Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja

DÄ jag planerar att inom nÄgot Är börja bygga en liten mindre studio sÄ letar jag efter en mindre konsol pÄ 16 kanaler och har fastnat pÄ Tofts ATB-serie!

Har spenderat nĂ„gon timme pĂ„ en ATB 24 och jag Ă€lskade verkligen ljudet, upplĂ€get och kĂ€nslan sĂ„ jag tĂ€nkte kolla om nĂ„gon har erfarenhet pĂ„ dessa bord? 🙂

3232043751_68a452afca.jpg

Annons
Knurr (oregistrerad)
Postat

Tja

DÄ jag planerar att inom nÄgot Är börja bygga en liten mindre studio sÄ letar jag efter en mindre konsol pÄ 16 kanaler och har fastnat pÄ Tofts ATB-serie!

Har spenderat nĂ„gon timme pĂ„ en ATB 24 och jag Ă€lskade verkligen ljudet, upplĂ€get och kĂ€nslan sĂ„ jag tĂ€nkte kolla om nĂ„gon har erfarenhet pĂ„ dessa bord? 🙂

Toft ATB Àr ett bra bord, du bör dock veta att det Àr Kinabyggt och bygger pÄ ett Behringer mixerbord (som i sin tur kopierat ett Mackie-bord) som kostar betydligt mindre och för de flesta duger lika bra som Tofts. Toft ATB Àr sÄklart nÄgot bÀttre Àn Behringer bordet men frÄgan Àr om det Àr vÀrt merkostnaden?

Om jag vore dig skulle jag kolla vad som finns pÄ begagnatmarknaden innan jag slog till. Brukar rÀtt ofta finnas fina Soundtracs, AMEK och Soundcraft mixerbord till bra priser dÀr.

Postat (redigerat)

Jo att det Ă€r kinabyggt vet jag 🙂 alla bord gĂ„r ju tillbaks till England för test dock och jag körde pĂ„ den uppdaterade versionen som löste problemen första versionen hade 🙂

Har Ă€ven jobbar lite med ett Mackie onyx bord, var dock vĂ€ldigt anonymt och det Ă€r mest EQ:n och kopplings-möjligheter jag Ă€r ute efter och ATB-bordets EQ Ă€r ju riktigt trevlig 😄

TÀnkte försöka leta efter ett beggat bord inom europa nÀr vÀll ekonomin tillÄter men tÀnkte först kolla om nÄgot hÀr pÄ forumet Àger/jobbar pÄ ett av dessa bord sÄ jag kan fÄ en lite mer köttig

Ă„sikt Ă€n vad jag hittar pĂ„ gearslutz dĂ€r mĂ„nga Ă€r som dom Ă€r 😛

Redigerat av TimB
drloop (oregistrerad)
Postat

Tycker det att det Àr trÄngt för fingrarna pÄ Toften.

Annars nice.

Postat

Toft ATB Àr ett bra bord, du bör dock veta att det Àr Kinabyggt och bygger pÄ ett Behringer mixerbord

😼

Har du kÀlla pÄ det?

Tycker det att det Àr trÄngt för fingrarna pÄ Toften.

+1

VÀldigt trÄngt. De har fÄtt med det mesta man kan tÀnkas behöva i ett kompakt bord men de borde gett varje kanal lite större bredd, alternativt lÀngd.

Postat

😼

Har du kÀlla pÄ det?

+1

VÀldigt trÄngt. De har fÄtt med det mesta man kan tÀnkas behöva i ett kompakt bord men de borde gett varje kanal lite större bredd, alternativt lÀngd.

AngÄende att det Àr kinatillverkat sÄ sÀger malcom toft det sjÀlv i en intervju pÄ AES om jag minns rÀtt, angÄende behringer-utlÄtandet sÄ har jag inte en aning

Tycker det Ă€r mysigt och trĂ„ngt mellan rattarna, inget som stör mig 🙂

Postat

AngÄende att det Àr kinatillverkat sÄ sÀger malcom toft det sjÀlv i en intervju pÄ AES om jag minns rÀtt, angÄende behringer-utlÄtandet sÄ har jag inte en aning

Jag reagerade pÄ pÄstÄendet om Behringer. Du vet att Malcolm Toft var Àgare av ansedda mixerbordstillverkaren Trident lÄngt innan Behringer blev en aktör pÄ marknaden.

Att han skulle kopierat Behringers produkter lÄter osannolikt.

Postat (redigerat)

Jo tyckte det lĂ€t lite skumt, kanske den billigare SA serien som jag inte vet vad som hĂ€nde med...men anledningen att jag Ă€r sugen pĂ„ toft Ă€r mycket för EQn som sagt med Triden 80-soundet 😄

Redigerat av TimB
Knurr (oregistrerad)
Postat

Jag reagerade pÄ pÄstÄendet om Behringer. Du vet att Malcolm Toft var Àgare av ansedda mixerbordstillverkaren Trident lÄngt innan Behringer blev en aktör pÄ marknaden.

