MarAfrem Postat 6 december 2010 Dela Postat 6 december 2010 Jag har en Ibanez med DiMarzio-mickar som jag gör via intrumentingången i ett USB Fast Track ljudkort, Cubase och Waves GTR. Det är ändå något som gör att det inte låter så bra som det borde. Disten blir lite som i en Fuzz-box, och det är ju fint när man vill ha det. Kanske saknas någon hög frekvens på nåt sätt. Kan det vara så att jag behöver en bra gitarrkabel. Kör nu men noname-sladd? Eller behöver jag ett bättre ljudkort, eller en DI-box. Kanske man skulle ha PRS Guitar interface som hör till Waves-pluggarna. Räcker inte Waves GTR? Måste jag ha en bra distbox också? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janglesoul Postat 6 december 2010 Dela Postat 6 december 2010 hej, jag är inte bekant med Waves GTR. Men det kanske är som GuitarRig eller någon annan mjukvara. Mitt intryck av såna är att naturliga dist- och overdiveljud är det som de har svårast att härma. De kan förmodligen ordna hyfsade modulationseffekter (chorus, flanger mm), men för "dirt" så är det svårt att matcha ljudet av en uppmickad förstärkare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 6 december 2010 Dela Postat 6 december 2010 Jag hade samma problem innan jag hittade amplitube3. Byt strängar och program så ska du se ett det löser sig. Skär sen bort lite grumlig botten och du har ett kungligt ljud 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarAfrem Postat 6 december 2010 Trådstartare Dela Postat 6 december 2010 Hmm, jag har iofs helt nya strängar och Waves GTR är nog minst lika bra som amplitube3 o.dyl. program. Ändå låter det just lite som om man har gamla strängar. Men en instrumentingång är en instrumentingång, eller? Hänger det på ljudkortet? Visst, det låter ok. Rent ljud och kompdist funkar, men solotonen blir inte helt super. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 6 december 2010 Dela Postat 6 december 2010 Jag håller helt med och jag anser då att de är gemensamt med alla program, vare sig det är gtr, guitar rig eller amplitube... Men de presets som finns brukar vara bäst rattade när de kommer till just distade sololjud, de brukar alltid bli så just fuzzigt när man börjar ratta själv... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 6 december 2010 Dela Postat 6 december 2010 (redigerat) Om du har en instrumentingång så behöver du inte en extern DI-box, då det är inbyggt i kortet. Det är bara om det är fråga om en ren lineingång. Kabel har nog heller ingen stor betydelse i detta fall. Edit: för ett klarare ljud skulle jag enbart köra halsmicken, och kanske kolla hur den är placerad, behövs den höjas, sänkas eller så. Testa också boosta lite runt 2,5kHz och lite runt 10kHz. Det kan faktiskt också vara en idé att prova andra program. Jag kom t.ex själv inte alls överens med waves. Redigerat 6 december 2010 av Frekvensspektrumanalysator Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarAfrem Postat 8 december 2010 Trådstartare Dela Postat 8 december 2010 Tack för svar. Jag provade att köra genom en preamp och det blir ju lite högre input då, men ändå... Det kanske helt enkelt är så att man förlorar en dimension av gitarrljudet när man inte kör genom en riktig stärkare. Ibland spelar man ex. in genom en stärkare med riktigt hög volym för att få till ett bra ljud. Man får heller ingen feedback i mjukvaran. Är det nån som vet någon inspelning som gjorts digitalt som är värd att lyssna på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 8 december 2010 Dela Postat 8 december 2010 Är det nån som vet någon inspelning som gjorts digitalt som är värd att lyssna på? ACDC's "Anything goes" från skivan "Black Ice"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pajf87 Postat 8 december 2010 Dela Postat 8 december 2010 Jag tycker det blir bättre ljud om man använder ett konvolverande reverb. De brukar lösa problemet med de höga frekvenserna. Du kan även kolla om de går att ställa in mickposition. Om de går så kan du ställa den en bit ifrån för att få mer rumsklang. Konvolverande reverb är ett reverb som är baserat från ett riktigt rum. Ska se om jag kan ge dej ett ljudexemplar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.