Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja

Då jag planerar att inom något år börja bygga en liten mindre studio så letar jag efter en mindre konsol på 16 kanaler och har fastnat på Tofts ATB-serie!

Har spenderat någon timme på en ATB 24 och jag älskade verkligen ljudet, uppläget och känslan så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet på dessa bord? 🙂

3232043751_68a452afca.jpg

Annons
Knurr (oregistrerad)
Postat

Tja

Då jag planerar att inom något år börja bygga en liten mindre studio så letar jag efter en mindre konsol på 16 kanaler och har fastnat på Tofts ATB-serie!

Har spenderat någon timme på en ATB 24 och jag älskade verkligen ljudet, uppläget och känslan så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet på dessa bord? 🙂

Toft ATB är ett bra bord, du bör dock veta att det är Kinabyggt och bygger på ett Behringer mixerbord (som i sin tur kopierat ett Mackie-bord) som kostar betydligt mindre och för de flesta duger lika bra som Tofts. Toft ATB är såklart något bättre än Behringer bordet men frågan är om det är värt merkostnaden?

Om jag vore dig skulle jag kolla vad som finns på begagnatmarknaden innan jag slog till. Brukar rätt ofta finnas fina Soundtracs, AMEK och Soundcraft mixerbord till bra priser där.

Postat (redigerat)

Jo att det är kinabyggt vet jag 🙂 alla bord går ju tillbaks till England för test dock och jag körde på den uppdaterade versionen som löste problemen första versionen hade 🙂

Har även jobbar lite med ett Mackie onyx bord, var dock väldigt anonymt och det är mest EQ:n och kopplings-möjligheter jag är ute efter och ATB-bordets EQ är ju riktigt trevlig 😄

Tänkte försöka leta efter ett beggat bord inom europa när väll ekonomin tillåter men tänkte först kolla om något här på forumet äger/jobbar på ett av dessa bord så jag kan få en lite mer köttig

åsikt än vad jag hittar på gearslutz där många är som dom är 😛

Redigerat av TimB
drloop (oregistrerad)
Postat

Tycker det att det är trångt för fingrarna på Toften.

Annars nice.

Postat

Toft ATB är ett bra bord, du bör dock veta att det är Kinabyggt och bygger på ett Behringer mixerbord

😮

Har du källa på det?

Tycker det att det är trångt för fingrarna på Toften.

+1

Väldigt trångt. De har fått med det mesta man kan tänkas behöva i ett kompakt bord men de borde gett varje kanal lite större bredd, alternativt längd.

Postat

😮

Har du källa på det?

+1

Väldigt trångt. De har fått med det mesta man kan tänkas behöva i ett kompakt bord men de borde gett varje kanal lite större bredd, alternativt längd.

Angående att det är kinatillverkat så säger malcom toft det själv i en intervju på AES om jag minns rätt, angående behringer-utlåtandet så har jag inte en aning

Tycker det är mysigt och trångt mellan rattarna, inget som stör mig 🙂

Postat

Angående att det är kinatillverkat så säger malcom toft det själv i en intervju på AES om jag minns rätt, angående behringer-utlåtandet så har jag inte en aning

Jag reagerade på påståendet om Behringer. Du vet att Malcolm Toft var ägare av ansedda mixerbordstillverkaren Trident långt innan Behringer blev en aktör på marknaden.

Att han skulle kopierat Behringers produkter låter osannolikt.

Postat (redigerat)

Jo tyckte det lät lite skumt, kanske den billigare SA serien som jag inte vet vad som hände med...men anledningen att jag är sugen på toft är mycket för EQn som sagt med Triden 80-soundet 😄

Redigerat av TimB
Knurr (oregistrerad)
Postat

Jag reagerade på påståendet om Behringer. Du vet att Malcolm Toft var ägare av ansedda mixerbordstillverkaren Trident långt innan Behringer blev en aktör på marknaden.

Att han skulle kopierat Behringers produkter låter osannolikt.

