Jump to content
Annons

Hjälp med mikrofon och ljudkort osv(kvinna)

Recommended Posts

Hope (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej skulle uppskatta om jag fick hjälp med några saker!!🙂

Mikrofon i första hand och sedan resten som behövs för att kunna göra musik för att slutligen bränna ned det på skiva.

Kommer i första hand sjunga och kanske spela klassisk gitarr med rätt enkla ackord och/eller synth bla och sedan kanske lägga till allt eftersom.Vill gärna sjunga i stämmor själv,som man lägger på allt efter(flera spår?)

Har en bärbar dator 3-4 år gammal,men vet inte om jag vill använda den när jag gör musik.

Kan absolut inte detta tekniska,och alla dessa begrepp som ni veteraner använder er av.Så make it simpel!:rolleyes:

Har inte sjungit mk på sista tiden men gjorde det mk tidigare.Fått höra tidigare låter _lite_ lik PJ Harvey på rösten.

Gillar Hope Sandolva,Shakira,Björk,Sade och Cyndi Laupers(True Colors)röster & musikstil tex.Undrar vad de har för mikrofoner?Eller vad de skulle välja för budgetmikrofoner om de var tvungna?

Nu är jag äldre med något skadad röst så rösten är svagare,i sämre skick och har inte sjungit så mk.Så svårt att veta nu.

Vet ju att jag måste prova mikrofon själv,men om ni kanske kan föreslå vad jag ska prova utifrån denna lilla information,får ni gärna komma med idéer!!

Vill även skriva/göra egna låtar mk,och blir väl mest det om det kanske blir svårt att sjunga.Skapar rätt så mk låtar i huvudet.Såå skulle vara enormt tacksam om jag fick lite hjälp i denna musikdjungeln!!!

Redigerat av Hope
Annons
Postat (redigerat)

Hej, Välkommen!

Mazzy star är ett av mina favoritband, kul att möta nån likasinnad!

Det första du behöver är en dator, jag skulle rekommendera att du använder den du redan har. Själv spelar jag in på en 3-4 år gammal laptop och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Vad är det för dator du har?

Det andra du behöver är ett ljudkort. Det är en låda som gör att datorn kan använda ljudsignalen som kommer genom mikrofonens sladd. Ljudkorten kan anslutas till datorn på olika sätt, själv använder jag ett som ansluts med hjälp av en USB-kabel. Vilket ljudkort man ska köpa? Själv behöver jag många ingångar för jag spelar ofta in ett helt band åt gången - flera sångare, gitarrister och annat. Då behövs en ingång för varje mikrofonkabel, så på mitt ljudkort har jag 8 ingångar. Du kanske behöver 2 ingångar? Om du vill spela in gitarr och sång samtidigt?

Sedan behövs en mikrofon, en sladd och något att lyssna på datorns ljud med.

En väldigt bra mikrofon är studio projects B1. Den kostar runt 1000 kr. Hope skulle låta väldigt bra genom den också. Min inställning till artister och vad de använder för mikrofoner är att mikrofonen spelar liten roll.

Du kommer behöva ett par hörlurar om du ska lyssna på låten och samtidigt göra fler pålägg. Själv gillar jag AKG K55 och AKG K240 - de sista är lite dyrare.

Säg till om du har några frågor och kommer bli kul att höra dina låtar!

Lax

Redigerat av laxlaxlax
Postat (redigerat)

Jag vet inte vad som är "lågbudget" för dig, men när det gäller mikrofon så kan jag rekommendera Studio Projects B1. Billig, enkel och väljudande mick. Men som sagt, prova själv också.

Sedan behöver du ju lite andra grejor:

Inspelningsprogram(DAW), t ex Cubase, Logic(Mac), ProTools etc.

Ljudkort/interface. Alltså den låda som "kopplar ihop" mikrofonen med datorn.

MIDI-keyboard, om du vill kunna spela piano och synt t ex.

Mitt förslag är att du kollar upp dessa grejer. Gå till en musikaffär och berätta vad du vill göra så hjälper de dig nog mer än gärna!

Lycka till!

Edit: Lol, laxen hann före!

Redigerat av Germer
Hope (oregistrerad)
Postat (redigerat)

..

Redigerat av Hope
Hope (oregistrerad)
Postat

TACK så Jätte Mycket för era svar!!!<3

Ja,jag lyssnade mk på Mazzy Star tidigare,bla.Kul att någon annan här gillar dem också!

Tack för välkomnandet!🙂

Är rätt skygg just nu,så lär vara anomym ett bra tag,tror jag.

Men förhoppningsvis kommer det bli låtar,men anomymt,till att börja med iaf.(Hur det nu ska gå till)

Budget,vad skulle ni rekomenderar över den prisklassen B1 ingår?Vet inte hur mk den kostar,men högst 2-3000 kr.Men helst under 2000 kr!Men ni får gärna tipsa om dyrare mikrofoner också.Och vad för ljudkort osv rekomenderar ni?

