debatt Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 (redigerat) Hej! Jag tycker inte det är alldeles självklart att man ska föredra ett mer eller mindre känt skivbolag framför att låta pressa och ge ut cd o dvd själv. Lika lite som det är alldeles självklart att man ska föredra ett bokförlag framför att låta trycka upp och ge ut böcker o ljudböcker själv. Vad är nackdelarna och fördelarna med det ena eller det andra alternativet? Ja när det gäller böcker och bokförlag så fungerar det i regel så (om inte något alldeles extraordinärt infogats i kontraktet) att boken, dess text, ges ut av förlaget och "ägs" av förlaget efter att manuset antagits såtillvida att de bestämmer OM en andra upplaga ska tryckas, de bestämmer OM en översättning till engelska eller annat/andra språk ska göras, de bestämmer OM den ska ges ut i andra format, såsom ljudbok, digitalt nedladdningsbar bok eller i pocketutgåva t.ex. Jag skickade iväg mitt färdiga manus för en tid sedan men fick tillbaka det nyss pga att förlaget eller personen det var ställt till inte hittades av Posten antagligen - paketet var nämligen helt oöppnat. Likadant med detta med musik hos skivbolag. Jag har ju närstående som ligger på olika skivbolag, men som det verkar så fungerar det på samma sätt som bokförlagen fungerar i sin bransch. De ger ut en utgåva av skivan, men bestämmer sedan helt själva om en andra utgåva (nypress) ska göras. De verkar också bestämma VAR skivan ska säljas och hur, om låtarna ska finnas som nedladdningsbara filer etc. Även när det gäller musiken (precis som manusskrivandet) har jag alltid uppmanats att skicka in mina grejer, men... jag vill egentligen bestämma själv till 100%. Jag undrar vilka fördelar och nackdelar som egentligen finns, förutom de jag redan nämnt, med att ge ut sina prylar på ett skivbolag. Ni som gett ut skivor på skivbolag (eller gett ut böcker hos bokförlag också för den delen), hur är det, känner ni er som slavar? Hörde nån siffra om 8-10 kr per pocketbok och 20-25 kr per inbunden bok i ersättning till författaren och 11-12 kr i ersättning per såld cd till musikern/musikerna - kan det stämma? Bara det får mig att tveka megastort. Och då har jag inte ens tagit upp att nämnda typer av företag kan ha synpunkter och krav på ändringar av ens verk... Måste ventilera detta lite mer känner jag, innan/om jag skickar iväg. Det finns egentligen bara två fördelar som jag ser det med att ge ut på skivbolag (eller bokförlag betr böcker). Det ena är att man slipper betala initialkostnaden själv för tryckningen av böckerna eller pressningen av cd-na. Men bägge dessa initialkostnader är överkomliga och dessutom förmodligen ersatta av intäkter motsvarande mer än dessa belopp. Det andra är att "det ser bättre ut" i boken eller på skivans baksideskort, med ett mer eller mindre känt företagsnamn. Det är en villfarelse att tro att bokförlag satsar en massa på marknadsföring. Hur är det med skivbolag? Jag tror inte det va... Fördelar med att ge ut själv: * Man bestämmer över materialet (manus eller låtar) och ger ut det som man vill ha det, utan krav på ändringar. * Man tjänar mer per såld bok och såld skiva. * Man bestämmer om nya upplagor ska ges ut, om boken ska översättas, var skivan ska säljas, om andra format ska uppstå av produkten, såsom ljudbok, nedladdningsbar digital bok, nedladdningsbara låtar t.ex. Fördelar med att låta ge ut: * Man slipper initialkostnaden för tryckning av böcker eller pressning av cd-s. * Det ser bra ut för kunden (och kanske bokhandlare, skivaffärer, tidningar, radiostationer m.m.) om ett mer eller mindre känt företagsnamn står "bakom". [edith: stavfel och korrigering] //:debatt Redigerat 13 december 2010 av debatt