Malcolm ägde inte Trident han jobbade där. Jag skrev inte att Toft kopierade Behringer utan att ATB-serien bygger på Behringers Eurodesk mixer som i sin tur är kopierad från Mackies 8 Bus som i sin tur lånat en del från bl.a. Tridents 8 Bus och andra engelska mixers. Toft ATB tillverkas troligen av Behringer-Phonic.

Postat

Jag skrev inte att Toft kopierade Behringer utan att ATB-serien bygger på Behringers Eurodesk mixer som i sin tur är kopierad från Mackies 8 Bus som i sin tur lånat en del från bl.a. Tridents 8 Bus och andra engelska mixers. Toft ATB tillverkas troligen av Behringer-Phonic.

Ok. Har du källor på detta?

Knurr (oregistrerad)
Postat

Ok. Har du källor på detta?

Det finns inte så många kinesiska tillverkare av melllanstora studiomixerbord och det är för dyrt för Toft att bygga sina bord i ganska liten skala från scratch så de utgår från en billig massproducerad mixer som de moddat och satt träram på.

Postat

Jag använde första generationen av detta bord i 32 kanals utförande. Det finns ett par saker som helt klart är mindre bra, nu är ju den nya versionen iallafall balanserad rakt igenom, men följande saker tyckte jag inte om:

1. Inte prefader list vid inspelning

2. telekontakter för monitor (lyssning)

3. överhuvudtaget valet att ha tele ingångar istället för xlr tycker jag inte om (min egen smak kanske...)

4. plastreglar när resten är fin fina aluminium mkt märkligt

5. brusnivån då man kör bordet fullt "bussat", kan vara ordnat i den nya versionen

6. mätarbryggan..vad visade den egentligen...mkt märkligt

7. pre fader switchen under bordet som inte hade ngn funktion alls fast handboken så angav detta...70 skruvar för att komma åt under huven och sen funkade inte switcharna....

Det som var grymt:

1. EQ och filtren....Say no more dom e värda hur mkt som helst, grymt!

2. direct out på alla kanaler

3. den totala insert utbyggnaden där i princip alla utgångar mm mm går att göra en insert på. Topp

Om det bygger på ngt behringer eller inte låter jag vara osagt, dock så höll inte mitt bord för mina krav. Jag har nu sålt mitt men inte för att det lät dåligt, för det gör det verkligen inte det e toppnotch, utan för att det var för mkt små irritationsmoment för mitt vidkommande när det kom till användning. Nån kanal glappade, brusnivån vid hög belastning av bordet mm

Men den nya version provade jag i veckan och jag måste säga att det har hänt en hel del...du kommer inte ångra dig!

Postat

Man tackar för den insider informationen, har siktat in mig på en ATB 16 2.1, bara att börja spara 🙂

Tack till alla som fört något till topicen också 😛

Postat (redigerat)

Skall bara korigera några påstående gällande Trident.

(jag kan Trident ganska bra eftersom jag var Svensk dealer för dom mellan 1980-1990)

Malcolm Toft var VD och delägare i Trident Audio Development LTD, tillsammans med en kompanjon och några externa investerare.

Från början utvecklades produkterna av Malcolm och Barry Porter då dom båda arbetade på Trident Studio i London, där dom första borden Triad A och B-range samt Fleximix kom till och sedan bildades mixerbordsfabriken Trident Audio Development Ltd. med efterkommande Trident TSM, Seies-80, Trimix, m.fl.

Jag har inte varit och rotat ännu i ATB mixern, men vad jag förstått mellan raderna när jag pratat med Malcolm är att det är aktivt balanserat på mick-ingången och en del utgångar, samt att equalizern är av liknade "Trident EQ style" som bl.a. användes i Series 65/75.

Om det fortfarande är samma ATB mixer som kom ut för ett antal årsedan, så är det troligtvis inte någon kopia av Mackie eller Berhinger, Malcolm med kompisar kan ganska bra själva, så jag förstår inte varför ??

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.