Valle Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 så om man tycker att effekten blir "motarbetar" har man valt fel lösning Inte om effekten "motarbetar" den energi som motarbetar det resultat man vill uppnå. *host*
Valle Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Men som sagt, risken finns att man sväljer en det vokaler. Konsonanter, väl?
Mojje Cruncher Andersson Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Hur kan man tycka att effekten blir något annat än "motarbetar"? man kan väl inte förändra vad som händer med vad man tycker?😛 det som händer med ljudspåret händer likt förbannat även om man tycker nåt annat. Om den ena kompressorn återställer vad den tidigare kompressorn har åstadkommit, så måste väl det ultimata uttrycket för händelseförloppet måste väl vara att de motarbetar varandra? Nja.... Det funkar så här... Orsaken till sidechain är för att du från början har valt att lägga fler instrument i samma register än vad som går. Till exempel bas och baskagge. Om du låter bägge dessa "låta gött" vid låt säga 63Hz så kommer dom enbart addera gain till den frekvensen. Du kan inte höja hur mycket som helst för då får du ju som bekant distortion och det låter skit när vi är nere i basregistret och harvar. Rent krasst... Om du upplever att sidechain "motarbetar" ditt ursprungsljud så har du ju naturligtvis gjort galet med någon av kompressorerna! Du skriver att du komprimerat basen för att lyfta fram transienterna i basljudet!?!?! En kompressor? Vad har den för huvudsakligt syfte? Jo att minimera dynamikomfånget! Inte att öka det!! Det kallas expander! När du sedan lägger på en sidechainkompressor så får du ju inte trycka ihop det så pass att det förstör ditt slit du lagt på varje instrument right!? Basen ska gå opåverkad genom sidechainkompressorn om det inte kommer signal från baskaggen! Samma gäller för baskaggen så bör ju inte releasen på kaggen försvinna bara för att du kommer med en ny signal från basen. Detta under förutsättning att man inte vill åt H. Prydz kompressionen i Call on me!! Avslutningsvis... Jag ser detta hos många. Många hanterar detta helt upp åt väggarna och greppar oftast inte vad dom har funktionen till. Ett resultat av för många så kallade producenter ute på youtube som visar sina tricks. Så svaret på din fråga... Nä, sidechainkompression ska inte motarbeta ditt grundljud. Funktionen är till för att rätta till en alldeles för dåligt utspridd mix av instrumenten i basregistret. Hoppas det ger nåt! Vänligen. /Tha' Cruncha'
Valle Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Du skriver att du komprimerat basen för att lyfta fram transienterna i basljudet!?!?! En kompressor? Vad har den för huvudsakligt syfte? Jo att minimera dynamikomfånget! Inte att öka det!! Det kallas expander! Men visst kan man väl använda en kompressor i syfte att "lyfta fram" transienter, t.ex. genom längre attacktider? Självklart är ju en kompressors arbetsuppgift att reducera dynamikomfång (efter attacken), men resultatet kan ju rimligen liknas vid en expander man har sänkt gainen på. (Jag säger inte detta för att "rätta" dig på något sätt; du har mer koll än de flesta, däribland mig, på det där. Men jag minns i min snordom att just sådana detaljer var upphov till att det tog så jävla lång tid för mig att förstå vad en kompressor respektive en expander faktiskt resulterade. För många "lärare" med för många olika "förklaringar"...)
