Jump to content
Annons

Trumsound


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Har skruvat till ett trumsound som jag skulle vilja ha lite feedback på. Det är ett sound som är tänk för modern rock musik ala nickelback-aktigt. Därav också att jag spelar ett riff av dem 🙂 Basen är bara en gitarr nu, men det är trumsoundet jag vill ha feedback på! Något ni hör som skulle ändras? Kompressorinställningar osv..

Är trött i öronen nu så jag tänkte om ni ville låna ut era tills jag kan sätta mig igen 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Nickelback%20riff.mp3

Tack på förhand!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, det vet jag, jag tänkte mer nickelback-aktig musik mer än just nickelback them self 🙂

Sedan så tror jag inte man ska ha mycket mer kompressor vis mix, eller tror ni det? JAg brukar inte mixa det för odynamisk då det ändå blir det vid mastring.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

låter väldigt mycket midi i mina öron. skulle vilja ha mer slammer och rum på det hela 😉

Det ska la låta midi om dagens rock? 🙂 Nä, men det är programerat för hand, en riktig trummis kommer öra stor skillnad med tajming och velocity:n

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää,, så här tycker jag,, vore kul att höra utan så mycket ställ på guran, (lägg ut de! )

sen tror jag att "smacket" i virven ligget lite högt,, gå ut på nätet och lyssna på dom

stora, Steve Gadd, per lindvall, Morgan, "fucking Philips", Jeff Procaro, Steve Jordan,

Kolla hur dom får fram ljudet,, även dave Wakle,,,, det är mer "les is more" än man tror.

men du är helt klart på rätt spår

Go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är inte några jag har direkt som förebilder när det gäller producera/mixa moderna trummor (vad jag vet om iaf i dagsläget). När det gäller naturligt trumsound så är det precis som du säger, less is more. Men moderna rock trummor e ju ett jävla ös/tryck/odynamiskt osv... på konstant i princip.

Gjorde en ännu torrare version, fick lite känsla av Riot då? 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Riot.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är inte några jag har direkt som förebilder när det gäller producera/mixa moderna trummor (vad jag vet om iaf i dagsläget). När det gäller naturligt trumsound så är det precis som du säger, less is more. Men moderna rock trummor e ju ett jävla ös/tryck/odynamiskt osv... på konstant i princip.

Gjorde en ännu torrare version, fick lite känsla av Riot då? 🙂

MVH

Anders

Hur Porcaro och grabbarna kunde komma in i detta resonemang förstår jag inte, för det är stor skillnad på hur deras trummor processas och dessa.

Kanske att attacken är lite väl våldsam på virvelns kompressor eller om det är kompressionen i överlag. Den blir för död tycker jag.

Riot, menar du 80-tals Riot!? 😆 Dom hade ju lite skumt ljud på allt på dom första plattorna. ("Fire down under" håller jag som en klassiker)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är inte några jag har direkt som förebilder när det gäller producera/mixa moderna trummor (vad jag vet om iaf i dagsläget). När det gäller naturligt trumsound så är det precis som du säger, less is more. Men moderna rock trummor e ju ett jävla ös/tryck/odynamiskt osv... på konstant i princip.

Gjorde en ännu torrare version, fick lite känsla av Riot då? 🙂

http://dl.dropbox.co...726699/Riot.mp3

MVH

Anders

Det lät bättre.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Porcaro och grabbarna kunde komma in i detta resonemang förstår jag inte, för det är stor skillnad på hur deras trummor processas och dessa.

Kanske att attacken är lite väl våldsam på virvelns kompressor eller om det är kompressionen i överlag. Den blir för död tycker jag.

Riot, menar du 80-tals Riot!? 😆 Dom hade ju lite skumt ljud på allt på dom första plattorna. ("Fire down under" håller jag som en klassiker)

haha...nä jag menade plattan Riot med bandet Paramore. Det är lite detta döda trumsound, jävla smäck helt enkelt. Funderar på att blanda in en virvel till i leken, fast en akustisk sådan för att ge lite mer klang till ljudet. Men ska ta och titta på det. Kompressorn ska ju inte vara för mycket, men den ska ju vara grymt mycket i genren. Ska smälla en hel del detta 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Porcaro och grabbarna kunde komma in i detta resonemang förstår jag inte, för det är stor skillnad på hur deras trummor processas och dessa.

