Boltz Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 (redigerat) Hjälp, mitt vrede kokar så det rinner över. För 2 veckor sen gjorde jag en storbeställning thomann.de. Hört bra omdömen om denna butiken och har även små handlat där ett par gånger själv tidigare. Men nu tänkte jag köra "The big Deal" Hade beställt en hel del nya saker för att fräsha upp lite i studion och bygga en mer seriös inspelnings/mixnings/studio hörna. Har gått och väntat och väntat, men idag komm äntligen grejerna! Dagen va så jävla underbar i övrigt och trodde den skulle sluta så. Hämtar ut det stora skrymmande paketet på posten eftersom dom försökte leverera det dagen innan då jag ej var hemma. När jag tar en närmare titt på paketet vid hemkomsten ser jag hur misslyckat dåligt inslaget det är. halvbucklig kartong ⚠️ som är rejält tejpad för att inte gå sönder av sig självt. Nåväl tänker jag. Börjar öppna det med stort hopp och spänning samt lycka. Allt ligger rörigt nerslängt i kartongen. Plockar fram allt och lägger upp det på bordet och upptäcker först då att det fattas ett antal absorbenter som också låg med i denna beställning. dom helt missat att skicka med dom trots att den står med på fraktsedeln jag fick så va de lika tomt i lådan. Börjar skruva ihop mina golvstativmonitorer som jag beställt och får då se repor, grus? smuts samt att dom är täckt av ett tunt lager damm. trots att dom ligger i plastpåsar inpackade i en låda. Dom såg begagnade ut. Ena får jag inte till då en av skruvarna på själva skaftet är trasigt. / går tungt / antar att man får leva med det. 😐 Jag ska precis till att packa upp den nya novation launch paden. Upptäcker då att det inte sitter nån "garanti säkerhetstejp" som innebär "obruten förpackning". för övrigt ser lådan något sliten ut. Öppnar lådan och tar mig en närmare titt på paden under en lampa och ser smuts och fett fläckar som är runt knapparna. Dom har sålt en begagnat vara för nypris. Väl i kartongen ligger allt huller om buller nertill. Tar mig en titt på Ableton Live 8 skivan och ser att det är något handskrivet på den i stil med Rothlutu.Som är understrucket med 2 streck. Tar försiktigt fram skivan och inser då hur jävla brutalt lurad jag blivit. Repor och stora fetfläckar består skivan av. Inser nu hur jävla misslyckat detta är och fattar inte att en sån pass stor känd nätbutik gör på detta viset. Packar ner launchpaden igen för jag vill inte ens ha skiten längre. 😕 Tar mig en titt på faderporten som ska underlätta mitt proddande i cubase hade jag tänkt och den verkade lovande. Plockar upp den ur den något finare lådan och tar fram den. ser ut att vara i ganska nyskick men ändå ser jag några fettfläckar? skulle de inte vara nya saker. för övrigt så letar jag som en tok efter den medföljade firewire kabeln som det står klart och tydligen ska medfölja. Den fanns ej med. Tar mig en snabbtitt på manualen som oxå den har varit bläddrad i ett par gånger innan mig. Hade beställt massa andra grejer sosom en drös med kablar dom va nya. Ett antal uppsättningar gitarrsträngar hade jag även köpt in. fanns även spår där av att nån hade varit och rivit. nu sitter jag här med en full kartong med skit som skulle gjort min musikkväll. hade även beställt Akustic pro spectrum studio ramar. Dom har jag inte vågat röra. FÖr jag har god lust att retunera alltihop väntar en till beställning på ett turntable. Kommer jag våga ta emot detta paket från Thomann eller kan jag vänta mig att någon Har gigat med denna före mig? Man känner sig sjukt jäkla besviken och jag var tvungen att dela med mig av detta då mitt vrede är stort just nu. Har mailat dom idag. Försökt och ringt dom förgäves utan resultat. Hoppas på en god ursäkt samt en bra förklaring på vad som skett men denna