Postat (redigerat)

...Reagerade också på "kvinna", och det var därför jag kollade på frågan. Inte för att du är kvinna, men för att det såg onödigt ut.

Jag håller själv på att leta lite. Jag kör direkt med mitt inbyggda ljudkort på en 7-8 år gammal dator. Det funkar utmärkt. Jag ska få låna en extern USB-burk. Det som är viktigt är att den har 48 volt fantommatning för att kondensatormickar ska funka.

Det finns kondensatormickar med inbyggt USB-gränssnitt vilket kan vara bra om man vill komma billigt undan, och då slipper man USB-burken. En del sådana har även linjeingång har jag för mig. De flesta stödjer dock "bara" 16 bitar vilket är CD-standard, och det verkar som man nuförtiden "ska" spela in i 24 bitar och sedan mixa ner till 16 bitar för att det ska låta bättre. Jag antar att den stora skillnaden kan vara att man inte behöver vara lika noga med ljudnivåerna i 24 bitarsfallet då bruset (signal-brusförhållandet) är större. Kanske överkurs om man ska spela in en demo.

Jag använder ett program som heter MAGIX music maker 11. Den kanske inte är den tjusigaste programvaran på marknaden, men den innehåller en riktigt bra pitchkorrigerare så man kan gå in och ändra tonhöjden på sången där man sjunger fel.

En annan produkt för hemmapularen kan vara ZOOM H4n (observera n:et då det även finns en H4). Det är en liten handhållen miniporta där du kan spela in på fyra kanaler samtidigt och sedan exportera allt till datorn efteråt. Den funkar även som USB-ljudkort. Den har två inbyggda mickar som ska vara riktigt bra, men du kan också koppla in tex två kondensatormickar då den har fantommatning. Du kan med andra ord spela in gitarren på de inbyggda mickarna medan du samtidigt spelar in sång på en extern kondensatormick. Ca 3000kr kostar den. Födelen med en sådan skulle kunna vara att man snabbt kan spela in när andan faller på, men å andra sidan måste du lära dig ytterligere en komplex grunka.

Redigerat av Erik dP
Postat

Jag skulle rekommendera att man INTE skaffar en USB-mick - åtminstone om man kör PC...

http://wiki.kontrollrummet.com/Ljudkort#USB-mikrofoner_och_PC

Den nämnda micken, B1 är mycket prisvärd, tycker jag. Det finns många som gillar den och många som inte gillar den, eftersom det ju är en smaksak vilket sound man vill ha - och man vet förstås inte säkert hur den kommer att låta med din röst förrän man har testat - men det blir nog tillräckligt bra oavsett vilket, även om den kanske inte är optimal. Du kan hitta ljudexempel på min testsite och jämföra med karaktären hos ett gäng andra mickar om du vill - så kan du få en känsla för hur mycket/lite som skiljer mellan olika mickar.

Ljudkort finns det en uppsjö av. Du får fundera lite på vad du behöver ha för anslutningar på ljudkortet.

Många ljudkort levereras dessutom med en bantad version av något av de stora, kända DAW-programmen, så det är inte säkert att du måste köpa något sådant program direkt.

Postat

Oktava MK319 brukar passa bra på tjejröster, den mjukar till det gälla som ibland kan skära igenom. Brukar gå att hitta för <3000 kronor. Helt klart värd att testa iaf om du springer på en.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Varför skrev du kvinna inom parantes i rubriken? Skulle det vara ett handikapp?

Hope (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför skrev du kvinna inom parantes i rubriken? Skulle det vara ett handikapp?

haha 😆 Några av era kommentarer var lite roliga.

Jag skrev "kvinna"för att jag ville veta om det fanns några mikrofoner som är mer lämpade för just kvinnoröster.

Men det kan ju såklart skilja väldigt mk kvinnor emellan också.

Tack Erik dP,Claes och Emil för ytterligare tips på bra mikrofoner och ljudkort!!<3Uppskattar det verkligen!

Ska kolla upp dessa!

Vad tycker ni om dessa då?

SteinbergCI1 eller CI2?(ljudkort tror jag)

Zoom R16?(lite för dyr)Är det ljudkort också??

Mikrofoner:

SE Electronic X1

K2

Sennheiser e835S dynamisk (900.-)

Oktava MK319,ADK Hamburg.

Är dynamisk mikrofon bättre?

Kanske borde starta en ny tråd som gäller enbart detta.😕

Verkligen Jätte Snällt att ni tog er tid och svarade alllihopa!!!TACK så hemskt mycket!!

Redigerat av Hope

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.