Att han skulle kopierat Behringers produkter lÄter osannolikt.

Malcolm Àgde inte Trident han jobbade dÀr. Jag skrev inte att Toft kopierade Behringer utan att ATB-serien bygger pÄ Behringers Eurodesk mixer som i sin tur Àr kopierad frÄn Mackies 8 Bus som i sin tur lÄnat en del frÄn bl.a. Tridents 8 Bus och andra engelska mixers. Toft ATB tillverkas troligen av Behringer-Phonic.

Postat

Jag skrev inte att Toft kopierade Behringer utan att ATB-serien bygger pÄ Behringers Eurodesk mixer som i sin tur Àr kopierad frÄn Mackies 8 Bus som i sin tur lÄnat en del frÄn bl.a. Tridents 8 Bus och andra engelska mixers. Toft ATB tillverkas troligen av Behringer-Phonic.

Ok. Har du kÀllor pÄ detta?

Knurr (oregistrerad)
Postat

Ok. Har du kÀllor pÄ detta?

Det finns inte sÄ mÄnga kinesiska tillverkare av melllanstora studiomixerbord och det Àr för dyrt för Toft att bygga sina bord i ganska liten skala frÄn scratch sÄ de utgÄr frÄn en billig massproducerad mixer som de moddat och satt trÀram pÄ.

Postat

Jag anvÀnde första generationen av detta bord i 32 kanals utförande. Det finns ett par saker som helt klart Àr mindre bra, nu Àr ju den nya versionen iallafall balanserad rakt igenom, men följande saker tyckte jag inte om:

1. Inte prefader list vid inspelning

2. telekontakter för monitor (lyssning)

3. överhuvudtaget valet att ha tele ingÄngar istÀllet för xlr tycker jag inte om (min egen smak kanske...)

4. plastreglar nÀr resten Àr fin fina aluminium mkt mÀrkligt

5. brusnivÄn dÄ man kör bordet fullt "bussat", kan vara ordnat i den nya versionen

6. mÀtarbryggan..vad visade den egentligen...mkt mÀrkligt

7. pre fader switchen under bordet som inte hade ngn funktion alls fast handboken sÄ angav detta...70 skruvar för att komma Ät under huven och sen funkade inte switcharna....

Det som var grymt:

1. EQ och filtren....Say no more dom e vÀrda hur mkt som helst, grymt!

2. direct out pÄ alla kanaler

3. den totala insert utbyggnaden dÀr i princip alla utgÄngar mm mm gÄr att göra en insert pÄ. Topp

Om det bygger pÄ ngt behringer eller inte lÄter jag vara osagt, dock sÄ höll inte mitt bord för mina krav. Jag har nu sÄlt mitt men inte för att det lÀt dÄligt, för det gör det verkligen inte det e toppnotch, utan för att det var för mkt smÄ irritationsmoment för mitt vidkommande nÀr det kom till anvÀndning. NÄn kanal glappade, brusnivÄn vid hög belastning av bordet mm

Men den nya version provade jag i veckan och jag mÄste sÀga att det har hÀnt en hel del...du kommer inte Ängra dig!

Postat

Man tackar för den insider informationen, har siktat in mig pĂ„ en ATB 16 2.1, bara att börja spara 🙂

Tack till alla som fört nĂ„got till topicen ocksĂ„ 😛

Postat (redigerat)

Skall bara korigera nÄgra pÄstÄende gÀllande Trident.

(jag kan Trident ganska bra eftersom jag var Svensk dealer för dom mellan 1980-1990)

Malcolm Toft var VD och delÀgare i Trident Audio Development LTD, tillsammans med en kompanjon och nÄgra externa investerare.

FrÄn början utvecklades produkterna av Malcolm och Barry Porter dÄ dom bÄda arbetade pÄ Trident Studio i London, dÀr dom första borden Triad A och B-range samt Fleximix kom till och sedan bildades mixerbordsfabriken Trident Audio Development Ltd. med efterkommande Trident TSM, Seies-80, Trimix, m.fl.

Jag har inte varit och rotat Ànnu i ATB mixern, men vad jag förstÄtt mellan raderna nÀr jag pratat med Malcolm Àr att det Àr aktivt balanserat pÄ mick-ingÄngen och en del utgÄngar, samt att equalizern Àr av liknade "Trident EQ style" som bl.a. anvÀndes i Series 65/75.

Om det fortfarande Àr samma ATB mixer som kom ut för ett antal Ärsedan, sÄ Àr det troligtvis inte nÄgon kopia av Mackie eller Berhinger, Malcolm med kompisar kan ganska bra sjÀlva, sÄ jag förstÄr inte varför ??

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.