leveransen. Är de nå snorisar som börjat jobba extra på deras lager nu vid jul eller vad är det frågan om? Nån som upplevt samma sak från thomann.de 😕 Peace! ------------------------ UPPDATERAT --------------------------------- Har legat i tvist och diskuterat med dom nu i ett par veckor. Dom har fått bildbevis på hur produkterna ser ut och i vilket skick dom vari i. Ableton live 8 skivan va trasig men jag gick in och registreade mig på deras sida och tankade hem nya fullversionen med alla updates. Dom har gett mig ett prisförslag som jag godtagit. Sakerna fungerar ju trots allt utan problem med aldrig kul att få begagnade varor när man betalar för nya. Var inga problem att diskutera med dom. Tog lite tid dock innan dom svarade på varje mail. Det är bra att dom känner till problemen nu så att dom får chans att bättra sig på den fronten. Jag kommer fortfarande beställa därifrån om jag hittar varor dom kan erbjuda billigare än konkurrenterna. Redigerat 14 januari 2011 av Futurum
Naymari Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Tråkigt att du känner så. Aldrig hänt så får mig och Thomann har exellent service. Säker på att det var Thomann du beställt ifrån? Du kan skicka tillbaks grejerna. ska ha kommit en gul lapp i din beställning du fyller i så kan du få nya saker/pengar tillbaka. Att lådan är bucklig kan med stor säkerhet vara posten. Då de är stora kompletta idioter ibland. Då posten förstört en gitarr jag beställt från thomann och vägrade ge mig ersättning de jävlarna... men hör av dig till thomann. kan vara någon nyanställd idiot som ville spela dig ett spratt eller något.
Gratch (oregistrerad) Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Har bara haft bra upplevelser med thomann men aldrig gjort någon superbeställning. Det bästa i sånna lägen är att ta bilder vid uppackning för att kunna skicka till supporten och visa vad som hänt. Kan mycket väl vara så att någonting hänt under frakten.
Boltz Postat 10 december 2010 Trådstartare Postat 10 december 2010 Ja det var från Thomann. Tvivlar starkt på att frakten skulle ha påverkat nåt. Dom har varit fullt medvetna om att dom levererat dessa "begagnade" varor till mig. Man ser väl vad som är nytt och vad som är begagnat. Samt att följa en orderlista kan väl inte vara allt för svårt. Det är liksom inte lite galet med leveransen utan allt är ju helt åt skogen.
AnthonyS Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Helt sjukt. Minns att det var någon annan på forumet som fick begagnade monitorer vid något tillfälle. Jag kommer aldrig att våga handla där... Beklagar din tråkiga shoppingupplevelse. Köpa musikprylar ska vara kul, inte en besvikelse!
pikzel Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Det är ju inte omöjligt att de behövt ta in extrapersonal inför julen. Men som sagt, du kan ju skicka tillbaka grejerna. Vänta på svaret från dem först bara.
Boltz Postat 10 december 2010 Trådstartare Postat 10 december 2010 Precis, på tal om annat så beställde jag en begagnat korg electribe från storbrittanien härom månaden. I väldigt bra skick. Den va till och med bättre packad och inslagen. Den var som ny. Och då har den några på på nacken till skillnad från det skräp som Thomann.de levererat. Märks ganska tydligen att privata musiker säljer välvårdade saker medans stora företag enbart är ute efter "money for nothing"
Burnie Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Trist att höra, jag skulle bli helt jävla skogstokig om det drabbade mig, själv har jag beställt från Thomann fem ggr utan några som helst problem. Hoppas det går bra med din reklamation Mvh Björn
Fidden Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Absorbenterna kommer säkert i separata paket, men i övrigt låter det riktigt surt.
