Jump to content
Annons

mp4 video till mov

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Försöker hjälpa en polare att mecka till ljudet lite på en live musik video, han har PC och filen han sände var i MP4 format. Men Logic 8 studio verkar inte gå med på att skriva en ljudfil från en mp4 video fil.

Jag vet av erfarenhet att mov formatet funkar bäst med Logic och jag har sökt med ljus och lykta efter en bra konverterare. Man vill ju testa innan man köper men jag hittar bara ett gäng med olika begränsningar i test versionen. En del verkat ok men det är ju lite svårt att veta 100 % innan man köpt och testat fullskaleversionen. Många anger ju oxå ett visst pris men sen när man väl slår till så tillkommer det ju ofta olika avgifter beroende på varifrån det kommer. Har nån nåt tips så emot tages det tacksammast.

Annons
Postat (redigerat)

• Öppna .mp4-filen med MPEG Streamclip
  • File-menyn > Save as
  • Välj MOV som container och spara.

PS. Videoinnehållet och ljudinnehållet rörs inte, utan videospår och ljudspår skrivs i en Quicktime-container istället för MPEG4-container. Innehåller mp4-filen H264 och AAC kommer även Quicktime-filmen att innehålla H264 och AAC. Dvs. det blir ingen kvalitetsförsämring. ☺️

EDIT: Glömde jag säga att programmet är helt gratis? 😉

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Guldtips Linus tack och tack ni andra oxå men imovie tar en sån jäkla tid och det är lite svårt att känna att man har koll på kvaliten, har inte quicktime pro på den här bara SL grundversionen. Det verkar inte funka så bra med den versionen, det går så tungt så att quicktime stannar upp och låser datorn en stund dvs det blir olidligt att jobba. Men det kan ju bero på filen jag fick som för övrigt har ganska hög upplösning och stort "bildformat" eller vad man ska kalla det. När det gäller VLC så rekommenderar dom ju själva att det kanske inte är den bästa för just konvertering men att det visserligen ska funka någorlunda.

Redigerat av BurninSven
Postat

Funkade skitbra där dom andra jag testat tog typ 20 minuter på sig gjorde det här på 20 sekunder. Iofs då som spara om som annat format men ändå.

Postat

Jepp det funkade, svårt att mecka ljud från en utomhus liveinspelning med en ganska billig stereo mick men det blev nog ganska ok ändå utifrån förutsättningarna. Ja det blir ju lite begränsat med ett så "platt" material men lite svällde det ut.

Finns i mina videos i arkivet på min kanal, sist sända med Orange Opera ett band från Fort Wayne i staterna. Min polare filmade.

http://sv.justin.tv/burninsven

• 1 år senare...
Postat

Bygger vidare på den här tråden.

Sitter med en rätt stor mov-fil som jag jobbar mot i Logic. Skulle helst ersätta den med en mindre arbetskopia. Filen är just nu 8,7 GB och 0:16:30 lång.

Har öppnat den i MPEG streamclip men är helt rudis på videoformat. Låt säga att jag klarar mig med ett filmfönster som är 50 % av originalets yta, plus att det inte gör mig något om den komprimerar bilden något. Ljudet ska däremot vara okomprimerat. Vilka parametrar går jag på och vad ska jag välja?

Postat (redigerat)

Bygger vidare på den här tråden.

Sitter med en rätt stor mov-fil som jag jobbar mot i Logic. Skulle helst ersätta den med en mindre arbetskopia. Filen är just nu 8,7 GB och 0:16:30 lång.

Har öppnat den i MPEG streamclip men är helt rudis på videoformat. Låt säga att jag klarar mig med ett filmfönster som är 50 % av originalets yta, plus att det inte gör mig något om den komprimerar bilden något. Ljudet ska däremot vara okomprimerat. Vilka parametrar går jag på och vad ska jag välja?

Även om det inte är ett svar på frågan:

På jobbet kör vi Quicktime Pro för att konvertera till passande format etc, det är sjukt enkelt och snabbt. Rekommenderar det framför alla andra konverterare jag testat. Bara välj konvertera till Quicktime-film, kör Foto-JPEG på 25 fps och ställ in storlek och kvalité på bild och ljud, klart! Foto-JPEG just för att vårt DAW gillar det bäst så man slipper lagg etc.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Tack för svar!

Jag testade H264 och drog ned upplösningen till en fjärdedel . Blev rejält mycket mindre.

Och bästa av allt, det funkade att öppna i Logic. 🙂

Postat

H.264 tar en del CPU för att koda av. Photo JPEG eller Motion JPEG tar mer hårddiskutrymme, men kräver inte mycket CPU, så jag hade nog tagit Photo JPEG och sänkt kvalitet/begränsat bitrate så att datorn fått mer kraft till Logic.

Postat

Men sen när det ska skrivas ljud till filmen så är man ju på ruta ett igen kan jag tro. Jag menar om man jobbar med kundmaterial där bild och ljudkvalitet är 100% viktigt. Var det inte bara så att din film fil hade ett ljudformat som logic inte gillade. Har för mig att jag råkat ut för det och att jag då fick separera ljudet från filmen och konvertera det till aiff eller om du har 9an till det format som gäller nu.

Om jag inte minns fel så har jag råkat ut för samma problem i final cut express och fick göra samma sak där. Nya final cut ser riktigt kompetent, lättjobbat och prisvärt ut. Det blir nog att jag köper det.

Nån som ger en femhundring för mitt fc express 4 😄 .

Postat

Men sen när det ska skrivas ljud till filmen så är man ju på ruta ett igen kan jag tro. Jag menar om man jobbar med kundmaterial där bild och ljudkvalitet är 100% viktigt.

Det material jag fick var just en arbetskopia.

Jag returnerar arbetskopian med redigerat ljud som referens samt en separat ljudfil.

Var det inte bara så att din film fil hade ett ljudformat som logic inte gillade. Har för mig att jag råkat ut för det och att jag då fick separera ljudet från filmen och konvertera det till aiff eller om du har 9an till det format som gäller nu.

Nej, den rullade på fint. Bara det att den tog upp onödigt stor plats. Efter omkodning och skalning är filmen tillräckligt liten för att gå att skicka på nätet.

Postat

Ok

Föresten så finns det en ny VLC ute nu, kanske kan vara nåt vettigt att använda i dom här samanhangen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.