwise rants to lean, driving riffs that manage to back up all the attitudinal posturing. Largely missing are the bits of pop-metal fluff that filled out Skid Row; in their place are tales from the dark side about drugs, corruption, and the like, with Bach affecting a tough, threatening persona most of the time. The furious noise kicked up behind Bach is usually more threatening than his overwrought vocal delivery, but Slave to the Grind is powerful enough that it doesn't really matter. "Monkey Business," "Get the Fuck Out," and the thrashy title track crush most anything on the debut, and power ballads like "Quicksand Jesus" and "Wasted Time" are far less generic than their Skid Row counterparts. Many observers were surprised when Slave to the Grind became the first heavy metal album to debut at number one on the Billboard charts, but it really was one of the best -- and heaviest -- examples of mainstream hard rock/heavy metal in the genre's MTV heyday. ~ Steve Huey, All Music Guide George Marino - Mastering Mekarn Michael Wagener - Producer, Mixing Rob Affuso - Cymbals, Drums, Stick, ?, Percussion Dave Sabo - Marimba, Producer, Processing, Equipment Technician, Guitar Bob Defrin - Art Direction Craig Doubet - Assistant Engineer Rachel Bolan - Guitar (12 String), ?, Dyna-Acoustic Cabinets, Bass, Guitar, Strings Riley J. Connell - Assistant Engineer Scott Hill - Equipment Technician, Amplifiers, Guitar Skid Row - Main Performer Redigerat 21 februari 2005 av chilone
Ken Kängström Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Vet inte varför men Skid Row - A Slave To The Grind albumet 😠 Mums =)
Katla (oregistrerad) Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 (redigerat) Några favoriter: Chemical Brothers - Let Forever Be, Block Rockin Beats Beatles - Tomorrow Never Knows, Strawberry Fields Forever Rolling Stones - 2000 Lightyears From Home Jean Michel Jarre - Oxygene II, Equinoxe III, Arpegiator TSOOL - Mantra Slider, Grand Canaria, Galaxy Gramophone Silverbullit - Joy, Magnetic City, Axe Man Björk - Army of Me, Hunter Solar Plexus - Wallenberg, Som Ett Klarblått Klot Michael Jackson - Thriller Pink Floyd - Money, Wish You Were Here, Comfortably Numb Har svårt att nämna hela album däremot... Redigerat 21 februari 2005 av equinoxe
Rapid Wanker Postat 21 februari 2005 Postat 21 februari 2005 Andromeda Heights av Prefab Sprout Ständiga referensen vid test av musikanläggningar, monitorer, och placeringar av högtalare/monitorer. Underbar produktion och mix. Får man fake-surroundet i början av Weightless att sitta ordentligt så är saken klar sedan 😠
rainydays Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 The Appleseed Cast - Two Conversations (Ed Rose + TAC = mästerverk. Så mycket detaljer att utforska.) Mars Volta - De-Loused In The Comatorium (Som en knytnäve i ansiktet)
Vallhagen Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Devin Townsend... Han skapar det fetaste ljudet som finns. Han lyckas fylla varenda frekvens, det är som stenhårt vitt brus där hans skurit försiktigt för att urskilja instrumenten. Vackert. Dessutom är han (väl??) helt galen, garvar hela tiden och skickar glada vykort när man köper hans skivor. Såja, det var mitt bidrag till namedroppingen!
Stinkey (oregistrerad) Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Pete Andersons produktioner är alltid bra i mina öron. Speciellt hans arbeten tillsammans med Dwight Yokum har ett otroligt väldefienrad ljudbild. Plus att han är en av mina favoritgitarrister.
Musiker Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Norah Jones - Feels like home. Bästa akustiken jag hört tror jag.... Men håll med om att hon är fasansfullt präktig? Föredrar Big Brother-Linda. Ja, men jag förlåter henne. Man lessnar snabbt på låtarna (samma visa hela tiden) men fyfan vilka bra produktioner det är. Hon är ju faktiskt svagaste kortet i hela orkestern. Håller nog inte riktigt med där... 🙂
Musiker Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Själv tycker jag att Eric Clapton brukar hålla väldigt hög klass på sina produktioner. Om man ska ta några favortiter (båda vad gäller det musikaliska och det produktions mässiga) så säger jag att Cardigans album "Long Gone Before Daylight" samt Jackson Brownes "The Naked Ride Home", vilka är två riktiga pärlor.
