Jump to content
Annons

Material till DIY basfällor


nikko

Recommended Posts

Hej,

Är mitt uppe i ett litet studiobygge och har tänkt tillverka ett par egna basfällor att ställa i hörnen. Det finns ju en hel del videos på Youtube som behandlar ämnet bl.a. Så jag är inställd på att bygga en träram som är anpassad till min isolering och därefter klä in detta i tyg.

Min fråga är, vilket material lämpar sig bäst som isolering? Är det vanlig standard rockwool som gäller eller finns det andra typer som lämpar sig bättre? Tänker både på hälsorisk och isolering. Jag vill inte ha några baslådor som utsöndrar äckliga fibrer från isoleringen i hela studion.

När jag ändå är igång och frågar. Jag införskaffade dessa som tänkta absorbenter på väggar och tak vid mixplats.

http://www.thomann.de/se/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_set.htm

Tycker dock att dom är groteskt fula. Fungerar det att klä in dom i något tyg? Eller försvinner deras absorbentförmåga då?

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stenull är mest standard eftersom dom har högre absorbtions förmåga i det lägre registret, dom har även inte lika mycket onyttigt skräp i sig som glasull. Det finns andra sorter också, mer miljövänliga och andra som jag har för mig ska absorbera lite bättre. Dom är dock ganska svåra att hitta så vanlig stenull från valfri byggaffär duger gott.

Sen angående knopfenshaum (Sp?) så ja, visst kan du sätta på ett tyg om du ser till att det går att andas igenom det utan motstånd men med tanke på hur ärligt talat dåliga dom där är så tjänar du mer på att ta lite extra stenull och klä in och sätta upp istället. Har precis samma skum i inspelningsrummet och dom tar litegrann av dom högre frekvenserna men inte så mycket mer än det, har dom mest bara för att få en viss spridning på ljudet och för att dom legat oanvända i över ett år. Och dom ser iallafall lite snyggare ut än farmors gamla mattor på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Jag byggde väldigt effektiva, absorberande paneler av innertaks-plattor du vet sånna som brukar sitta i skenor i nedsänkta tak i kontor... Dessa satte i en sanwich konstruktion med några lager vanlig glasfiberull mellan på billigaste träregeln, spände tyg över och monterade i Träram av hyvlad plank.

Jag byggde även skenor (med en vinkel på 45grader upptill) att fästa på väggen som dessa (och andra saker tex gitarrer) hänger på, se bilder...

Har funderat på att bygga liknande basfällor till hörn av samma material!

post-7455-0-40651800-1292537111_thumb.jpg

post-7455-0-10057400-1292544963_thumb.jpg

Sånna där studio-foam bitar är inte speciellt effektiva på nånting, utom möjligtvis diskant (som sällan är ett problem). Men visst, kanske bättre än inget alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej skumm ska du inte ha, det är för dyrt som absorberingsmaterial(i tjocklek jämfört med glasull)

akustisk glasull exempelvis Isover piano eller något från ecophon(tex modus).

ingen fara att klä sådant med tyg.

här ser du ritningar på basfällor och absorbenter samt hur dom placeras i rummet.

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

man bör dock även sätta absorbering åvanför lyssnings position av samma typ som THE REAR WALL ABSORBER.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kan man köpa stenull billigt? Gärna på skiva med måtten 45X600X2400. Jag har kollat byggvaruhusens hemsidor men värkar inte finnas.... Bara på byggmax i Finland. Om någon har tips så kan ni väl skicka en länk? Tacksam / Gustav (som bygger studio)

Vad är det för fel på 50x1200x8000 eller 45x560x1160 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...