Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

* Störande ljud i bakgrunden av mina spår, som typ vitt ljud eller vad ska man säga. Hur får jag bort det? Dessutom, kan någon förklara vad det kan orsakas av? Observera att jag arbetar för nuvarande i programmen audacity, reaper och wavelab, så om någon är insatt i dessa program och vad jag kan göra för att få bort det ljudet?

* Är det ett misstag att ha spelat in hi-hats och crash på samma kanal? Får en känsla av att crashen stör kicken, osv, så det distar ljudet. Ska jag minska volymen så minskas ju också volymen på hi-haten (vilket jag inte vill). Går det att lösa, eller ska jag spela in skiten igen på vardera kanaler?

* Upptäckte även att jag överkomprimerade när jag la en kompressor på varje kanal (arbetade med drygt 10 stycken). La jag en kompressor på hela beatet (kick+snare+toms+hi-hats) och även över fler kanaler än en och en, så blev ljudet bättre. Kan någon förklara med ingående om detta? Observera åter igen att jag är inte så himla insatt i detta, utan har mest experimenterat själv för att få fram vettiga resultat. Efter fjärde gången började det låta bra och jag börjar successivt bli nöjd.

Tacksam för lite respons och tankar kring detta! 😆

Annons
Postat (redigerat)

YO! jag är inte insatt själv i inspelningsteknik då jag alldrig spelat in ngt själv. ....Det störande ljudet är brus? eller låga freqvenser? för det finns både brusredusering och en EQ i Audacity....crashen och hihaten kan jag inte rekkomendera ha på samma kanal...så vida inte crashen är...äh skitsamma, jag hade inte haft det...

Kompressorn trycker ihop ljudet så du får ett fräsht och rakt ljud utan att ngn viss del (tex crashen) sticker ut! förutsatt att det är rätt inställningar....

Edit: Kolla tutorials på google...sök på tex din kompressorns namn + guide

Redigerat av southdirector
Postat (redigerat)
* Är det ett misstag att ha spelat in hi-hats och crash på samma kanal? Får en känsla av att crashen stör kicken, osv, så det distar ljudet. Ska jag minska volymen så minskas ju också volymen på hi-haten (vilket jag inte vill). Går det att lösa, eller ska jag spela in skiten igen på vardera kanaler?

I ditt fall får du göra volymautomation på kanalen , m.a.o sänka volymen när crashen slår alternativt klippa ut crasharna till en egen kanal.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Eller de-esser på hela trumpaketet. Men det kanske trycker undan för mycket hihat också.

Postat (redigerat)

Okej, tack så mycket! Störande brus och ljud i bakgrunden fixade jag faktiskt själv.

Ska även få lite ytterligare hjälp med att färdigställa musiken av en tekniker.

Upptäckte även att det bästa är nog om jag spelar in hi-hat och crash igen på separata kanaler!

🙂

Redigerat av chsandstrom

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.