Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan! som rubriken lyder har jag gått i tankarna att köpa en Variax, en begagnad då, då min ekonomi inte räcker till.

Är det något man bör tänka på när man köper en? skillnad mellan 300-500 t.ex.? ni som har en dvs. Jag har läst mycket gott om dom och även mycket dåligt, men så verkar det ju vara på ganska många instrument man inhandlar. Är det någon här som har en Variax som kan berätta fördelar/nackdelar ? all hjälp vore jätte bra! Tack //Timmy

Redigerat av Timmy
Annons
Postat

500 har samma elektronik som den lyxigare 700-serien. Den lär ha en processor per par strängar.

300 ha samma elektronik som 600, en processor per 3 strängar.

Båda har samma ljud, men jag funderar på om 500 tex triggar snabbare pga hårdvaruskillnaden. 500 har väl oxå bättre box?

Kolla så inte halsen vridit på sig för mycket. Stämskruvarna är väl inte de bästa.

Jag tycker 500 är snyggast.

Postat

Jag har funderat på 500:an eftersom 300:an har utgått ur sortimentet antar jag? är det något med elektroniken jag bör kolla efter? //Timmy

Postat (redigerat)

...Jag hade för mig att det var 500:an som inte längre erbjöds, och att 600 varianten ersatte 500. Jag har läst att 300 lär haft lite elektronikfel, men jag antar att de säljer/sålde flera gånger fler 300 än de andra. Du får surfa runt lite och skaffa dig en uppfattning om eventuella problem. 500:an lär vara populär hos de som vill flytta elekroniken till en annan gitarr då elektroniken är utspridd på flera kort så att rattar och knappar går att ha var som helst på den nya gitarren.

Men Variax är en bra gura, i alla fall i en studio då man har många ljud att välja mellan - utan brus och brum. På scen kanske det inte spelar lika stor roll. Har du andra produkter från Line 6 så går det att styra ljuden med dessa i livesamanhang.

Den låter som originalen (i alla fall Les Paul, 335, och väldigt nära den Strata vi testade mot).

Jag använder den mest för akustiska ljud så du kan ju lyssna på mina inspelningar. Det finns även lite ren Variax-Strata och nåt distat solo där.

Jag har även kopplat den till dator och implementerat el-bas genom att stämma ner allt en oktav elektroniskt (eller bara de två lägsta strängarna).

Dom här modellerna är svajjlösa vilket jag föredrar, men 700 finns med svajj.

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.