Umemagnus Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 (redigerat) TJenare. Ja, det är ju lurigt dedär, nu verkar det som om du tror att, iom att du signar dig, så har du dragit ner byxorna och ställt dig på alla fyra... Med ett litet bolag, å även med stora, så handlar det ju om ett givande och tagande; kan inte du gå med på deras krav, eller tvärtom, så är det ju ingen som tvingar någon att skriva på... Lite för- och nackdelar då; Göra själv; + Bestämma fritt över din produktion, pris och försäljingsställen, tjäna mer per såld platta. - Lägga ut för kostnader, bekosta PR, kan vara svårare att få den recensierad, då det verkar vara mer intressant att skriva om musik som man lätt kan handla i butik. Bolag; + Ingen tryckkostnad, PR, distribution,( kanske några gigfixande?). - Lite mindre frihet gällande produktionen. Ja, detta är ju ingen utförlig överblick, men det är då några av dom delarna... Vet inte vad du lirar för genre, men i den musikvärld som jag mest rör mig i (folkmusiken), så är det nästan uteslutande på gig som man säljer plattor. Så om man inte är etablerad och vill släppa sin första platta, så kan det ju vara läge att göra egen produktion... EDIT; Sen vad det gäller pengar till musiker vid skivförsäljning osv, så får du ju också ha i beräkningarna dehär; Royaltyn är en sak, sen vad DU som artist köper plattan för... Låt säga att du köper plattorna från skivbolaget för tex. 80 kr/st, samt säljer på konsert för 150, så ar du även där 70 kr, som går till dig... Redigerat 13 december 2010 av Umemagnus
nattvaktaren Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Den största fördelen med att släppa på riktiga skivbolag är förstås att man får tillgång till hela deras marknadsföringsapparat och kunnande vad gäller just försäljnig. Det är ingen slump att artister som tjänar bra på sin musik ligger på skivbolag och att amatörer som "väljer" 😉 att ge ut sig själva oftast inte tjänar nåt alls. 10% på 1000 sålda skivor är som bekant mer än 100% på åtta sålda och 992 i garderoben.
AnthonyS Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Bolag; + Ingen tryckkostnad, PR, distribution,( kanske några gigfixande?). - Lite mindre frihet gällande produktionen. Hos flera bolag får man betala sin egen marknadsföring helt eller delvis vid första släppet. Tyvärr.
sadomachine (oregistrerad) Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Ja, inbilla er inte att man inte får betala för marknadsföring på större bolag, dom gör ingenting gratis. Men som sagt, deras marknadsföringsapparat är guld värd.
Umemagnus Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Hos flera bolag får man betala sin egen marknadsföring helt eller delvis vid första släppet. Tyvärr. Ja, det ser ju helt och hållet individuellt ut, hos alla bolag, men man kommer iaf få större pr-hjälp, än om man ger ut helt själv... Men det är också kanske helt beroende på olika bolag 😉
AnthonyS Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Ja, det ser ju helt och hållet individuellt ut, hos alla bolag, men man kommer iaf få större pr-hjälp, än om man ger ut helt själv... Men det är också kanske helt beroende på olika bolag 😉 Absolut. Det är ju betydligt enklare att få en komplett kampanj skräddarsydd åt en än att sitta och planera en bra kampanj själv, även om man får betala kampanjen med egna surt förvärvade slantar.
debatt Postat 13 december 2010 Trådstartare Postat 13 december 2010 TJenare. Låt säga att du köper plattorna från skivbolaget för tex. 80 kr/st, samt säljer på konsert för 150, så ar du även där 70 kr, som går till dig... TJenare. Vilket nedköp, när man kan skaffa fram cd-na själv för runt 20 kr/st. 130 kr i egen ficka. Det värsta av allt är ändå att man inte själv kan bestämma vilka marknader som skivan ska säljas på och när och hur. Produktionsrätten alltså.
