Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Skulle verkligen vilja producera min lilla syster dÄ hon sjunger och spelar gitarr. SÄ skulle vilja veta va jag ska anvÀnda för program ( Mac ) o utrustning.

SÄ om ni gÀrna vill ge mig tips och kanske har nÄgot till salu skulle det vara tacksamt.

Mvh Jimmy

Annons
Postat

Hej Jimmy!

Med komplett studio antar jag att du menar dator, program, ljudkort och mic? Vi tar det i ordning:

Program, eftersom du har Mac skulle jag rekommendera Logic. Det finns Pro eller Express som Piccazzo sa. Dyrt men om du vill satsa sÄ...

Ljudkort, finns massor men ett med Ätminstone tvÄ ingÄngar Àr vÀl bra om syrran ska spela och sjunga samtidigt. Det mÄste finnas pre-amps inbyggt ocksÄ. AlltsÄ nÄgot som förstÀrker signalen innan den gÄr in i datorn men det finns i princip alla kort...

Mikrofon, tja... beror mycket pÄ men jag föreslÄr att du gÄr och pratar med nÀrmaste musikaffÀr.

Och lysning förstÄs. Jag har Àn sÄ lÀnge bara ett par halvdyra hörlurar och i början körde jag pÄ min vanliga högtalare men det hÄller inte i lÀngden. Monitorer Àr ju det bÀsta men, pengar, pengar.... Allt beror pÄ hur mycket du vill lÀgga.

Andreas

P.S Jag Ă€r rĂ€tt ny sjĂ€lv sĂ„ om nĂ„gon vill rĂ€tta mig sĂ„ varsĂ„god 🙂

Postat

Tack Andreas för tipsen samma sak sÀger jag till Piccazzo.

Men Andreas vad skulle du rekomendera personligen ? Dynamisk mic till gitarren o kondensator mic till rösten ?

Mvh Jimmy

Postat

Det beror pÄ men det Àr alltsÄ akustisk git vi snackar om?

Jag skulle sÀga kondesator pÄ bÄda och pÄ sÄngen kanske till och med stormembranskondesator. Puffskydd Àr bra att ha ocksÄ, sÄ man inte fÄr med massa luft i P:ena, "Phhh" liksom...

Tidningen studio har ett specialnummer som heter inspelning och mixning, det rekomenderar jag starkt. Min bibel just nu 🙂

Postat

Hehe, GÄr den att fÄ tag pÄ fortfarande ? Funderade pÄ o köpa den nÀr den va i affÀr men han inte.

Mvh Jimmy

Postat

JodĂ„, pĂ„ nĂ€tet finns allt 🙂HĂ€r

Jag förslÄr att du köper den och lÀser igenom och lÀs forum och grejer. Det hÀr forumet Àr en utmÀrkt start!

Och sen PM:ar du mig om du vill ha de dÀr ljudkotret!

Andreas

Postat (redigerat)

Gott 🙂

Ha inte för bortom i början bara. Jag vet inte hur mycket du kan men för mig tog det ett tag att förstĂ„ hur stor den hĂ€r vĂ€rlden Ă€r 😛

Det kan bli vÀldigt dyrt vÀldigt fort och det kan bli vÀldigt fel...

Lycka till!

Andreas

Redigerat av Alexanders son

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.