Mojje Cruncher Andersson Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Men visst kan man väl använda en kompressor i syfte att "lyfta fram" transienter, t.ex. genom längre attacktider? Självklart är ju en kompressors arbetsuppgift att reducera dynamikomfång (efter attacken), men resultatet kan ju rimligen liknas vid en expander man har sänkt gainen på. (Jag säger inte detta för att "rätta" dig på något sätt; du har mer koll än de flesta, däribland mig, på det där. Men jag minns i min snordom att just sådana detaljer var upphov till att det tog så jävla lång tid för mig att förstå vad en kompressor respektive en expander faktiskt resulterade. För många "lärare" med för många olika "förklaringar"...) Ja det går Valle! Dock bör detta göras med en transientdesigner eller en expander. Claes kan nog svara bättre på varför det rent fysiskt är bättre men om jag inte minns fel så förr, i den gamla analoga tiden så vet jag att det satt gigantiska kondensatorer som laddade som fasen för att ha kraft nog att kunna skjuta på gain utan distortion. Jag menar att om du vill ha mer distortion i transienterna sär det bättre att komprimera ljudet med en ren distortionsburk. Men ja, svaret är ja, det funkar Valle! Piiiz! /Cruncharn'
Demonproducenten Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Inte om effekten "motarbetar" den energi som motarbetar det resultat man vill uppnå. *host* nä det hänger ju på vilken effekt - resultat - man upplever som sagt *hosthosthost*
Dazzle Postat 10 januari 2011 Trådstartare Postat 10 januari 2011 (redigerat) Du kommer ju aldrig kunna ställa båda kompressorerna så att de jobbar exakt tvärtom mot varandra. Så skillnad blir det ju. Nä lite skillnad är det klart att det blir eftersom attacktiden på den vanliga kompressorn annars måste vara exakt lika lång som tiden då sidechainkomprimeringen pågår. Men grovt sett så motarbetar de ju varandra eftersom den ena gör tvärtom vad den andra precis gjort (även om inte i precis exakt samma proportioner.) Är det den lilla skillnaden man är ute efter om man komprimerar på det här sättet? vad gör den skillnaden isåfall. det måste ju bli ganska avancerat att ställa in kompressorerna så att man får det man är ute efter isåfall Redigerat 10 januari 2011 av Dazzle
Demonproducenten Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Nä lite skillnad är det klart att det blir eftersom attacktiden på den vanliga kompressorn annars måste vara exakt lika lång som tiden då sidechainkomprimeringen pågår. Men grovt sett så motarbetar de ju varandra eftersom den ena gör tvärtom vad den andra precis gjort (även om inte i precis exakt samma proportioner.) Är det den lilla skillnaden man är ute efter om man komprimerar på det här sättet? vad gör den skillnaden isåfall. det måste ju bli ganska avancerat att ställa in kompressorerna så att man får det man är ute efter isåfall vad är det du inte förstår? man måste inte använda sidechain - särskilt inte om man tror resultatet ska motverka det man gjort tidigare varför dra upp spiken när du precis slagit i den? sen "motverkar" ju bara sidechainen tillfället då attacken på två ljud sker samtidigt - i övrigt inte det är ju inte som att lägga två kompressorer efter varann på samma ljud
Mojje Cruncher Andersson Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Nä lite skillnad är det klart att det blir eftersom attacktiden på den vanliga kompressorn annars måste vara exakt lika lång som tiden då sidechainkomprimeringen pågår. Men grovt sett så motarbetar de ju varandra eftersom den ena gör tvärtom vad den andra precis gjort (även om inte i precis exakt samma proportioner.) Är det den lilla skillnaden man är ute efter om man komprimerar på det här sättet? vad gör den skillnaden isåfall. det måste ju bli ganska avancerat att ställa in kompressorerna så att man får det man är ute efter isåfall Tjenare Dazzle! Vet inte om du läste igenom det jag skrev till dig här i tråden!? Alltså... Orsaken till varför du väljer att använda sidechain kompression är ju för att låta ett instrument trycka undan ett annat. Ibland som effekt men mer vanligt för att man gjort ett dåligt jobb när man spelade in instrumenten. Vanligast är Bas - baskagge samt gitarr/syntmatta - virvel. Om två instrument har liknande frekvenser så kommer dom skapa distortion om de avses vara lika starka i mix. Om du då använder sidechainkompression och låter en baskagge få aktivera tröskeln på basens kompressor så blir ju resultatet att när baskaggen släpper signalt till kompressorn, ja då komprimeras ljudet i basen ned. Detta enbart för att bara låta ett instrument vara det starkaste och med detta, höras i mix. Hoppas det framgår vad du ska använda funktionen till!? Piiiz! /Cruncharn'
