Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kanske lite luddig rurik..!

Från den tiden då vi bara mixade sitter det fast att jobba väldigt mkt med bussar i logic(det blir väldigt överskådligt och lättarbetat). så även när vi proddar saker idag brukar jag slänga virvel/clap till en bus, kick till en bus osv osv....sen summerar jag alla trummor på en bus.....basen får ofta en egen bus......brukar bli ett gäng olika synthbusar som senare sumeras ihop på en synthbus.....samma sak med vokaler och ev. gitarrer osv osv..... Detta var aldrig något problem när vi bara mixade av någon anledning....troligtvis för att det bara var audiospår vi jobbade med. Men nu för tiden är det en hel del synthpluggar och audiospår.....kombinerat med andra pluggar.

problemet är att så fort man slänger upp spåren till olika busar (och det kan vara helt tomma bussar, dvs inte en enda plugg på bussen i sig) så börjar det bli lite otajt. trummorna lirar helt plötsligt inte helt helt tajt med varandra och inte med bas eller synthar heller. Det är inte så otajt att man reagerar på direkten, men det börjar kännas rörigt och grötigt. Men ändrar man då bufferSizen från 1024 till typ 256 istället, så blir det mkt mkt bättre.....går man ner till 128 blir det givetvis ännu bättre....osv osv. Problemet med detta är ju att burken inte pallar lika mkt då....

är det någon annan som har samma problem?

att buffersizen(latencyn) påverkar synk när man sjunger eller spelar in liveinstrument vet jag ju, men att den påverkar synken internt mellan olika mjukvaruinstrument beroende på hur många bussar man skickar ljuden via visste jag faktiskt inte. Och att det uppenbarligen bara gäller när man kör mjukvaruinstrument.....inte när man bara mixar audiofiler. Det är ju inte världen undergång, men det blir lite irriterande om man har ett jättearrangemang och burken börjar gå i taket när man kör 128 buffersize....

system: Osx 10.5.8, logic 8....

tack för all hjälp.

Annons
Postat

Ditt problematik har med RAM samt processorkraft att göra.

(samt en kanske onödig fråga: Audiofilerna på en annan hårddisk än systemdisken?)

Postat

Som sagt, testa köp bättre ramminnen, processorn är väl lite jobbigt att byta och dyrt med ny dator eller HD-system.

Postat

ja, audiofilerna på en annan hårddisk....dock är alla syntharna installerade på systemisken.

åh fan..... 🙂 pallar ju inte med mecket att gå upp till 64bit för att kunna nyttja allt minne.....darn! kör på som vanligt tills det blir outhärdligt så får man köpa en ny burk då....och börja från scratch på den istället! 🙂 tack för hjälpen....

fast samtidigt funderar jag på varför latencyproblemet inte uppkommer förens jag routar mellan bussar och skit. Om alla synthspår och sånt ligger med output 1/2 så upplever jag inte samma problem....

Postat

Om jag inte minns helt fel så är de ingen kompensation på bussarna vid inspelning, så om det bara blir otajt när något spår är redo för inspelning är det det som är problemet. Till Logic 8 kom ju low latency mode för att fixa till det problemet så använd dig av det vid inspelning.

Kolla också i inställningarna så du har klickat för latencykompensationen även för bussarna.

Om det blir otajt även när du lyssnar utan att något spår är record-enablat så är det förmodligen något annat som strular till det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.