JJRockford Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Vill du veta för att du ( a ) inte håller med om att De Mänskliga Rättigheterna != Religion, eller ( b ) för att du faktiskt inte vet skillnaden själv? Är du också C-programmerare? 🙂 Hursomhelst, jag vet inte riktigt exakt hur man skiljer ut religion på andra typer av tro, t ex ideologi, filosofi o s v. En del forskare har väl försökt med saker som att "i religion" finns det gudar. Men det är ju i sig ganska vagt, och dels så finns det ju tro som räknas som religion som inte innehåller gudar, t ex buddhismen. Inte om syftet är att kränka eller skada, det tror jag inte. Då måste ju ändå religionsfriheten ha spelat in? Man kan ju knappast säga vad som helst till folk, oavsett vad man har för syfte?
JJRockford Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Omni, dina kompisar på Säpo kanske kan se till att du får läsa rapporten som Lena Mellin skriver om idag? Om att bekämpa terrorism
Valle Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Då måste ju ändå religionsfriheten ha spelat in? Man kan ju knappast säga vad som helst till folk, oavsett vad man har för syfte? Inte enligt domen. Sedan får du ju motargumentera till du blir blå i huvudet... Jag kan inte inte göra så mycket åt saken. Men låt oss säga om det är så att ÅG "kom undan" bara för att man eventuellt tagit hänsyn till ÅG:s hänvisning till den "heliga skriften", medan "din" ateist inte kommer undan med samma uttalande, då ser vi ju återigen hur malplacerad religionsfriheten är. Är du också C-programmerare? PHP/mySQL i huvudsak.
JJRockford Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Inte enligt domen. Sedan får du ju motargumentera till du blir blå i huvudet... Jag kan inte inte göra så mycket åt saken. Det var inte direkt något motargument, jag bara ville försöka bena upp och förstå. Men låt oss säga om det är så att ÅG "kom undan" bara för att man eventuellt tagit hänsyn till ÅG:s hänvisning till den "heliga skriften", medan "din" ateist inte kommer undan med samma uttalande, då ser vi ju återigen hur malplacerad religionsfriheten är. Absolut. PHP/mySQL i huvudsak. Ok, tänkte bara på ditt nyttjande av "!=", men det kanske används i många andra språk också? Själv har jag inte använt något annat än C och och assembly efter skolan.
Valle Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Ok, tänkte bara på ditt nyttjande av "!=", men det kanske används i många andra språk också? Själv har jag inte använt något annat än C och och assembly efter skolan. Jodå, "!=" används även i såväl PHP som mySQL. Assembly, sa du? Åt helvete på tok för tungt för min hjärna... 😄 Sorry för OT.
JJRockford Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Jodå, "!=" används även i såväl PHP som mySQL. Assembly, sa du? Åt helvete på tok för tungt för min hjärna... 😄 Sorry för OT. Jag är inte heller så förtjust av det (om man använder det brittiska sätta att uttrycka saker med underdrifter), men en del av kodarvet på företaget är skrivet i assembly, så det är bara att tugga i sig.
Kjubeis Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Till Jrockford Vad sjutton tror du SÄPO ska berätta för en tidning? Hur kommer det sig att dom faktiskt övervakar "muslimsk aktivitet"? Man måste tänka själv, prova det du med. Min syster och hennes väninna var med om bombdådet i lördags. Hon mår jävligt jävligt dåligt. Fy fan, jag tycker människor som du är såååå sorgliga. Jag blir uppriktigt förbannad på dig!
JJRockford Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Till Jrockford Vad sjutton tror du SÄPO ska berätta för en tidning? Jag tror det är den här rapporten som avses: Säpo rapport från Säpos hemsida Hur kommer det sig att dom faktiskt övervakar "muslimsk aktivitet"? Gör dom? Man måste tänka själv, prova det du med. Vem är det som tänker åt mig menar du? Min syster och hennes väninna var med om bombdådet i lördags. Hon mår jävligt jävligt dåligt. Det kan man förstå, får verkligen hoppas att hon kryar på sig! Fy fan, jag tycker människor som du är såååå sorgliga. Jag blir uppriktigt förbannad på dig! Det var ju inte direkt smickrande. Men om du berättar vad du är förbannad på så kan vi säkert reda ut det?
Kjubeis Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Här har du några verser från Koranen. http://www.thereligionofpeace.com/Quran/023-violence.htm
Kjubeis Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 (redigerat) Så här sa en imam under en fredagsbön i Sverige för några veckor sedan: Gud, håll islam och muslimer högt och skydda islam Gud, förödmjuka de otrogna Gud, förödmjuka fienderna till islam Judar, amerikaner och britter och alla dem som ger dem stöd som samarbetar med dem och som är i allians med dem Gud, förstör dem alla Gud, lämna ingen av dem i livet Gud, skänk seger till mujahedin överallt Religiösa fanatiker är farliga men det är inte rumsrent att ha den åsikten, va? Fortsätt vifta din PK-flagga du. Redigerat 17 december 2010 av Kjubeis
JJRockford Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 (redigerat) Religiösa fanatiker är farliga men det är inte rumsrent att ha den åsikten, va? Fanatiker brukar vara farliga, oavsett om dom är religiösa eller ej. Det är väl ingen i denna diskussion som påstått något annat? Edit: Det jag vänder emot är de grova generaliseringar många gör. DET är farligt och har aldrig lett till någonting bra. Redigerat 17 december 2010 av JJRockford
Björn Olsberg Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Så här sa en imam under en fredagsbön i Sverige för några veckor sedan: ”Gud, håll islam och muslimer högt och skydda islam Gud, förödmjuka de otrogna Gud, förödmjuka fienderna till islam Judar, amerikaner och britter och alla dem som ger dem stöd som samarbetar med dem och som är i allians med dem Gud, förstör dem alla Gud, lämna ingen av dem i livet Gud, skänk seger till mujahedin överallt” Religiösa fanatiker är farliga men det är inte rumsrent att ha den åsikten, va? Fortsätt vifta din PK-flagga du. Tveksamt att lyfta fram ett aggressivt citat som detta som endast kan elda på den befintliga konflikten mellan vissa religiösa falanger. Var har du läst detta, har du en källa?
Kjubeis Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 (redigerat) Varsågod: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=741223 Jag hoppar av tråden, jag mår fan dåligt. Redigerat 17 december 2010 av Kjubeis
JJRockford Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 (redigerat) Varsågod: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=741223 Jag hoppar av tråden, jag mår fan dåligt. Du bemödade dig inte att läsa resten av artikeln? "För att undersöka vad som sägs har Ekot med dold mikrofon spelat in böner och samtal med imamer vid 15 olika muslimska församlingar. Av de imamerna talade alla utom en om att krig och våld, och terrorism inte är förenligt med islam." Redigerat 17 december 2010 av JJRockford
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.