Jump to content
Annons

Motu 8pre eller Focusrite Saffire Pro 40


Dingbats

Recommended Posts

Som titeln säger, det är Motu 8pre eller Focusrite Saffire Pro 40 som jag är inne på att köpa. Jag kör en Mac Pro, 4-core 2,66 GHz, 3 GB minne. Jag kommer att köra Snow Leopard och Logic Pro 9, men det vore bra om det fungerade bra med Tiger och Logic Pro 7 också, innan jag har hunnit gå över helt till det nyare.

Jag är fruktansvärt trött på kompatibilitetsstrul, så det viktigaste för mig är att det är plug and play, inga bekymmer. Någon som vet vilket kort som är säkrast på den punkten, eller kanske båda? Funktionsmässigt verkar de vara i princip identiska. Vilket låter bäst?

Kortet jag har nu är ett Terratec Phase 88 Rack Firewire.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaren!

De flesta säger Motu, men jag ser här nu att den har ju faktiskt inga separata utgångar för varje kanal, som Focusriten har. Så det får nog bli Focusriten om ingen har några allvarliga invändningar...

EDIT: M-Audio Profire 2626? Det klingar ju inte lika vackert som Focusrite kanske och den är inte lika snygg, men den kan köras som standalone (in routad till ut), vilket vore smidigt...

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kul detta, för jag använder faktiskt båda, fast på olika ställen =)

Båda är relativt nyinköpta, så jag kan inte säga att jag att jag har nån direkt erfarenhet av något av dem än.

Men...

Motukortet har redan varit inlämnat en gång pga att midiingången inte funkade. En kompis som köpte samma kort hade samma problem. Vi lämnade in dem samtidigt, fick tillbaka dem utan att problemet var löst. Så jag sket i det och skaffade en midihub istället.

Rent användarmässigt gillar jag Saffirekortet bättre. Jag gillar att det finns 2 mickingångar på frammsidan och även att det finns 2 hörlursingångar på frammsidan. Småpetitesser egentligen, men som sagt...

Jag ska spela in en del denna veckan med saffirekortet, kan ju återkomma om jag märker nån skilland på mickpreamparna mellan korten

Förövrigt har jag inte haft problem med något av korten, tycker dom fungerar kanon båda två!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fruktansvärt trött på kompatibilitetsstrul, så det viktigaste för mig är att det är plug and play, inga bekymmer.
MOTU!

EDIT: 8PRE + ADA8000 som D/A så får du 16 in/10 ut.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger min röst på ett internt kort då du har en stationär dator. Varför inte utnyttja möjligheterna? Lägsta möjliga latency och lägre CPU belastning. Jag skulle kolla vad RME har att erbjuda.

Om du nu vill ha ett FW-kort så röstar jag på Focusrite. Motu verkar ha problem med kvalitén då jag vet flera som varit tvungna att lämna in sina Motu-kort för reparation. Focusrite-kortet kan dessutom mer än Motun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förlåt att jag avbryter denna tråd, men jag måste fråga om man köper ett ljudkort typ Motu 8pre kan man inte koppla in en kanalstrip till den utan att gå genom ljudkortets preamps, vilka antagligen färgar ljudet mer än en vanlig ingång, eller?

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Saffire Pro 40 som jag köpte i mars 2009. Har inte haft några problem alls, är mycket nöjd (både med stabilitiet, latency och ljudkvalité). Köpte i somras ytterligare ett Saffire Pro 40 till replokalen. Även detta exemplar har fungerat felfritt. Kör kortet här hemma mot en MacBook 2GHz Intel Duo Core med OSX 10.6.5. Kortet i replokalen kör mot en Windows XP SP2 laptop. På Windows XP var man tvungen att installera en "Firewire Hotfix" för att få det stabilt, men all info fanns på Focusrites support-sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man köper ett ljudkort typ Motu 8pre kan man inte koppla in en kanalstrip till den utan att gå genom ljudkortets preamps, vilka antagligen färgar ljudet mer än en vanlig ingång, eller?
Har inte haft något problem med detta, jag har vridit ner till noll förstärkning...

Men varför köpa 8PRE om du ska lajna? Då är MOTU UltraLite bra mycket mer passande med alla line in/out.

Motu verkar ha problem med kvalitén då jag vet flera som varit tvungna att lämna in sina Motu-kort för reparation.
Och jag hävdar tvärtom. Har aldrig haft problem med något av MOTU-interfacen - och det är den enda korttillverkaren jag skulle använda i en livesituation där stabilitet är A & O.

God jul.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur har det gått? Köpte ett ljudkort och isåfall är du nöjd?

Jag är i krokarna och ska köpa ett Liquid Saffire 56 från Focusrite och undrar vad ni gillar kvaliten i preamparna på pro 40.. Någon som har nåt smaskens att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått? Köpte ett ljudkort och isåfall är du nöjd?

Jag är i krokarna och ska köpa ett Liquid Saffire 56 från Focusrite och undrar vad ni gillar kvaliten i preamparna på pro 40.. Någon som har nåt smaskens att säga?

Gammal tråd men va fan 😉

Dippen: personligen tycker jag att preamparna i Pro 40:n är kanonkalas. Fungerar på det mesta jag gör men just på ackar gör den sig särskilt fin. Notera nu att jag är hemmapulare och inte i närheten av någonting annat. Sedan gillar jag att Pro 40:n är lättinstallerad och springer på utan komplikationer, någonting jag tycker är viktigt när man är ute och spelar in på fältet (spelar mest in gitarr/sång samt lite körer).

Säg till när/om du köper 56:an, m'kay. Är nyfiken på att höra vad du tycker.

mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En grej som motu kan som inte Focusrite kan, köra Gate / CV för gamla syntar. Gissa om mitt nästa ljudkort blir ett Motu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle beställa ett Saffire Pro nu i dagarna. Men mitt nätagg sprängdes och så hade jag lagt en beställningen på en mikskärm som kom häromdagen så min ekonomi förbjuder mig att besställa på denna lön. I slutet av Februari tar jag hem det. Jag beställer via min skola med elevrabbaten. Men när jag ändå köpte nytt nätagg köpte jag öven Pci-kort med firewire för jag hade inga sånga utgångar på min dator sen innan. Så nu är allt klart.

När jag får mitt kort lovar jag att AB-testa det och lägga utt något. Kanske ointressant för många då jag kommer testa det mot mitt gamla E-mu 0404 USB.

Kan göra ett AB-test på mikbåset ikväll också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...