Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej...

Jag kör Cubase 5 och har länge tänkt på var eq biten hamnar utan att riktigt fatta. Vad jag menar är om jag tex på ett av spåren kör en kompressor som insert nr 1 och samtidigt har ändrat i eq-fönstret(det till höger inte som en insert) hamnar kompressorn då före eller efter eq?

Går det att styra var eq hamnar i insert-kedjan?

Annons
Postat

Cubase inbyggda eq ligger efter inserts 1-6 men före inserts 7-8

Vill du alltså eq:a före en kompressor lägger du vald kompressor på insert 7 eller 8

Det är också därför insert slots 7 och 8 har en lite annan färg (har för mig de är gulfärgade)

Postat

Cubase inbyggda eq ligger efter inserts 1-6 men före inserts 7-8

Vill du alltså eq:a före en kompressor lägger du vald kompressor på insert 7 eller 8

Det är också därför insert slots 7 och 8 har en lite annan färg (har för mig de är gulfärgade)

Tack 4056e. Jag trodde att skillnaden på 1-6 och 7-8 var post pre fader. Har de klämt in eq biten där?? Då finns det bara utrymme för 2 effekter till om man vill equa före allt annat. Fattar inte logiken i detta riktigt. Borde varit mycket bättre om man själv fått bestämma var cubase inbyggda eq hamnar bland alla andra inserts.

Postat

Tack Gilbert

Misstänker att Nuendos routingschema även gäller för Cubase.

Kommit fram till följande arbetsmetod framöver i Cubase 5 om jag vill lägga eq före Kompressorn. Om jag equar varje enskilt audiospår sedan bussar vidare till en groupsendkanal så kan jag lägga kompressor och annat på insert 1-6 så och blir då inte begränsad till bara 2 insert. Kan då equa både före och efter tex en kompressor eller någon annan effekt om jag vill 🙂

Postat

Du kan ju lägga in en EQ-effekt tidigare i effektkedjan också, du är ju inte tvungen att använda den inbyggda i kanalen.

Postat

Du kan ju lägga in en EQ-effekt tidigare i effektkedjan också, du är ju inte tvungen att använda den inbyggda i kanalen.

Jag vet. Tycker bara att den är så smidig att jobba med. Har en del presets mm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.