Anders F Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 (redigerat) Hejsan Testade ikväll hur stor skillnad blir det egentligen på två mikrofoner av olika märken, olika typer osv. Jag blev förvånad av att skillnaden inte blev större än va det ändå va. Lyssna gärna själva. Allt är kört genom samma pre amp, inställd olika dock för att varje mick ska få utnyttjas maximalt, sedan normaliserade till samma peak. Mickarna är ställda med membranen så nära varandra det bara gick utan att de nuddade varandra. Sedan är de placerade så de riktades rakt mot gitarren från ca 3dm avstånd. Den ena micken är Line Audio CM3 och den andra är en SM57:a. Vilken är vilken kan vi ha en liten utfrågning om också 🙂 (Om du hann läsa innan då facit stod så skriv inte det. Kan vara en kul grej att folk får lyssna efter en småmembranig konding och en dynamisk klassiker. Jaha, vad säger ni om detta? Borde det inte vara större skillnad på dessa två mickar? Aif-fil http://db.tt/03mAvzP AAC-fil http://db.tt/CHjPynj Lyssna direkt som mp3 Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders Redigerat 11 december 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 11 december 2010 Trådstartare Postat 11 december 2010 🙂 Skillnad finns ju ändå dock. Dock inte den där wow-känslan jag trodde det skulle vara när man hade dessa två bredvid varandra. HAr aldrig ställt dem mot varandra på detta sätt innan. MVH Anders
Anders F Postat 11 december 2010 Trådstartare Postat 11 december 2010 Ska testa en annan placering i morgon också. Lite mer traditionell från 12:e band och rikta ner micken så får vi se om skillnaden påverkas. MVH Anders
cborg Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 SM57 är min favorit (för egen sång) så jag är inte förvånad. Kommer alltid tillbaka till den. 🙂
Anders F Postat 12 december 2010 Trådstartare Postat 12 december 2010 Ny inspelning där jag va lite nogrannare med mikrofonplaceringarna och försöka fånga gitarren på ett bra sätt. Satte båda mickarna så nära varandra när jag hade hittat sweetspot. SSamma mickar alltså, CM3 VS SM57. Den ena i vänster och den andra i höger. Närmaliserade efteråt till samma peak, dock olika inställningar på pre amp vid inspelning, samma pre amp på båda. AIFF-fil http://db.tt/pVsUXsB Your browser does not support the HTML5 audio tag 4Trax, vad menar du med VO? Menar du VO(cals) MVH Anders
Anders F Postat 12 december 2010 Trådstartare Postat 12 december 2010 Kommer göra flera inspelningar och jämföra flera mikrofoner på detta sätt, det är för min egen skull för att jag verkligen ska få koll på dem och snabbare kunna välja rätt för rätt tillfälle. Kommer spela in, sång, cymbaler och virvel iaf tror jag. Kanske bas också. MVH Anders
debatt Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Hejsan Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders Hejsan Lyssnade på denna första mp3-fil. Var e den andra? 😕
Anders F Postat 12 december 2010 Trådstartare Postat 12 december 2010 Den är i inlägg nummer 7 om du menar den med annan position, men på varje mp3-fil så är båda mikrofonerna med. Den ena i vänster högtalare och den andra i höger högtalare. MVH Anders
debatt Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Den är i inlägg nummer 7 om du menar den med annan position, men på varje mp3-fil så är båda mikrofonerna med. Den ena i vänster högtalare och den andra i höger högtalare. MVH Anders Hm. Det var inte bra. Jag har ju stereohörlurar... Ens hörsel i respektive öra påverkar ju resultatet också. Svårt att kunna jämföra ett ljud i ena sidan samtidigt som man ska bedöma ljudet i den andra sidan. 😆
Anders F Postat 12 december 2010 Trådstartare Postat 12 december 2010 (redigerat) Splitta kanalen om du vill lyssna i mono 🙂 Kan du göra i alla daw:s tror jag. MVH Anders Redigerat 12 december 2010 av Gizmozis
debatt Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Splitta kanalen om du vill lyssna i mono 🙂 Kan du göra i alla daw:s tror jag. MVH Anders Ok. Lyssnade i hörlurarnas ena sida bara (!) och med det inbyggda enkla ljudkortet i riktigt billiga hörlurar. Jag tycker den vänstra sidan låter bättre på flera sätt, klarare, öppnare, naturligare, bättre bas. Men nu har jag bara använt vänster öra såklart.
Anders F Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 Hej Debatt Håller med dig i din analys...och jag vill bara betona så det inte missuppfattas att självklart är det skillnad, men jag blev förvånad över att den inte va större och mer dramatisk. Sedan komemr skillnaderna fram ännu tydligare när man börjar jobba med filen, och speciellt med eq:n. MVH Anders
Demonproducenten Postat 14 december 2010 Postat 14 december 2010 Allt är kört genom samma pre amp, inställd olika dock för att varje mick ska få utnyttjas maximalt ?
Anders F Postat 14 december 2010 Trådstartare Postat 14 december 2010 Ja, alltså gainen är ställd olika eftersom mickarna behöver olika mycket gain för att få en oprimal inspelning på en peak på ca -10dbfs MVH Anders
Demonproducenten Postat 15 december 2010 Postat 15 december 2010 Ja, alltså gainen är ställd olika eftersom mickarna behöver olika mycket gain för att få en oprimal inspelning på en peak på ca -10dbfs MVH Anders jaja - det är bara gainen som skiljer? trodde du ev gjort andra anpassningar
Anders F Postat 16 december 2010 Trådstartare Postat 16 december 2010 ja, precis, det är bara gainen som skiljer, oprimal nivå kanske jag skulle skrivit 🙂 Sedan normaliserade jag peak:en på båda spåren. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.