Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte i mellandagarn byta upp mig från detta:

http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185

Till detta:

http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/saffire_pro_40

Jag har hört att Focusritekortet skall vara bra, men priset är ganska lågt vilket gör att det känns som att kvaliten kan vara sådär.

Att jag byter upp mig kanalmässigt är det ju inge snack om. Med focusrite kan jag ju också skicka ut grejer till externa enheter. Men hur stort är klivet preamp-mässigt?

0404-kortet har funkat bra men det börjar ändå kännas lite leksaksaktigt och sen jag påbörjade mina ljudteknikstudier har jag insett värdet av bra preamps. Sen förstår väl jag att Focusrite-kortet inte går att jämföra med ett Neve-bord eller liknande vad beträffar preamps. Men känns det som att jag tar ett stort steg upp eller börjar spara ihop ytterligaren någon tusing och investera i något annat? Tanken är väl annars att komplettera med någon prisvärd preamp. Till exempel den där röda från Golden Age som ligger runt 2.500 kr.

Chansen är väl rätt liten att någon har har produktkännedom på båda kortet, men ni får höfta lite.

Annons
Postat

Carle,

Jag gjorde en liknande uppgradering, fran EMU 0404USB till Presonus Firestudio Project.

Vad det galler prestanda, var det en cirka 5% okning i drivkraft under Reason 4.

Dvs, vissa latar som var "gransfall" i Reason funkade nu, natt och jamnt.

Forutom fler in-kanaler, sa var fler hogtalar outputs en stor vinst.

Nu har jag mina standard Yamaha monitors connectade, ett satt billiga "booster" hogtalare som jag anvander under design fasen - plus min PA anlaggning. Och det finns massor av outputs kvar!!

Jag ar ingen super audiophile, och jag kan inte saga att jag markt nagon stor skillnad i ljudet.

Anvander mest Reason och samplings bilbliotek, och slutprodukten (lat pa CD) ar ju oberoende av ljudkort isafall.

Inspelning av voice, bas och gitarr funkar bra med bada korten.

Men det var djakligt kul att kora 8 inputs samtidigt forsta gangen, under Cubase. 8 roda kanaler som segade sig fram samtidigt, medan man stod bredvid och bet pa naglarna. Funkade hur bra som helst.

Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.