Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har en del frågor och uppskattar verkligen svar. Är ganska ny inom musiken.

Jag har Externt ljudkort: Steinberg CI2. Dator: Imac i5 (8gb ram). Mic: sE1000A (kan den hetta så? kostade runt tusen lappen iallafall.

Men nu har jag tänkt att gå vidare ett litet steg och börja göra mina egna beats osv. Har tänkt mig ett midi-keyboard helst inte för dyrt sen vill jag även kunna spela in flera mickar och instrument samtidigt.

så frågan är ju vad jag behöver ha? och om ljudkortet kommer hålla klassen?

Tack för svar i allafall:)

Annons
Postat

Jag skulle säga att börja spela in med det du har, och sen så kommer du att märka själv om det håller eller inte. Du kan få sprudlande härlig musik med de flesta ljudkort och mickar som går att köpa idag. Börja skapa istället för att tänka på vilka saker du ska köpa. Sen så finns det ju många kunniga människor här på forumet som kan hjälpa dig att utvecklas efter att ha lyssnat på det du har gjort.

Välkommen.

Postat (redigerat)

De flesta midi-keyboards idag kopplar du in i någon av datorns USB-portar.

Edit: För att spela in flera instrument (jag antar att du menar fler än två?) behöver du eventuellt ett annat ljudkort. Det beror sig dock på lite, är det inte jätteviktigt att kunna bearbeta varje spår var för sig i mixen, så kan du köpa ett mixerbord med det antal kanaler du vill spela in, och koppla det till ljudkortets ingångar. Så får du in rasket på datorn som ett stereo-spår.

Annars är det ju bara att leta upp ett ljudkort med rätt antal ingångar som passar din budget, jag skulle tro att det inte finns så vansinnigt många att välja på i varje prisklass. Men det kan såklart hända att du behöver köpa ett mixerbord ändå, ska du spela in många instrument via mickar måste ju varje ingång förses med en mickförstärkare på något sätt.

Edit 2: Håller annars helt med mrpimmy. Du kommer långt på det du har. Man måste ju inte spela in noterna. Själv gör jag aldrig det, utan klickar in dom i pianorullen/rutmönstret med musen. Men är det just beats du är ute efter att göra finns det ju en del midikeyboards med små slagplattor, kanske är något för dig, t ex M-audio Axiom.

Redigerat av JJRockford
Postat (redigerat)

Om det inte finns midi på ljudkort..köp ett usb keyboard

Edit blev en repris:)

Redigerat av jossman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.