Drängen Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 ghaa vad tråkigt för dig 🙁 men jag blir lite förvånad. jag har gjort en bunt beställningar från Thomann och aldrig upplevt något fel. thomann kartongen såg i princip ny tillverkad ut några få skavanker på undersidan efter transport men det får man leva med. själva packningen är inget jag har reagerat på. men det är nog ganska svårt att packa flera olika produkter och dess egen förpackning (olika storlekar) och hålla nere storleken på thomann kartongen. sen själva produktens förpackning har jag alltid fått exemplar som ser nya och fräscha ut, kablage och skivor osv har varit i sin ordning. du lär ha haft en förbannad otur. 🙁
Waltzberger (oregistrerad) Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Mycket konstigt. har läst ett par liknande trådar det senaste. Själv har jag handlat 10 talet gånger av Tysken och aldrig nånsin råkat ut för något liknande. Har alltid fått nya, fina prylar.
Strange Leaf Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Då posten förstört en gitarr jag beställt från thomann och vägrade ge mig ersättning de jävlarna... Hej. Jag vill bara flika in att det är Thomann som ska ta det bråket, inte du. Thomann betalar frakten direkt till posten, och du betalar det till Thomann när dom vidarefakturerar det till dig. Det gör att rent tekniskt så är det Thomann som är beställare av transporttjänsten och det är dom som ska kriga med transportören om något går sönder. Du ska ha ersättning av Thomann, och om transportören inte betalar så är det Thomann som ska bita det sura äpplet. Jag har fått saker mosade på väegn från Thomann, bla ett par monitorer för 15 lakan. Men jag påpekade att det inte var mitt problem, och så gav dom mig en full kreditnota inklusive ordnade returfrakt när jag skickade tillbaka dom sönderslagna soporna.
Polder Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Angående att det ser begagnad ut, det är ingen retur som du råkat köpa? Ibland står det vid produkter att det är en "returvara" som oftast säljs en bra bit billigare. Annars tråkigt att läsa och känner med dig hur illa till mods man blir. Hoppas det löser sig!
pxm Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 (redigerat) medlidande, broder-hoppas att allt går bra till slut. Redigerat 11 december 2010 av pxm
Omni Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Det har faktiskt hänt mig också, fick begagnade prylar vid en beställning! WTF!! 😳 Men efter ett argt mail senare så skickade dom ett nytt paket med nya prylar innan jag ens hann returnera det gamla paketet. Mvh Omni
godhead Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 http://www.thomann.de/se/helpdesk_moneyback.html Verkar ju ha rätt så bra return policy, så det är ju bara att köra hårt.
Naymari Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Hej. Jag vill bara flika in att det är Thomann som ska ta det bråket, inte du. Thomann betalar frakten direkt till posten, och du betalar det till Thomann när dom vidarefakturerar det till dig. Det gör att rent tekniskt så är det Thomann som är beställare av transporttjänsten och det är dom som ska kriga med transportören om något går sönder. Du ska ha ersättning av Thomann, och om transportören inte betalar så är det Thomann som ska bita det sura äpplet. Jag har fått saker mosade på väegn från Thomann, bla ett par monitorer för 15 lakan. Men jag påpekade att det inte var mitt problem, och så gav dom mig en full kreditnota inklusive ordnade returfrakt när jag skickade tillbaka dom sönderslagna soporna. Tack för den informationen! Ska tänka på det nästa ggn posten förstör saker på frakten.
jac Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Har hört många sånna här historier nu. Börjar faktiskt tvivla lite på thomann.. Jag själv har alltid fått jättebra service! men man blir ju fundersam när dom skickat begangnade grejer. Första gången jag hörde det tänkte jag att det måste blivit ett misstag och dom råkade skicka fel. Men nu när det verkar hända ganska ofta börjar man ju undra om det verkligen är ett misstag.
