misterx (oregistrerad) Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Som rubriken lyder så har jag knakande fingrar. Det räcker med att jag bara stänger igen händerna så knakar det till. Det gör inte speciellt ont men jag blir lätt lite stel i händerna av det. Så vad kan det vara och kan man träna fingrarna på nåt sätt så att dom inte knakar lika mycket eller alls?
SadamJR Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Som rubriken lyder så har jag knakande fingrar. Det räcker med att jag bara stänger igen händerna så knakar det till. Det gör inte speciellt ont men jag blir lätt lite stel i händerna av det. Så vad kan det vara och kan man träna fingrarna på nåt sätt så att dom inte knakar lika mycket eller alls? Många har den irriterande vanan att knäppa med fingrarna avsiktligt, men så tycks det inte vara i ditt fall. Det finns de som tror att ett sådant beteende kan leda till sjukliga förändringar i lederna, men jag tror inte att det har bevisats. Om dina leder knakar spontant kanske det vore en bra idé att konsultera en läkare.
debatt Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Gör det ont? Om inte är det i regel ingen fara. Se till att använda fingrarna ofta och värm upp dem innan du bär eller anstränger dem på något sätt. På så sätt behåller du god rörlighet. Försök inte att översträcka lederna.
misterx (oregistrerad) Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Nej, jag får aldrig direkt ont i fingrarna, möjligen efter träning och att dom kan vara lite stela vid samma tillfälle. Har slutat röka för att få igång blodcirkulationen och så har jag börjat stretcha fingrarna morgon och kväll.
debatt Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Det är bra. Nyligen fastslog man ju att rökning även orsakar ledgångsreumatism. Jättegrattis till att du slutade!
debatt Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 (redigerat) Ett litet tips till förresten. Vill du få igång mikrocirkulationen på ett biverkningsfritt sätt så testa att hålla händerna framför en infraröd lampa. Det fungerar kalas! Ibland kan t.o.m. måttlig motion vara otillräckligt för att uppnå samma effekt. Och rör det sig om rehab av en muskel eller liknande så kan rörelser och ansträngning av muskel initialt vara rent skadligt. Infraröda lampan kan man emellertid gå igång med relativt tidigt. Bra för hud, muskler, leder, mot förkylning m.m. Sitt med skyddsglasögon (solariemodellen) med händerna 2-3 dm från lampan, om det är en sån här (som jag har) :ibp IRL-100 100 watt, heter min, men jag hittar inte den nu... 😠 Den påminner dock starkt om denna: Philips 3614 Butik för en liknande: elektronik-online.se Redigerat 16 december 2010 av debatt
SadamJR Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Ett litet tips till förresten. Vill du få igång mikrocirkulationen på ett biverkningsfritt sätt så testa att hålla händerna framför en infraröd lampa. Det fungerar kalas! Ibland kan t.o.m. måttlig motion vara otillräckligt för att uppnå samma effekt. Och rör det sig om rehab av en muskel eller liknande så kan rörelser och ansträngning av muskel initialt vara rent skadligt. Infraröda lampan kan man emellertid gå igång med relativt tidigt. Bra för hud, muskler, leder, mot förkylning m.m. Sitt med skyddsglasögon (solariemodellen) med händerna 2-3 dm från lampan, om det är en sån här (som jag har) :ibp IRL-100 100 watt, heter min, men jag hittar inte den nu... 😠 Den påminner dock starkt om denna: Philips 3614 Butik för en liknande: elektronik-online.se Intressant. Hur använder du din? Måste man ha skyddsglasögon? Blir man solbränd?
debatt Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Intressant. Hur använder du din? Måste man ha skyddsglasögon? Blir man solbränd? Det började egentligen med att jag under en vinter då jag förfrusit mina avdomnade fingertoppar så att de fick konstigt hårt brunt skinn, som jag provade att använda farmors gamla. Det hjälpte och cirkulation blev fantastisk även i hela handen, som innan hade en typ av blockeringar kan man säga. Det var blodkärlen som inte var tillräckligt elastiska. Man sitter minst 2-3 dm från själva lampan. Och det är en klar fördel att ha skyddsglasögon. Sådana som finns på solarier räcker gott, plus att man blundar (man ser ju inget ändå). Optiker säljer också sådana. De är nästan gratis. Max 25 spänn iaf. Man blir inte solbränd, men jag vet de som kör det mot sin psoriasis. //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.