Kanske att attacken är lite väl våldsam på virvelns kompressor eller om det är kompressionen i överlag. Den blir för död tycker jag.

Riot, menar du 80-tals Riot!? 😆 Dom hade ju lite skumt ljud på allt på dom första plattorna. ("Fire down under" håller jag som en klassiker)

Naa nu är vi där igen,, kompressor är ju att kompremera, lika med ändra, Det finns nog ingen av dom ni pratar om som skulle ge en lektion i den ädla konsten ett banka utan

att först veta hur det låter på "riktigt",, sen hur grabbarna Porcaro med flera kom in i detta får vi nog kolla på en annan nivå,

Om inte annat så har vi ju inte problemet vi diskuterar,

Jag är nog böjd att säga att dom jag nämde kan lösa ditt problem, men om nicke B klarar åt andra hållet Nja

Sen hajade jag inte surret om 80 tals riot? va inte det lite att bita sig i tungan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är inte några jag har direkt som förebilder när det gäller producera/mixa moderna trummor (vad jag vet om iaf i dagsläget). När det gäller naturligt trumsound så är det precis som du säger, less is more. Men moderna rock trummor e ju ett jävla ös/tryck/odynamiskt osv... på konstant i princip.

Gjorde en ännu torrare version, fick lite känsla av Riot då? 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Riot.mp3

MVH

Anders

Jag förstår hur du tänker, och torrt är det och så ska de vara, men att man ska framkalla odynamiskt spel?

nä,, odynamik blir oftast statiskt och de vill vi ju inte ha! vi vill väl ändå att det ska svänga

och det är väl ändå dynamikens moder, sen om man tex ska programera trumsound måste man ju kunna höra åt vilket håll man ska "dra det", som du kanske gör på guran ibland tex ett dropp D, kan förgylla !

Link to comment
Dela på andra sajter

Naa nu är vi där igen,, kompressor är ju att kompremera, lika med ändra, Det finns nog ingen av dom ni pratar om som skulle ge en lektion i den ädla konsten ett banka utanatt först veta hur det låter på "riktigt",, sen hur grabbarna Porcaro med flera kom in i detta får vi nog kolla på en annan nivå,

Om inte annat så har vi ju inte problemet vi diskuterar,

Sorry, förstår inte din mening ovan (EQ är att förändra också)

 

Han är ute efter ett helt annat ljud än Porcaro nånsin hade/kommer att ha!

Jag är nog böjd att säga att dom jag nämde kan lösa ditt problem

Nej dom kan inte lösa hans problem, och han har inget problem utan är "duktigt" nära att sätta ett typ av ljud på trumman.

, men om nicke B klarar åt andra hållet Nja

Sen hajade jag inte surret om 80 tals riot? va inte det lite att bita sig i tungan! Bita sig i tungan, vi skrockade om ett 80-talsband!?

Tur att din nick inte var trummilumm för då hade jag blivit orolig.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra , Lite mera slammer i hi-haten så låter det mer som ett riktigt trumset.

Väldigt bra gitarrljud måste jag säga , Care to Share hemligheten ?

" No, we're never gonna quit

Ain't nothing wrong with it

Just acting like we're animals (animals) "

Otroligt enkel låt i sin uppbyggnad men för jävla bra just därför.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bli imponerad av allt du lägger ut, men de här trummorna gillade jag inte. Gitarren var fin o fet.

Vad som var fel med trummorna kan jag inte säga, har ingen kolla på olika bands sound heller. Det var plastigt eller nåt.

Jag bara tror att om du börjar om från början så får du till nåt bättre än det här. De här ljuden var inte riktigt i Gizmosis-klass. För vanliga dödliga var de förstås bra, men du kan nog få till det bättre.