PaxGreger Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Du är inte ensam... Jag har haft samma problem, fast fler gånger. Begagnade grejer - fel grejer - grejer saknas, eländigt inpackad - slängt i en låda värkar det som. En gång fick jag vänta över 3 månader på en gura, som jag hade betalt i förväg. Nån hade missat att meddela att den INTE fanns på lager... Jag har allt detta påpekat vid flertal gånger. Så SKICKA allt tillbaks - tråkigt nu före Jul med ledighet och all musiktid. Du får kanske nån extra plektrum för besväret, det fick jag - YIPPIE.... MEN - det tror jag är enda sättet. Eftersom det ät dåligt paketerat kan grejer ha tagit stryk. Synd om du får problem dagen efter garanti är utgått. Det kostar lite mer att handla på t.ex. Musikbörsen, man jävxxxx vilken skillnad på snabbhet och förpackning. Service är ok på thomann, men att skicka packet i tid, och NYA grejer som allt är bra packeterat är tydligen svårt. thomann, SKÄRPA ÄR - troligen läser nån från thomann detta. Hoppas det... //Pax
Rundberg Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Tråkigt att höra. Thomann för mig som många andra har skrivit en väldigt bra sida som aldrig har gett mig några problem. Men var noga med att behålla skickade mail till dom. Jag skulle skicka tillbaka ett begagnat ljudkort och det gick bra tillslut men det tog sin tid. Det översteg 30 dagar men jag var tydlig i vartenda mail att jag hade skickat in ansökan om att få byte innan öppetköp hade gått ut. Dom löste kompesationen för försenad hämtning av paket med att bjuda på frakten och jag fick tillbaka ett tillgodokvitto av dom. Mitt enda tips är att du ligger på både reklamationsavdelningen och deras svenska support snubbe, så löser sig allt. Var tydlig med vad du vill och hur din situation ser ut.
kamrat Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Shiet, låter inte klokt. Har aldrig haft några problem med thoman, beställt massvis med skit därifrån(ljudkort, gitarrer midicontrollers...) och alltid med vidrigt snabb frakt, senast skickade de 8:00 med min beställning 9:00 kvällen innan :/
pajf87 Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 tråkigt att höra. speciellt från en så stor butik som thomann är. skulle väldigt gärna höra hur det gick när allt är över. om du fick dina grejer och så i slutänden.
MartinÖjes Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Förstår att man blir grymt besviken när leveransen inte motsvarar förväntningarna. Men jag kan inte låta bli att undra om ni som fått begagnad utrustning har noterat att Thomann säljer många saker under benämningen "B-stock"? Detta innebär alltså att det är demo-ex, kundreturer eller liknande. Begagnat eller i alla fall uppackat tidigare. Jag har gjort två beställningar från Thomann och är supernöjd, inkl med kundsupporten som svarade snabbt och precist på mina frågor. / Martin
Boltz Postat 11 december 2010 Trådstartare Postat 11 december 2010 (redigerat) Jag kan hålla denna tråd uppdaterad och berätta läget för nästkommande steg från deras sida. Mailade Thomann.de igår och försökt ringa under dagen idag. Står öppettider på hemsidan kl 10-15:30. Antar att det gäller i Sverige också Men det är tvär-tyst. Beror säkerligen på att dom har ett antal tusen mail att svara på innan mig men har ändå legat på och skrivit ett lite mer "tyngre mail" nu för att berätta min stora besvikelse och missnöje. Hoppas dom fattar att dom har grova sammarbets/varu hanterings problem inom koncernen hos sin personal som inte fattar innebörden av nya "obrutna varor" och att närman som kund köper nytt så ska allt ingå samt vara i toppskick. Sen kan misstag och mänskliga faktorn aldrig undvikas. nobody is perfect. Men när jag läst runt en del på nätet känns det starkt som att dom satt detta i system för att "dryga ut kostnaderna lite" Leverera B-stock varor som "nya" och lura på ovetande människor som ej har ork / vilja att reklamera/gå på dom och anse att det omoraliskt fel det som sysslar med. Bryr mig personligen inte om begagnade varor. Kan man tjäna på att köpa beg, so why not? Hade kunnat köpa beg men då hade jag också kollat efter ett betydande lägre pris i förhållande vad till dom krävt. Samt att det ska stå klart och tydligt att det är så. Dock nu trodde man att man valde "nya prylar" från en "meriterad" och seriös internetbutik. Jag hoppas för deras egen skull att dom börjat hantera och ta dessa frågor seriöst inom koncernen. Och försöker skapa noll tolerans på sådana incidenter med tanke på hur många kunder dom förlorar med tanke på dess beteende. Skärpning Thomann.de. Detta är oproffsigt och ohanterbart. Jag skulle skämmas om jag var i deras kläder. Redigerat 11 december 2010 av Futurum
Ridpojken Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Beställde prylar från Thomann för drygt 18K utan problem i förra veckan. När jag sedan hade missat att klicka i att jag ville ha ett par stativ med på köpet och skickade mailet om det så läste det detta mail först efter de hade skickat prylarna. Fick då en fri frakt kod så det var bara att skicka efter på nytt utan problem =) Det var någon låda som var lite dammig utanpå (ett shockmount till en Rode Procaster) men prylarna där i såg riktigt embalerade och inslagna ut. Beställde på måndag kväll, hade prylarna på torsdag och fredag (olika kollin).
