Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Min första fråga är, VAD ÄR det Omöjliga Soundet? Hur definierar man det? Vad känner ni inför det omöjliga soundet?

det som ALLA är överens om - utan undantag - är bra eller kass

se ovan

indifference

din första fråga är dessutom tre

Annons
Postat

Ursäkta men jag tycker inte ditt sound var speciellt nyskapande eller orginellt...sorry känns faktiskt rätt vanligt inom konstmusik.

Postat

Låter ju inte helt olikt vissa saker i The Bark and Below It av The Olivia Tremor Control. Det är ju skillnad på något okonventionellt och något omöjligt.

Postat

Låter ju inte helt olikt vissa saker i The Bark and Below It av The Olivia Tremor Control. Det är ju skillnad på något okonventionellt och något omöjligt.

Fast den är ju mestadels vanliga (och ovanliga) instrument, och en del samplingar.

Men nej, omöjligt låter det ju inte. Mest tillkrånglat (och lite häftigt).

Postat

Fast den är ju mestadels vanliga (och ovanliga) instrument, och en del samplingar.

Ja precis. Visar kanske ännu mer att det här inte är något så konstigt. Men häftigt som sagt, och själva idén är rätt intressant.

Postat

Har idag funderat...

Viktiga komponenter i det Omöjliga Soundet borde vara att generera tystnad. Att spela ett ljud som gör att det låter tyst. Inte spela tystnad utan att faktiskt generera tystnad. Ungefär som att tända en lämpa så att det blir mörkt. Detta borde man kunna åstakomma med fasvändning.

Man måste även sluta ta hänsyn till frekvenser som vi uppfattar dem. Bygga ett system där dubblering / halvering av frekvens inte är en oktav.

Även ett rum som ständigt är i rörelse och ändrar skepnad,

Monofoniska ljud låter enormt stereobreda.

Och som någon var inne på på forumet en gång i tiden, frekveninvertering. Och då inte som i fasvändning att att man faktiskt skapar en plugg som vänder frekvensspekrat i en ljudfil så alla basljud blir diskantljud osv. Det kan kanske vara så enkelt att man sätter 20Hz som 20kHz och sedan räknar åt andra hållet.

Postat

Jag lyssnade. Och njae, jag ser inget omöjligt i ljudfilen. Det låter som en påse ljud och en påse hyfsat moderna digitala effekter. Det låter som en ljudkuliss till en installation i en konsthall. Gott så och hyggligt spännande, men inget omöjligt alls. Påt igen

Postat
Viktiga komponenter i det Omöjliga Soundet borde vara att generera tystnad. Att spela ett ljud som gör att det låter tyst. Inte spela tystnad utan att faktiskt generera tystnad. Ungefär som att tända en lämpa så att det blir mörkt. Detta borde man kunna åstakomma med fasvändning.

Ett hyfsat meningslöst företag om slutresultatet ändå blir det samma som att trycka bounce på ett tomt projekt.

Man måste även sluta ta hänsyn till frekvenser som vi uppfattar dem. Bygga ett system där dubblering / halvering av frekvens inte är en oktav.

Då måste du möblera om inne i hörselcentrum. En dubblering/halvering av frekvens är en oktav, det går inte att komma ifrån.

Även ett rum som ständigt är i rörelse och ändrar skepnad,

Vad ska du med rum till när du har hela universum att tillgå?

Monofoniska ljud låter enormt stereobreda.

Fejkstereo körde Beatles med redan på 60-talet.

Och som någon var inne på på forumet en gång i tiden, frekveninvertering. Och då inte som i fasvändning att att man faktiskt skapar en plugg som vänder frekvensspekrat i en ljudfil så alla basljud blir diskantljud osv. Det kan kanske vara så enkelt att man sätter 20Hz som 20kHz och sedan räknar åt andra hållet.

Inte särskilt omöjligt. Googla på "rotated speech".

Postat

Enligt vetenskapen ljuder universum som en mastodont symfoni av bakgrundsstrålning, pulsarer, nebulosor, novor/supernovor och stjärnor. Bara Solen skulle kunna "låta" som en gigantisk kyrkklocka.... 😱

citat/

"Universum fungerar enligt matematiska mönster som skulle kunna vara musik; men vi kan inte höra den en enda sekund, hur ivrigt vi än lyssnar."

(Ur Solvindar, Peter Nilson)

/Ulf

Postat

Har idag funderat...

Viktiga komponenter i det Omöjliga Soundet borde vara att generera tystnad. Att spela ett ljud som gör att det låter tyst. Inte spela tystnad utan att faktiskt generera tystnad. Ungefär som att tända en lämpa så att det blir mörkt. Detta borde man kunna åstakomma med fasvändning.

Man måste även sluta ta hänsyn till frekvenser som vi uppfattar dem. Bygga ett system där dubblering / halvering av frekvens inte är en oktav.

Även ett rum som ständigt är i rörelse och ändrar skepnad,

Monofoniska ljud låter enormt stereobreda.

Och som någon var inne på på forumet en gång i tiden, frekveninvertering. Och då inte som i fasvändning att att man faktiskt skapar en plugg som vänder frekvensspekrat i en ljudfil så alla basljud blir diskantljud osv. Det kan kanske vara så enkelt att man sätter 20Hz som 20kHz och sedan räknar åt andra hållet.

Det är en intressant frågeställning men jag tycker du går in från fel håll. Du verkar vara mer fokuserad på det fysiska, frekvenser och sådant. Det blir ju ganska lätt meningslöst med tystnad som är genererad eftersom man ändå inte kan höra den, som påpekats.

Jag skulle tycka det var roligare att retas med hjärnan så att man t. ex. fick människor att känna vemod och sorg över en låt som man i teorin borde bli glad av. Men nu talar jag mer om sound i bemärkelsen känslan i en låt... Gör en riktig pop-rykare i 120 bpm och C-dur och få mig att böla! Då tycker jag du har lyckats.

För övrigt är det projekt som är dömt att misslyckas, rent filosofiskt. Om du lyckas få fram Det Omöjliga Soundet är det inte längre omöjligt 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.