Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Jag erbjuder er läsning med lite skratt.

Saken är den att jag har ett Delta ljudkort liggandes men kan inte ännu använda det pga saknad utrustning.

Därför måste jag spela in lite slingor genom mitt überliga inbyggda Realtek AC97 tills dess att jag kan använda Deltakortet.

Vid inspelning får jag ett brus som jag inte lyckats fått bort.

Är det någon förutom jag som har varit tvungen att spela in genom detta tidigare?

Har ni isf fått brus och på något sätt lyckats fått bort det?

Eller är det fullständigt omöjligt iom att det är inbyggt osv.

Tacksam för något svar.

Annons
Postat (redigerat)

Det borde väl fungera bättre att spela in slingor på Delta kortet eller?

Edit: Det går att avaktivera det inbyggda ljudkortet i BIOS

Redigerat av Grahn
Jompa (oregistrerad)
Postat

Varför funkar inte Delta-kortet? Är det inte bättre att ta den vägen först? Kan om datorer så jag hjälper dig gärna. Visst kan jag tipsa om bra brusreduceringsprogram men löser du detta problem så är det ju det allra bästa. En brusreducering är bara ett sätt att lösa något om det absolut, verkligen absolut inte går att lösa på annat sätt. 😳

Postat

För att kunna använda deltakortet fullt ut så måste jag införskaffa en preamp vilket jag kommer göra snart, om jag förstått det rätt. Får bara ljud på en kanal + att det blir väldigt lågt. Är lite nybörjare, köpte kortet för 1,5-2 år sedan och har inte kunnat spela in något på det ännu.

Tror inte det är något brusreduceringsprogram jag vill åt riktigt. Utan få bort bruset vid inspelning. Tänkte om det fanns några andra drivrutiner för Realtek som fixade det eller något liknande...

Postat (redigerat)

Vilka grejer använder du nu? Mick? Extern synt? Kör du enbart mjukvaru syntar?

Vilket delta kort har du?

Lämna gärna så många detaljer som möjligt på vilka grejer du använder osv. Så blir det lite lättare att hjälpa dig...

Edit: Med ditt Delta kort så har du större förutsättningar att få mindre brus vid inspelningar och även vid lyssningen.

😳

Redigerat av Grahn
Postat

Jo alltså, jag är i betastadiet 🙂. Har absolut ingenting. Det vi har spelat in har vi spelat in med gitarrer kopplade antingen direkt in i mitt gamla ljudkort eller via en guitarport. Inga specialgrejer. Vi spelar lugn gitarrpop. Trummor programmerar vi i FL 🙂. Vi har verkligen inga coola grejer. Så det är lite svårt att gå närmare in på detaljer eftersom det egentligen inte finns några.

Det är iallafall ett Delta 44 med en dosa från ljudkortet med 4st in och 4st utgångar. Och jag tror jag vet hur jag ska få det att funka. Att med en preamp så blir det bättre tryck och volym genom den och att då dela på ljudet så man drar in det i 1 kanal var, 1/2 in. Ni ser, jag förvirrar er bara med min pladder eftersom jag egentligen inte kan någonting 🙂.

Finns det någon sida för nybörjare där man får tips på nybörjargrejer osv?.

Vill verkligen bygga upp något enkelt men som funkar som det ska.

Men eftersom jag inte kan använda deltakortet fullt ut så vill jag kunna spela in ideér genom Realtekkortet.

Postat (redigerat)

Nejdå. Du förvirrar inte alls. 🙂

Mitt tips är då att du kopplar in Delta kortet, använd enbart Guitarporten när ni spelar in gitarr. Duger gott i början. Koppla in en rca->tele kabel från guitarporten och in till delta. (Och USB kabeln förstås...från Guitarporten...).

Om du undrar hur kabeln ser ut så kan jag leta en bild... finns annars på musikaffärer.

Bara att ställa fler frågor om du undrar över något. Ingen fråga är för dum för att besvaras.

🙂

Redigerat av Grahn
Postat

Ok, men som jag förstått det så är kanalerna in på deltat mono? Och att man då måste köra in kabel från guitarport in i en varsin ingång på deltat för att få stereo. Är det vad du menar med RCA från guitarport till delta?.

Gällande mikrofonen så antar jag att jag måste ha en preamp först. Vi använder oss utav en Röde NT3 mik.

Sen hade jag en ide om att införskaffa ett simpelt mixerbord, gärna med inbyggd preamp, för att slippa koppla om en massa varje gång man ska spela in.

Har du något tips på ett enkelt mixerbord med preamp?, 4 kanalers eller något liknande.

Postat
Ok, men som jag förstått det så är kanalerna in på deltat mono? Och att man då måste köra in kabel från guitarport in i en varsin ingång på deltat för att få stereo. Är det vad du menar med RCA från guitarport till delta?.

Ja precis. Finns kablar som har RCA kontakter på en sida och tele kontakter på andra sidan....Stereo= 2 kanaler.

Gällande mikrofonen så antar jag att jag måste ha en preamp först. Vi använder oss utav en Röde NT3 mik.

Precis. Då behöver du en preamp med phantommatning.

Sen hade jag en ide om att införskaffa ett simpelt mixerbord, gärna med inbyggd preamp, för att slippa koppla om en massa varje gång man ska spela in.

Har du något tips på ett enkelt mixerbord med preamp?, 4 kanalers eller något liknande.

Mixer Tapco by Mackie 6306 Denna mixer kanske kan vara något då? 995:-

🙂

Postat

Tackar så mycket.

Ska undersöka möjligheten att införskaffa den där mixern också. Verkade vara i min nivå av vad som behövs.

Jompa (oregistrerad)
Postat

Ang din fråga om bruset kunde bli mindre med andra drivrutiner så är mitt svar nej. Det är med största sannolikhet hårdvaran som är som den är. Den är gjord för enkel avlyssning och kostar heller inte många spänn för moderkortsfabrikanten. Om dina grejer i sig brusar mer än det inbyggda ljudkortet så är det fel på dem, men det betvivlar jag.

F ö så är Grahn en bra hjälp. Hoppas du kommer igång snart med grejerna. Tekniken ska ju ändå vara underordnad musiken...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.