Fast skit i vad jag tycker, jag är ofta av mysko och fel åsikter. blink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt du inte blev imponerad GN, nä, men detta är ju ett sound som många hatar och tycker väldigt för komprimerat och mest som allt bara smäller, så jag är inte förvånad att flera inte kommer gilla det. Sedan la jag till en till virvel som jag inte komprimerad och blandade in. Jag är ju itne ute efter ett trunmljud som egentligen låter trummor (hur många tycker att modern rockmusik har ett trumljud som låter som trummor som ni hör i lokalen?)

Ang dynamiken så tror jag det sitter i programmeringen också då jag inte brytt mig om att skruva till velocityn, utan det är samma nu, vilket då en riktig trummis skulle bidra med både sin tajming och dynamik till spelet. Tycker inte om att programmera velocity, tar elldeles för lång tid. Bättre ta in en trummis som får spela då anser jag. Då får man hans kreativitet på köpet också.

Gitarrljudet finns nog ingen hemlighet med. Det är en 57:a in genom en AMS Neve 1073 DPA. Hemligheten är nog i så fall att det är en uppmickad Mesa Boogie Dual rectifier med tillhörande 2*12:a och inte någon plugg. Samt använder jag en Ibanez TS808 som boost pedal till mina skitiga ljud. I mixen sedan va det nog bara eq och kanske någon multibandskompressor tror jag. Viktigt att man ställer in stärkaren så den låter i rummet så nära man kan komma det ljud man vill ha i slutresultatet, lägg ner mycket tid på detta är min erfarenhet om man vill ha bra gitarrljud. Sedan är gitarren dubbad 4 ggr. 2st pan 100 och 2 st pan 80.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är gitarren dubbad 4 ggr. 2st pan 100 och 2 st pan 80.

Ah...dubbad GN, fattar du, fattar du...DUBBAD, hehehe! 😆

Redigerat av aROCKER
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyssnade jag bara på det första klippet och det låter ju så som det ska göra, den ingrediensen som saknas vad jag kan höra

är ju lite rum som någon sa, det brukar ju göra virveln lite längre. Smällen är det inget fel på men det känns lite transient designer över det utan något naturligt kompliment.

Jag känner att om man hade mosat ett mono rum med allbuttonsin-1176 och kört 2-3 db GR på överhänget med densamme hade det vart hemma.

(för jag antar att det är det där CLA-iga trumljudet du är ute efter?)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...ett monorum hade inte varit dumt att ha med alls som du säger. Kanske kan fixa ihop ett via impulser då det inte finns i pluggen, eller micka upp monitorerna. Utgått från ett annat kit i SSD EX, samt triggat en akustisk virvel som är inblandad i det hela. Gitarrerna och basen är desamma.

Vad tycker ni om basfrekvensernas utveckling i rockmixar?

Ny mix på g, jäklar vad jag hade missat

SÅDÄR: http://dl.dropbox.com/u/5726699/Mesa%20FAt%204.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...ett monorum hade inte varit dumt att ha med alls som du säger. Kanske kan fixa ihop ett via impulser då det inte finns i pluggen, eller micka upp monitorerna. Nu gjorde jag även ett sound med starkare inspiration från lite 90-tals rock, som jag ändå försöker modernisera, utan att krossa för mycket. Det jag gillade med 90-talet va att man inte va så intresserad av subfrekvenser som vi är idag, som i mitt tycke ligger på en överdriven nivå i många fall. Svårt att förklara riktigt, men iaf, såhär blev det då. Utgått från ett annat kit i SSD EX, samt triggat en akustisk virvel som är inblandad i det hela. Gitarrerna och basen är desamma.

Vad tycker ni om basfrekvensernas utveckling i rockmixar?

Ny mix på g, jäklar vad jag hade missat

SÅDÄR: http://dl.dropbox.co...a%20FAt%204.mp3

MVH

Anders

Fläskigt o bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...