debatt Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Men när jag läst runt en del på nätet känns det starkt som att dom satt detta i system för att "dryga ut kostnaderna lite" Leverera B-stock varor som "nya" och lura på ovetande människor som ej har ork / vilja att reklamera/gå på dom och anse att det omoraliskt fel det som sysslar med. Nej, de försöker inte leverera B-stock-grejer som nya, för B-stock är ju andrasortering, vilket står i informationen. Men jag får anta att du skrev fel här och menade "Leverera NYA varor och så visar det sig att de är B-stock...". 😏 Och det är ju ett djävla sätt, det tycker verkligen jag också. Just från Thomann i Tyskland har jag aldrig handlat. Men däremot köpte jag ett bra ljudkort från Gear4Music en gång men fick aldrig med någon nätadapter till det. Detta påtalade jag i brev, men de trodde inte mig och sa att ljudkortslådorna aldrig öppnas. När jag skickade in en bild på den tejpade öppnade papplådan och en bild från manualen där det står att nätdel ska ingå, så hjälpte inte det heller - för de trodde att jag tagit undan nätadaptern själv innan och tejpat på lådan. Hur stor är sannolikheten att jag handlar där igen?? 😆😄 Ingen alls naturligtvis.
remote Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Thomanns och andra har återförsäljare får problem med att de har "öppet köp". Risken är då alltid som köpare att man får en använd vara. Tror att det står i Thomanns köpevillkor att de levererar nya varor eller varor i "nyskick". Problemet med öppet köp är flera: Varan kan den vara defekt, - man vet inte vilket skäl varför varan kom i retur. Var den trasig? Kunde inte användaren förstå hur den fungerade eller var det ett felköp. Det särskilt besvärligt med komplexa elektroniska varor. Hur testar en återförsäljare en vara som kommer i retur? Det kan krävas avancerade test instrument för att verifiera att varan är felfri och den testutr. har inte en återförsäljare. Min erfarenhet är att återförsäljarna införstådda med "öppet köp problemet" och är lyhörda om kunden klagar. Men risken är alltid att man får betala returfrakten vid klagomål, men det kanske är den risk man får ta vid Internet handel, då ett Internet-handels-företag inte skulle överleva om de nekade "öppet köp".
földes Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Mycket tråkigt att höra! Köpte min nybörjar dj utrustning därifrån för ett par år sedan, (numark mixer och numark spelare) för drygt 5000. Ena spelaren funkade sådär men jag fick kontakt med support och deras personal var trevlig och tillmötesgående. dock skickade jag aldrig tillbaka varan utan sålde det senare. självklart informerade jag köparen om felet! Hoppas iallafall att allt löser sig!
JohnRick Postat 13 december 2010 Postat 13 december 2010 Inte bara du kokar utan t.o.m din vrede. Du är så ilsk att ilskan är ilsk! Jag kan hålla med om att Thomann har ett rätt sunigt beteende emellanåt. Har själv en incident nu där jag fick en räkning på 230 euro, vilket jag inte hade en jävla aning om. Visar sig att de krediterat nå't på mitt konto för en restad vara som jag senare fick. Dessa 230 euro gör att jag inte kan beställa den masterkeyboard jag tänkte ha bara för att min virvel kom. Lite mer info från der thomänner hade inte skadat. Prova GAK annars. Hyfsat gjutna, och ofta långt billigare än thomann.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.