Jump to content
Annons

uppgradering av minne

Recommended Posts

haiko (oregistrerad)
Postat

hej!

jag känner att min dator inte riktigt hänger med när jag spelar in audio, meckar i photoshop och andra krävande grejer.

jag har:

pc fran dell (dimension 4600)

intel ® pentium ® 4 CPU 2,4 GHz

512 Mb ram

jag tror att det är minnet som är lite svagt 🙁

funderar pa att köpa mig mer, är det ngn skillnad mellan 1x1024MB och 2x512MB (förutsatt att det dinns plats i datorn?) 1x1024 kostar ju mer

tacksam för svar

Henrik

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

antar att du inte gör allt detta samtidigt, ingen bra idé typ men kolla upp nätet om optimering av windows vad du nu har för windows så kan du spara en del pengar även om mycket ram alltid är kul... sök på "optimizing windows" på godtycklig sökmotor ex eniro.se eller google som har är samma sökmotor...

att köra ett minne ger ingen speciell skillnad från att köra två mer än att du sparar plats för framtida uppgradering av din minnesmängd.

schkåll

Postat

Jag hade en amd 2800xp.. ( ska motsvara 2.8 ghz p4)... tyckte musiken laggade efter.. så jag köpte nytt minne.. det gav ingenting... köpte ny processor.. p4 3.2 ghz.. det däremot hjälpte till en hel del... nu är jag nöjd tänk på det...

När du köper nytt minne.. kan du också tänka på att om du köper 2st 512or så kan du... om du har ett moderkort som klarar det samt 2 minnen av samma modell ooch märke spegla dem.. vilket kommer öka prestandan.. dvs billigare och bättre än 1st1024.

Postat (redigerat)

Jag "sekonderar" Bardens inlägg.

Om flaskhalsen ligger i att du kör mycket VST hjälper inte mer RAM. Då behöver du bättre CPU. Om däremot flaskhalsen ligger i att du kör mycket audio-spår kan mer RAM hjälpa.

edit: ett fundamentalt tips är såklart att stänga ner Photoshop, Outlook, MSN Messenger och andra krävande medelst störande program när du spelar in.

Redigerat av hackeman
haiko (oregistrerad)
Postat

ok, tack för tips. kör inte fler program samtidigt än jag är tvungen till (tänk er en tyngdlyftare som handlar en back öl extra att bära samtidigt som han bär tyngderna, när han tävlar...), jag ska prova att köpa lite mer, blir det inte bättre far jag göra ngt annat...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.