Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej. Sitter och bouncar ut en låt som ska iväg på slutmix - jag har panik. ångest. Konkurs (lol). Behöver akut hjälp.

Jag har ett par problem när jag bouncar ut mina spår i logic.

Problem 1 är att när jag väljer export / all tracks to audio file så får jag massa noise och sprak & annat junk. Detta är alltså på spåret innan tex min melodi kommer - oljudet tystnar precis innan och återkommer sen inte i wave filen. Detta blir inte på alla spår - men på spår 1.

Problem 2: jag har en h-delay på en vocal och vid bounce så pausas ljudet och sen börjar de igen. Detta lämnar ett parti av tystnad - väldigt jobbigt då det är i delay-svansen 🙁

bifogar mp3 på delay-problemet. Det har ju med minne o göra - men jag har nu skapat ett nytt projekt med enabrt vokalen sen har jag bara delay på och inget annat. Ändå får jag detta som resultat.

HJÄLP!!

Annons
Postat (redigerat)

glömde nog ladda upp filen.

Ytterst märkligt. Jag har vart med om liknande grejer, då var det en dator som gick i taket och dumpade tailen efter att delayet stängts av. Fast då blev det istället en massa små symmetriska hack i delayet, ända tills det klingat ut. Har du provat ett annat delay? Kan du ha olika samplerate i olika instanser, ex. om du kör externa effekter på bussar i projektet?

EDIT: Såg att du bara hade vokalerna i filen du laddat upp. Sorry. JAg kan nog inte hjälpa dig då, dessvärre.

Redigerat av AnthonyS
Postat (redigerat)

Hej hej. Sitter och bouncar ut en låt som ska iväg på slutmix - jag har panik. ångest. Konkurs (lol). Behöver akut hjälp.

Jag har ett par problem när jag bouncar ut mina spår i logic.

Problem 1 är att när jag väljer export / all tracks to audio file så får jag massa noise och sprak & annat junk. Detta är alltså på spåret innan tex min melodi kommer - oljudet tystnar precis innan och återkommer sen inte i wave filen. Detta blir inte på alla spår - men på spår 1.

Problem 2: jag har en h-delay på en vocal och vid bounce så pausas ljudet och sen börjar de igen. Detta lämnar ett parti av tystnad - väldigt jobbigt då det är i delay-svansen 🙁

bifogar mp3 på delay-problemet. Det har ju med minne o göra - men jag har nu skapat ett nytt projekt med enabrt vokalen sen har jag bara delay på och inget annat. Ändå får jag detta som resultat.

HJÄLP!!

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig, men du behöver nog förtydliga frågan lite...

Problem 1:

Jag tror att det är skillnad på om du bounce:ar filen från "export all tracks..." än om du bounce:ar från knappen på masterregeln (läs på i manualen!).

Har du någon kompressor på mastern (eller mastrings preset) som tröskelvärdet är så lågt på så att den helt enkelt förstärker bakrundsbruset?

Problem 2:

Vet inte om det ens kan påverka men, hur är det med buffersizen? Kolla även hur cpu/hårddiskmätaren jobbar.

Jag kan egentligen alldeles för lite om det här, men oftast när man hör om folk med skumma problem så är det någon plugg eller något som spökar.

/Johan

EDIT: skriv vad du bounce:ar till för format, bitdjup etc, samt programversioner och dylikt, så är det lättare att förstå för dom som hjälper till.

Redigerat av djbolton
Postat

Det jag oftast gör när jag bouncar " All tracks " vilket jag senast gjorde i dag för en mixning , 140 spår 🤪

Är att med penverktyget sätta en lite plupp vid 1.0.0.0 m.a.o direkt där låten börjar på alla spår för jag har märkt att om man inte gör det

så kan logic ibland bara bounca säg ett ljud vid 50 sek men exporterar bara det ljudet alltså inte tystnaden i 50 sek innan.

Att inte göra det kan ju oxå bidra till att logic inte hinner buffra ljudet och kommer på sig själv att " F*n där var det ju ett ljud , vänta ska jag bounca det "

och då kan det bli pannkaka av allt.

Sedan verkar just det där med delay vara ett problem för logic , har många gånger varit tvungen att bounca ut separata spår istället för " Export All "

just för att delay svansen har hackat eller hamnat i osync. Delay designer verkar framför allt ha enorma problem med offline bounce/export.

Så pröva att bounca spåret i realtid , det kanske löser problemet.

Postat

Hej!

Vart "kaooozz" haha

Spåret som strulade med skumma brus i början var av mp3 format från början. Enbart den men bruset tystnade några samples innan själva ljudfilen började.

Delayet fick jag helt enkelt bara skita i. Det pausar även vid play, uppspelning, så det är inte bouncen som är skum.

Jag gjorde om och körde en export all och det var ändå konstiga småfel och ajg kände mig bara obekväm i situationen så jag valde att bounca ut spår för spår.

Det tog ca 40minuter ... jobbigt - men det är inte roligt att bounca - tur att jag inte sitter i ProTools 😉

Arbetet på 42 spår ska slutmixas i ProTools dock så det är därför jag bouncar ut det hela.

Min CPU och HD mätare i Logic står ju på max när jag bouncar , oroar mig. har inte rört några inställningar sedan installationen, jag är PC-användare från grunden så jag är inte helt hundra i allt ännu, Cubase är ju lite annorlunda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.