Guitar Nilsson Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Om jag spelar in elbasen enbart via lineingången på preampen och sen bouncar ut den till förstärkare o högtalare o spelar in detta ljud med mick till nästa spår blir det en viss tidsskillnad mellan spåren, som kan försämra ljudet en aning om man vill ha bägge spåren med i mixen? Jag kan ju om jag vill plugga in basen i förstärkarens highgain ingång, sen fortsätta med en till telesladd från nästa hål och till preampens lineingång, samtidigt som jag på spår två spelar in ljudet från micken. Detta borde bli latencyfritt? Plus att jag slipper lägga tid på reampandet... Latency och sånt joll fanns inte på 70-talet, det var bättre då. 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 (redigerat) Jo, kolla bara att du inte får fasfel när du blandar signalerna. Jag antar att det går att flytta filerna i tid (för att faskorrigera) på din digiporta också. /Johan EDIT: Det är roligt att reampa, och jo, det var bättre på 70-talet! Redigerat 16 december 2010 av djbolton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 16 december 2010 Trådstartare Dela Postat 16 december 2010 Med micken på combons baksida får jag fasvända den ena kanalen, inte med micken på framsidan.... Men att flytta filerna? Det vete fan om portan klarar. Jag gör det nog inte. Och spelar jag in bägge spåren direkt borde det väl bli utan latency? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Det vore märkligt om portan inte har kompensering för sin egen latens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 16 december 2010 Trådstartare Dela Postat 16 december 2010 Det vore märkligt om portan inte har kompensering för sin egen latens. Nåt automatiskt eller? Har aldrig tänkt på det här förut... Om jag gör en stereomix till spår 21/22, och sen kör ut den till TC Finalizern och in tillbaka till spår 23/24, och sen lyssnar på bägge de stereospåren samtidigt hörs det hur det skiljer i tid, det låter fan med bägge på samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Dags för en DAW kära herr Nilsson? 😄 Nåt automatiskt eller? Har aldrig tänkt på det här förut... Om jag gör en stereomix till spår 21/22, och sen kör ut den till TC Finalizern och in tillbaka till spår 23/24, och sen lyssnar på bägge de stereospåren samtidigt hörs det hur det skiljer i tid, det låter fan med bägge på samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 16 december 2010 Trådstartare Dela Postat 16 december 2010 Dags för en DAW kära herr Nilsson? 😄 Nej. Det ger för taskigt ljud. Med Daw sitter man och blåstirrar på stora skärmar, hela ljudgrejen blir en visuell tittskåpsgrej i stället för olika ljud som blandas. Utan de där skärmarna måste man lyssna, vilket ger ett mycket bättre resultat än om man sitter och glor på ljud och fake-komprssorer. Det är synd om alla er stackare. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Nej. Det ger för taskigt ljud. Med Daw sitter man och blåstirrar på stora skärmar, hela ljudgrejen blir en visuell tittskåpsgrej i stället för olika ljud som blandas. Utan de där skärmarna måste man lyssna, vilket ger ett mycket bättre resultat än om man sitter och glor på ljud och fake-komprssorer. Det är synd om alla er stackare. 😲 Du vet att det går och släcka dator skärmen på ett sådant system 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 16 december 2010 Trådstartare Dela Postat 16 december 2010 Sparka ni på den handikappade som ligger ner. Der är väl en skön känsla utan latency. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kardo Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Der är väl en skön känsla utan latency. 😄 Ja ! Särskilt idag ! real life latency , typ på 2,5 timme . + Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 (redigerat) Nåt automatiskt eller? Har aldrig tänkt på det här förut... Om jag gör en stereomix till spår 21/22, och sen kör ut den till TC Finalizern och in tillbaka till spår 23/24, och sen lyssnar på bägge de stereospåren samtidigt hörs det hur det skiljer i tid, det låter fan med bägge på samtidigt. Det är väl klart. Du får samma fel med en ProTools-Logic-Cubase-Tandberg. Det är en latency i TC Finalizern. Vilket värde det är på den latencyn kan inte din utrustning veta. Dock så kan man speca vilken latens man har så systemet kan justera själv. Redigerat 16 december 2010 av pme Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 december 2010 Trådstartare Dela Postat 17 december 2010 Det är väl klart. Du får samma fel med en ProTools-Logic-Cubase-Tandberg. Det är en latency i TC Finalizern. Vilket värde det är på den latencyn kan inte din utrustning veta. Dock så kan man speca vilken latens man har så systemet kan justera själv. Okej det är solklart. Fråga 1: Men om jag selar basen direkt i combon och spelar in både direktline och med mick samtidigt på ett varsitt spår, då slipper jag väl latency? Fråga 2: Ger en analog rack-kompressor också latency? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djbolton Postat 17 december 2010 Dela Postat 17 december 2010 (redigerat) Okej det är solklart. Fråga 1: Men om jag selar basen direkt i combon och spelar in både direktline och med mick samtidigt på ett varsitt spår, då slipper jag väl latency? Fråga 2: Ger en analog rack-kompressor också latency? Svar 1: Nej, inte per automatik, fasfelet består i att det tar längre tid för ljudet att nå mikrofonen än att komma till lineboxen, dock så kan det finnas fasvändare för att kompensera detta. Men det där kan du nog redan... Svar 2: Om du skall matcha ljudet som går ut ur portan och in i kompressorn och tillbaka till portan, med direktljudet inne i portan så tror jag nog att du får en viss skillnad i tid. /Johan Redigerat 17 december 2010 av djbolton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 december 2010 Trådstartare Dela Postat 17 december 2010 (redigerat) Svar 1: Nej, inte per automatik, fasfelet består i att det tar längre tid för ljudet att nå mikrofonen än att komma till lineboxen, dock så kan det finnas fasvändare för att kompensera detta. Men det där kan du nog redan... Svar 2: Om du skall matcha ljudet som går ut ur portan och in i kompressorn och tillbaka till portan, med direktljudet inne i portan så tror jag nog att du får en viss skillnad i tid. /Johan Fasfelet. På Mico Audient stereopreampen finns en steglös fasvändare på ena kanalen. Om jag lyssnar i lurarna på line o mick samtidigt låter det bäst med noll fasvändning. Börjar jag vrida där försvinner det lite tryck. Om jag använder den "fasratten" vid reampning kanske jag kan få ett tajtare ljud än med endast ingen eller hel fasvändning? Fast med micken nära högtalaren och inspelning av mick o line samtidigt så blir det kanske bäst.... Rackkompressorn använder jag bara till sång och gitarrpålägg, och då direkt efter preampen, aldrig efter inspelning, så den tidsskillnaden är nog omöjlig att höra. Redigerat 17 december 2010 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.