Umemagnus Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 (redigerat) TJenare. Vilket nedköp, när man kan skaffa fram cd-na själv för runt 20 kr/st. 130 kr i egen ficka. Det värsta av allt är ändå att man inte själv kan bestämma vilka marknader som skivan ska säljas på och när och hur. Produktionsrätten alltså. Ja, återigen, det är både för-, och nackdelar... Gör allt själv då, så är dilemmat löst. Om du även spelar in, mixar, mastrar, fotar, gör egna flygblad, betalar annonser i media, gör layout och trycker upp dom själv, så kan du få det för säkert 12-15 kr/st. Om du nu inte bränner dom hemma på datorn, då får du ännu större vinst... Ja, om någon köper plattan, villsäga... Redigerat 13 december 2010 av Umemagnus
debatt Postat 13 december 2010 Trådstartare Postat 13 december 2010 (redigerat) Egenproduktion med cd-r hemma ligger på mellan 40-50 kr styck, där papper och bläck tar största kostnaden. Framställning on demand. Egenproduktion där cd-na inkl trycksakerna köps från cd-presseri ligger på 35-45 kr styck vid en upplaga på 500 ex med möjlighet till ompressning. Att priserna hamnar där de hamnar beror bl.a. på cd-boxen och trycksakens omfattning. Ovanstående priser förutsätter inspelning, mixning och mastering själv. --- Framställning av limbunden bok med mjuk pärm (typ stor pocket) ligger på runt 48 kr styck vid 500 exemplar. Framställning av inbunden bok med tjock pärm ligger på runt 260 kr styck vid 500 exemplar. --- Alla ovanstående produktpriser inkluderar moms och frakt. [tillägg: detta avser min specifika produktion, så ingen tror det är en generalisering och ja... jag har sonderat terrängen och fått offerter, hela köret] Redigerat 13 december 2010 av debatt
debatt Postat 13 december 2010 Trådstartare Postat 13 december 2010 (redigerat) Den största fördelen med att släppa på riktiga skivbolag är förstås att man får tillgång till hela deras marknadsföringsapparat och kunnande vad gäller just försäljnig. 10% på 1000 sålda skivor är som bekant mer än 100% på åtta sålda och 992 i garderoben. Marknadsföringsapparat med stor lansering gäller de stora skivbolagen. Kunnandet i mf och fsg har jag själv, men inte alla branschkontakterna. Ja, fast allra bäst är ju 100% på 1000 sålda. Redigerat 13 december 2010 av debatt
nattvaktaren Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Marknadsföringsapparat med stor lansering gäller de stora skivbolagen. Kunnandet i mf och fsg har jag själv, men inte alla branschkontakterna. Ja, fast allra bäst är ju 100% på 1000 sålda. Jag skulle nog vilja påstå att alla som jobbar med att sälja musik har en strategi och apparat för att marknadsföra sig som är bättre än allt du kan åstadkomma som privatperson. Om du köper en ko och bestämmer dig för att slå dig in på lättmjölksmarknaden med din egenproducerade småskaliga vara - vem tror du säljer mest, du eller bonden som jobbat med skiten hela sitt liv? Som sagt, det är ingen tillfällighet att alla som tjänar riktiga pengar på att sälja musik tar hjälp av andra. Grejen med mitt exempel är att det är relativt ovanligt att sälja 1000 ex som privatperson. Om inte omöjligt. Faktum är att det räcker med 1000 sålda ex för att ligga på svenska topplistan under någon av de slöa sommarmånaderna, om nu det kan ge din hybris lite avkylning...
Umemagnus Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Egenproduktion med cd-r hemma ligger på mellan 40-50 kr styck, där papper och bläck tar största kostnaden. Framställning on demand. Egenproduktion där cd-na inkl trycksakerna köps från cd-presseri ligger på 35-45 kr styck vid en upplaga på 500 ex med möjlighet till ompressning. Att priserna hamnar där de hamnar beror bl.a. på cd-boxen och trycksakens omfattning. Ovanstående priser förutsätter inspelning, mixning och mastering själv. --- Framställning av limbunden bok med mjuk pärm (typ stor pocket) ligger på runt 48 kr styck vid 500 exemplar. Framställning av inbunden bok med tjock pärm ligger på runt 260 kr styck vid 500 exemplar. --- Alla ovanstående produktpriser inkluderar moms och frakt. [tillägg: detta avser min specifika produktion, så ingen tror det är en generalisering och ja... jag har sonderat terrängen och fått offerter, hela köret] Då har du kanske även kollat upp att det inte blir särskilt mycket dyrare att, på en gång pressa 1000 skivor? En annan fråga, hurfanken kommer din förpackning att se ut? 35-40 kr/skiva i tryck och pressning (nu tänker jag enbart på själva framställningen av plattan, bortsett från produktionen, men så uppfattar jag också ditt svar)? Om man har vanlig digipack så kan man komma ner på 15-17 kr/skiva (inkl. booklet 16 sidor fyrfärg, 1000 ex.). Ang. bok har jag ingen aning, då vi på vårt skivbolag endast håller på med musiken...