Fredrikmo Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 (redigerat) Andromeda Heights av Prefab Sprout Ständiga referensen vid test av musikanläggningar, monitorer, och placeringar av högtalare/monitorer. Underbar produktion och mix. Får man fake-surroundet i början av Weightless att sitta ordentligt så är saken klar sedan 🙂 Men Andromeda Heights är så kasst instrumenterad jämfört med flera andra PS plattor; jag skulle nog testat med Memphis/Langley Park i så fall men någon audiofilplatta är det inte. Å andra sidan skall man helst inte ta med sig en bra mixad platta för att testa anläggningar. Det är mycket bättre att ta med sig usla plattor. En bra platta låter bra på de flesta hyfsade apparater; en usel platta avslöjar mer hos karaktären på anläggningen. 🙂 EDIT: Lite tips för mina åsikter har jag indirekt fått från Paddy Himself. Han spelade in Andromeda Heights eftersom hans ekonomi hade "blivit ohållbar". Då hade han heller inte råd att anlita stråksektioner från symfoniorkestrar och sådant, utan var tvungen att skapa ljudbilden med synthar. Han försökte rationalisera detta genom att säga (på ett ungefär) att "Njaaa...det kan lätt bli för tjockt med orkesterpålägg; de dränker lätt allt annat i låten...så egentligen är det på sätt och vis bättre att göra det med synthar)"; som om han hade misslyckats med tidigare produktioner genom att anlita akustika instrumentmusiker. Hur som helst har en bekant flyktigt påstått att Paddys soloplatta är bra. Någon som hört den? Den kan rimligtvis inte vara sämre än Prefabs sista platta "The Gumnan and..." Redigerat 5 mars 2005 av Fredrikmo
Rapid Wanker Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 EDIT: Lite tips för mina åsikter har jag indirekt fått från Paddy Himself. Han spelade in Andromeda Heights eftersom hans ekonomi hade "blivit ohållbar". Då hade han heller inte råd att anlita stråksektioner från symfoniorkestrar och sådant, utan var tvungen att skapa ljudbilden med synthar. Och felet med synthar är...?
rainydays Postat 10 mars 2005 Postat 10 mars 2005 Och felet med synthar är...? Att de inte låter som en symfoniorkester om man är ute efter det?
moberg2236 Postat 11 mars 2005 Postat 11 mars 2005 Johnny Cash American recordings IV Dock nästan bara covers. Men ändå. Känns som att man har han i rummet hela tiden. ( speciellt om man lyssnar smuttandes på lite whiskey)
northpaw Postat 12 mars 2005 Postat 12 mars 2005 Beror på musikstil, men för rock gillar jag Spock's Beard "The light", mycket mellanregister och arg bas. Mer avslappnat? Vad som helst av Donald Fagen.
Cloudsurfer Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Bästa Albumet Titel: Analog Pussy Artist: Psysex Absolut det hetaste psy albumet som snurrar i min spelare.
musik (oregistrerad) Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Hej! Finns bara en... "Out of the cradle"-cd:n med Lindsey Buckingham (från Fleetwood Mac). :musik
allansson Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Dylans tidiga rockalbum (Highway 61 Revisited, Blood on the Tracks, Desire etc.) är grymt bra mixade. Sedan har vi Springsteens album (Born To Run, Darkness on the Edge of Town, The River etc.), de flesta av U2 och även förstås Nirvanas "Nevermind" som är otroligt grymma.
allansson Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 som ett troget Radiohead-fan så måste (och vill) nämna OK Computer:) kanske den största inspirationskällan av alla:) ok computer äger... 😛 får rysningar av let down...
jkn Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Mars Voltas förra - deloused in de comatorium (felstavat?). Dynamiksprång som inte är av denna världen, och trummorna låter som om de skulle trilla ur högtalarna. Det är tätt men samtidigt luftigt, intensivt kontra totalt lugn. Plus att de fått upp volymen sjukt högt utan att rucka på dynamiken. Hur gör de? 😛
Ndesh (oregistrerad) Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 Lee Scratch Perrys 70tals produktioner är helt lysande, fortfarande! Låter modernare än nästa all samtida dub. Vad gäller modernare saker är Anthony Rother svår att slå vad gäller ljubild tycker jag, lyssna bara på atmosfären i "Nacht der Götter" från Simulationszeitalter. Och ja, Rythm & Sound pojkarna inte att förglömma, återhåltsammt och minimalistiskt men med enorm värme.
NONHALO Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 Guns´n Roses - Use Your Illusion I och II så klockrent mixade skivor. tröttnar aldrig att lyssna.
Desecrated Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 Rent produktionsmässig känns det ändå som om dom gamla genesis plattorna är något i hästväg, sen gillar jag mycket mettal från början av 90 talet, innan alla började använda kompressor på varenda kanal.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.