Jump to content
Annons

Behöver hjälp med ljudisolering och akustik


Charelle

Recommended Posts

Hejsan!

Har byggt en liten minimini studio här hemma i lägenheten, invändigt mått ca: 150*110 (*192).

Samma konstruktion på väggar, golv och tak; träreglar,dubbelgips,spån,luft,glasfiberiso,spån,gips=15cm, noga silikonat.

Tanken med rummet är bla att kunna sjunga utan att höras eller störas samt få ett så bra inspelningsljud som möjligt.

Dörren är av massivt trä (vansinnigt tung) ca3,5cm tjock och 90 bred. Jag gissar att det är där mycket ljud slipper ut och undrar hur jag bäst kan isolera den. Tänker att gångjärnen och karmen med tiden kommer få svårt att hålla uppe hela chabraket om jag isolerar den på liknande vis som väggarna. Behöver också tips om vad som blir bäst att fylla tomrumet där låskolven satt, (kommer sätta dit någon dörrknopp),silikon? Samt gummilist-tips? (Bor i Stockholm om butiktips finns)

Till sladdhålet tänkte jag använda silikon efter att sladdarna kommit på plats om inte bättre förslag finns?

Akustiken...Hade tänkt skaffa ljudabsorbentskivor av något slag (så billigt som möjligt) och rätt och slätt sätta upp på alla väggar, dörr och tak (heltäckningsmatta skaffas till golvet). Det är där jag nu blir fundersam efter att ha läst lite här i forumet. Är det bättre med bara några välplacerade ljudskivor (däremellan bara vägg) samt något framför/halft runt micken? Behöver jag mer ljudfluff-grejer? (Det kommer att finnas datorbord etc i rummet också, det kanske också förändrar ljudgången.)

Vet ni om man sätta spottar på/i absorbentskivorna med tanke på brandrisk?

Tacksam för alla råd och förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet ni om man sätta spottar på/i absorbentskivorna med tanke på brandrisk?

Gäller det halogen så beror det på hur mycket utrymme du har bakåt och vad som kan brinna där bakom. Har hört diverse mått från olika leverantörer, allt från 12 - 16 cm fritt spelrum bakom. Är det brännbara produkter i närhet så är det även en burk ovanpå som krävs.

Detta gäller då stående halogen där all värme går bakåt.

Alternativet för mindre värmeutveckling bakåt är då halogen med liggande lampor. Där är avståndet betydligt mindre. Kolla tex på sk ramper man köper och slänger upp under köksskåp odyl. Dessa är betydligt tunnare och då kan man anta att säkerhetsavståndet till bakomvarande material ska vara lika tunnt.

Sedan så har du ju LED att välja på. Själv skulle jag lösa det med LED. Betydligt billigare i drift samt minimalt med värme.

Tja...

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för uttömmande svar ang belysningen!!!

Ja, litet och trångt är det men det var det största som gick att få plats med här inne, känns ändå inte så klaustrofobiskt. Det kommer fungera som ett sångbås som jag har datautrustning för inspelning i också (kan rullas ut vid behov). Blir nog litet och instängt men provar utan ventilation först, för att slippa en ljudutgång och kostnad. Eftersom det är så litet så kommer man nog vilja öppna dörren emellanåt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...