Valle Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Fördelar med att låta ge ut: * Man slipper initialkostnaden för tryckning av böcker eller pressning av cd-s. Nä.
debatt Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 (redigerat) vem tror du säljer mest, du eller bonden som jobbat med skiten hela sitt liv? Som sagt, det är ingen tillfällighet att alla som tjänar riktiga pengar på att sälja musik tar hjälp av andra. Grejen med mitt exempel är att det är relativt ovanligt att sälja 1000 ex som privatperson. Om inte omöjligt. Faktum är att det räcker med 1000 sålda ex för att ligga på svenska topplistan under någon av de slöa sommarmånaderna, om nu det kan ge din hybris lite avkylning... Det beror på om bonden också bara har en ko... Självklart kan man inte dansa med de stora jättarna om man är mikroskalig. Sedan märkte jag nu att jag skrev fel/tänkte fel när jag skrev branschkontakter, jag borde åtminstone ha kompletterat med branschkunskap. 1000 ex använde jag för att spinna vidare på att du skrev just det talet, men bortsett från det så lät ju inte det särskilt mycket. Jag antar att det finns listor även över digital nedladdning av album (och enskilda låtar) från Internet också. Hur ser egentligen de nedladdningslistorna ut vad gäller antal sålda låtar/album, är inte cd-n på utdöende? Redigerat 14 december 2010 av debatt
debatt Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 Nä. Då väljer man att inte acceptera ett sådant skivbolag eller ett sådant bokförlag.
Valle Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Då väljer man att inte acceptera ett sådant skivbolag eller ett sådant bokförlag. Jag vet i alla fall inget bolag som inte räknar in det i sina utgifter för att uppnå t.ex. break even, eller på ett eller annat sätt låter påverka artistens royalty. Det finns inget gratis i musikbranschen; det verkar bara så (för dem som inte pallar att läsa avtalen).
debatt Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 (redigerat) Då har du kanske även kollat upp att det inte blir särskilt mycket dyrare att, på en gång pressa 1000 skivor? En annan fråga, hurfanken kommer din förpackning att se ut? 35-40 kr/skiva i tryck och pressning (nu tänker jag enbart på själva framställningen av plattan, bortsett från produktionen, men så uppfattar jag också ditt svar)? Om man har vanlig digipack så kan man komma ner på 15-17 kr/skiva (inkl. booklet 16 sidor fyrfärg, 1000 ex.). Ang. bok har jag ingen aning, då vi på vårt skivbolag endast håller på med musiken... Jo, jag vet det och frågan om antal har ju dykt upp i ett par trådar förut. Finns ju ett inte obetydligt antal personer som tror att "det behöver inte bli så dyrt, ska bara låta tillverka 20 ex på cd-fabrik, där de gör master och tryckfilmer bla bla)". Det är fortfarande och kommer alltid att vara oändligt mycket billigare per exemplar att göra fler. Till de 15-17 kr du nämner tillkommer väl moms, frakt? Ingår labeltryck? Ncb-avgift, för de 1000 exen? Jag antar också att vi pratar om pressade, replikerade cd och inte brända, kopierade cdr. Kan du länka till detta? 😕 [tillägg: fick klart för mig förut att jag måste betala ncb-avgift (oavsett antal framställda exemplar, eftersom två av tretton låtar inte är skrivna av mig och de två personerna är Stim-anslutna). Är det 5 kr per framställt ex, eller så kanske man inte kan säga förresten - det beror väl på försäljningspriset?] Redigerat 14 december 2010 av debatt
debatt Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 Jag vet i alla fall inget bolag som inte räknar in det i sina utgifter för att uppnå t.ex. break even, eller på ett eller annat sätt låter påverka artistens royalty. Det finns inget gratis i musikbranschen; det verkar bara så (för dem som inte pallar att läsa avtalen). Elementärt. Men nu tänkte jag mer på att man inte måste pröjsa något om skivan floppar totalt. Att de sedan när den säljer om den säljer räknar av kostnaderna för cd-pressning o mf är självklart. Jag älskar det finstilta...
Valle Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Men nu tänkte jag mer på att man inte måste pröjsa något om skivan floppar totalt. Märklig inställning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.