Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

När jag lyssnar på många proffsproduktioner så låter soundet luftigt och mjukt.

Jag vet att det behövs en kedja av bra prylar, mick, preamp, ad-omvandlare etc. men vad är det exakt som gör soundet mjukt och luftigt?

Är det någon hårdvarukompressor, viss preamp eller kan man t.o.m. lösa det med mjukvarupluggar?

Ofta tycker jag att särskilt mitt trumsound kan bli lite vasst ibland men skulle även vilja få ett mjukare sound på sång och andra instrument också.

Någon som har ett konkret svar?

Tack på förhand.

Annons
Postat

Jag tror att svaret på det du söker helt enkelt är skickligt användande av EQ. Genom att filtrera bort rätt frekvenser och kanske öka på rätt ställen får man en behaglig ljudbild, och sånt kan ju proffsen. Var noga med att skära bort bas på allt som inte behöver någon botten och försök undvika frekvenskrockar. Alla instrument bör särskiljas så långt som möjligt i mixen.

Lite reverb kan kanske också hjälpa, men var försiktig med det. Och om möjligt filtrera gärna bort en del bas och diskant på reverbet.

Kompressor är förstås bra att använda för att få jämnare nivåer, men den gör nog inte ljudbilden särskilt mycket luftigare. Möjligtvis lite subtil sidechain på instrument i samma frekvensområde.

drloop (oregistrerad)
Postat

En bra inspelning är a och o...

Bra rum ger bra inspelning. Bra tekniker gör bra inspelningar, då blir det lätt att mixa.

Dålig inspelning jobbigt att mixa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.