Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej, hallå gitarräven!

Det är dags att tjacka nya strängar till min akustiska gura. Jag har alltid kört på Elixir. Anledningen till det är att alla "bra" gitarrister hemma alltid har kört på det.

Det har nästan varit lite konstigt att inte ha det 🤪

Jag gilla dem, men de är ju så sketans dyra!

Så, min fråga är:

Är det Elixir som gäller? Har de bättre ljud och så mycket längre livslängd än andra strängar så att de är värda pengarna?

Annons
Postat

Nä det tycker jag inte ! Men de håller längre utan att det smutsiga från fingrar fastnar ,men det går lika bra med vanliga för 85-120 kr

Postat

Okej.. Så om man tvättar händerna är alla lika bra?

Det är ju en ren djungel full med strängar i affära!

Postat (redigerat)

Jag kan rekommendera http://schneidermusik.de.

De har alla strängar på jorden, till sjukt låga priser, och levererar till Sverige på ett par dagar. Grymt, helt enkelt! 🙂

Rotosound Jumbo King är lite varma och goa i tonen. Gillar även Rotosound skarpt till elgitarren, där de håller i evigheter, och låter/beter sig väldigt bra. Kvalitet helt enkelt.

Annars är väl det klassiska D'Addario 80/20 bronze.

Elixir är bra så sett att de håller lite längre, men blir å andra sidan skittråkiga att spela på med plektrum när nano-lagret börjat fransa sig. Enligt mig låter de även lite "artificiellt" i diskanten, svårt att förklara - men jag föredrar ljudet av vanliga metallsträngar utan coating, gärna med mycket stål/nickel för lite varmare ljud.

För brightare ljud finns ju även rätt goa strängar från Dean Markley. Utöver de vanliga serierna är deras Blue Steel rätt så cool, med oehört rik diskant (så länge de är nya..). Jag har dock haft blandade resultat med Dean Markley på elgitarren, och håller mig borta från dom. Många andra gillar dom dock.

Jag tycker du ska prova Rotosound.

EDIT: Har också hört gott om strängar av Martin, men har aldrig provat dom själv.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Postat

Tack! Bra sida! Det blir lite dyrt dock med frakten om jag bara ska beställa strängar.

Funderar på att köpa slipade strängar. Är skillnaden stor, nån som vet?

Har fått för mig att det ska bli mindre "fingerljud". Nån mer fördel?

Postat (redigerat)

Tack! Bra sida! Det blir lite dyrt dock med frakten om jag bara ska beställa strängar.

Jag brukar beställa 5-10 paket åt gången och då vinner man en del pengar jämfört med svenska priser.

Sen vet jag inte om jag håller med om att det är dyra fraktpriser? 3,5€ ☺️

Redigerat av desvaenger
Postat

Dean Markley Blue Steel ML 2674 .045-.105, till elbas

D'Addario EXP26 coated .011-.052 och Dean Markley Blue Steel 2035 CL .012-.054, för stålsträngad akustisk gitarr!

D'Addario EJ45 Pro Arte normal tension .028-.043 till spansk gitarr

& Elixir Nanoweb Light .010-.046 till elgitarr kör jag på.

Enda strängarna jag inte gillar är GHS.

Blue Steel akustisk gitarr

Öht känns som jag kan lita på Blue Steel-serien i alla lägen, oavsett instrument.

Men att köpa dem för 695 kr i butik eller för 595 kr från Danmark till elbas är

oekonomiskt när Thomann tar 235 kr för samma set.

Musikverkstan siktar på att vara bäst i landet på strängar = störst utbud,

men märkte nu att de inte tagit in Dean markley Blue Steel (ännu)...

Bästa personliga servicen öht generellt dock i deras butik, Gbg. Det finns en del:

Musikverkstan

Tycker annars att Thomann har sjukt bra priser på strängar jfr m andra butiker,

men så var det detta med fraktkostnad...

Thomann Blue Steel m.fl.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Jag har av någon anledning använt Elixir Long Life Bronze till alla mina gitarrer av den "billigare" sorten.

Nu för tillfället har jag en Tanglewood TW15NS som låter bra med Elixir strängar.

När jag körde samma strängar på min Gibson Hummingbird och Martin D28 så lät det verkligen inte alls lika bra som innan.

På dem har jag därför alltid kört med Martins 0.11 strängar som finns som 3-pack på "Tysken" för runt 90:-

Låter kanon!

Vad jag ville ha sagt är nog att det skiljer lite från gitarr till gitarr, helt enkelt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.