Jump to content
Annons

Feedback på sångröst?


The Dead Echo

Recommended Posts

Hej! Jag har fått en ny hobby på sistone, som började gro samtidigt som jag började spela gitarr för ett par månader sedan (tror jag köpte gitarren i september). Insåg då nämligen att det var roligare att lära sig spela gitarr ifall man sjöng under tiden (att detta hållit tillbaka min utveckling är dock en baksida...), så började spela in ett par klipp med min videokamera och sedan har jag klippt ur ljudet. Jag är ju alltså en rejäl nybörjare både inom sång och gitarr, men tycker ändå det vore kul med feedback. Jag förstår att det tekniska går utveckla rejält med träning, men det jag vill veta är vad ni tycker om min röst. Är den tråkig, låter den för vanlig, saknar den nerv? Det är ju lite trist att låta "precis som alla andra". Eller är den bra, unik, kanske behaglig? Låt höra, men kom ihåg att vara hundra procent ärliga! Att avgöra det själv är nästintill omöjligt då man per automatik blir sjukt kritisk, eller åtminstone blir jag det.

Hittade dock inget ställe på forumet där man önskar sig feedback på bara enskilda delar som sång, utan bara egenkomponerade låtar och så vidare. Så laddade därför upp två klipp på Youtube som ni kan lyssna på via länkarna nedanför. Kan det bli bra med övning tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=bD_Lvfu2kjE

http://www.youtube.com/watch?v=RQKDe7ASEIo

Ni får nog skruva upp ljudet en del dock, för blev ganska lågt grundljud i filerna 🙂

Tack på förhand!

Redigerat av The Dead Echo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst, varför skulle det inte kunna bli något? Det låter schysst. Men i mitt tycke så har du ingen riktig speciell stämma, inte så att jag verkligen vill höra mer, mer, mer och mer, just nu. Men en sådan stämma som är så speciell kan jag inte tänka mig att det är många som har, knappt någon. Och troligtvis ännu färre som precis har börjat sjunga. Sången handlar ju om så otroligt många komponenter, och jag skulle ju bara säga att det är att träna vidare, ser inget hinder till varför inte folk skulle vilja lyssna på dig sedan.

Hur som helst, ska försöka vara lite tydligare. Det hörs att du precis har börjat sjunga, du låter ganska osäker, och lite som att du vill låta på ett sätt som du inte låter, vanligt problem bland sångare, ja, och ibland en fördel. Du håller inte tonen jättesäkert och det är inte särskilt avslappnat. Detta gör att jag hör att du är nybörjare. Så, träna. För att bli bättre på något så är det väl som alltid, att göra just det man vill bli bättre på.

När du nu tränar så vill jag ge dig tipset att inte försöka lägga på något som inte är du, alltså försök att hålla dig borta från att låta som andra. Försök att istället, iallfall till en början, att hitta din röst. För detta så gäller det, vad jag tror, att träna på sång, och att, , , , ,det viktigaste. . . Att försöka hitta avslappningen, i stämband, nacke, andning, resten av kroppen. Om du lär dig att slappna av så har du sedan lättare att hitta känsla, intensitet, rätt ton och tusen andra saker som gör just din röst till din röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter en aning spänt, men den andra tagningen (låten) ger ett något bättre intryck än den första.

Du håller inte tonen jättesäkert på någon av dem, men det är en ganska lättlyssnad röst.

Det är någon sur (falsk) ton, men när du tränat regelbundet blir du säkrare.

Jag får intrycket av att du framförallt inte tänkt på sångmelodin när du tränat in

dessa låtar. Åtminstone verkar det inte så, utan mer som att du är lite rädd att inte

"hinna med" varje textrad i respektive takt. Då kan det bli lite spänt, när man inte

är helt bekväm med låtarna. Uttalet drabbas också.

Vad är det för gitarr du spelar på?

Jag tycker du ska fortsätta med detta.

Rösten går att göra säkrare.

Så liten gitarrtid räknas inte ens...

Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...