Dazzle Postat 11 januari 2011 Trådstartare Postat 11 januari 2011 (redigerat) ha! såg inte andra sidan i tråden förrän nu:P ja skrev senaste inlägget utan å läsa den sidan. Jo ja förstår funktionen som sidechainkompressorn fyller. Demonproducenten ställer ju bara min fråga igen, "varför dra upp spiken när du slagit i den?" det är precis det jag undrar om det är försvarbart att göra på det sättet? uppnår man någonting? jag utgår från att man använder kompressor på basen med hög attacktid för att förtydliga transienterna och att det är just transienterna man också trycker ner med sidechainkompressorn (förutsatt att bastrumman och basen slår an precis samtidigt, vilket rättså ofta ju är fallet) Jag försöker inte påstå att jag vet vad som är rätt eller fel att göra, om jag visste allt vore det ju meningslöst å skriva nåt här överhuvudtaget 😛 ja tog mig friheten att göra en simpel illustration av hur scenariot ser ut i mitt huvud, det är såklart en rough skiss och stämmer ju inte exakt, men principen borde väl vara någorlunda rätt? annars, rätta gärna!🙂 saker blir mycket konkretare på bild tycker jag Jag visste förresten inte att det är bättre att behandla basen med en expander istället för kompressor om man vill ha tydligare transienter. blir inte resultatet ganska samma sak? (återigen försöker jag inte påstå att jag kan svaret, det är bara min vetgirighet som inte har någon gräns! 😛 ) Redigerat 11 januari 2011 av Dazzle
joachime Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 (redigerat) ja tog mig friheten att göra en simpel illustration av hur scenariot ser ut i mitt huvud, det är såklart en rough skiss och stämmer ju inte exakt, men principen borde väl vara någorlunda rätt? annars, rätta gärna!🙂 saker blir mycket konkretare på bild tycker jag Din skiss visar ett av ett oändligt antal möjliga utfall. I just det här specifika fallet är det det första, att skapa en transient på basen som krockar med kicken, som är ett onödigt steg. Redigerat 11 januari 2011 av joachime 1
Frekvensspektrumanalysator Postat 11 januari 2011 Postat 11 januari 2011 Naturligtvis beroende på vad man är ute efter för sound. +1,000,000
Demonproducenten Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 (redigerat) jag utgår från att man använder kompressor på basen med hög attacktid för att förtydliga transienterna och att det är just transienterna man också trycker ner med sidechainkompressorn (förutsatt att bastrumman och basen slår an precis samtidigt, vilket rättså ofta ju är fallet) det är ju inte alls säkert attacktiden kan ju vara lång på sidecheinkompressorn också det kan ju vara "boomigheten" man går på istället Redigerat 12 januari 2011 av Demonproducenten
DivineCo Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Nu kanske den här tråden har börjat handla lite väl mycket om sidechain. Nåja då det gäller snabba attacktider på låga frekvenser som tex. på basen så får man förvrängning av ljudet på grund av att våglängderna är för långa. En kort attacktid ger då ett konstigt klipp i ljudvågen därför att hela frekvens cykeln bryts innan den har fått svänga klart. Detta kan ge obhagliga artefakter till ljudet. Därför är ofta en sidechainkompress försedd med tex. EQ så att den inte behöver jobba på de lägsta frekvenserna men att man ändå vill ha en kort attack på det högre frekvens innehållet. Oftast är det här man hittar just transienterna. Kan man inte jobba annorlunda på det lågfrekventa än det högfrekventa anser jag att man bör undvika korta attacker på i alla fall bas. Ett sätt att komma ifrån detta kan vara att man sidechainar basen mot en kopia av sig själv som inte går ut genom masterkannalerna men är förskjuten ett antal millisekunder i förväg. Nåja långt ifrån tråden. 1
Mojje Cruncher Andersson Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Nu kanske den här tråden har börjat handla lite väl mycket om sidechain. Nåja då det gäller snabba attacktider på låga frekvenser som tex. på basen så får man förvrängning av ljudet på grund av att våglängderna är för långa. En kort attacktid ger då ett konstigt klipp i ljudvågen därför att hela frekvens cykeln bryts innan den har fått svänga klart. Detta kan ge obhagliga artefakter till ljudet. Därför är ofta en sidechainkompress försedd med tex. EQ så att den inte behöver jobba på de lägsta frekvenserna men att man ändå vill ha en kort attack på det högre frekvens innehållet. Oftast är det här man hittar just transienterna. Kan man inte jobba annorlunda på det lågfrekventa än det högfrekventa anser jag att man bör undvika korta attacker på i alla fall bas. Ett sätt att komma ifrån detta kan vara att man sidechainar basen mot en kopia av sig själv som inte går ut genom masterkannalerna men är förskjuten ett antal millisekunder i förväg. Nåja långt ifrån tråden. Bra tips DivineCo! Länge sedan jag testade sånt men faller sig väldigt användbart på mer instrument som har stark baskaraktär men ett jävla bett i! Riktigt bra tips!! Piiiiz! /Cruncharn'
Sakenjag Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Använd en 1176 hårdvara eller mjukvara. All buttons in, Höj inputen till nålen inte rör sig. Tada!!! Färdigt sångljud. Yeah!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.