Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja fan om det inte lutar åt en MD ändå...

Om man jämför krona per ljudkvalite (lyssning) så verkar de faktiskt vinna racet. eller...?

En sån Sony 1GBdiscplayer får man för under 1000lappen. En iPod är väl 3 ggr så dyr?

/Bengan

Annons
Postat
En iPod är väl 3 ggr så dyr?

Det beror på.

Nya iPod Shuffle kostar 895:- för 512 MB. 1345:- för 1GB. iPod Mini (4 GB) kostar 2595:-

iPod kostar 3195 för 20 GB och 4195 för 40 GB.

Priser från Apple Store. Det kan vara lite billigare om man köper i annan butik.

Postat
En sån Sony 1GBdiscplayer får man för under 1000lappen. En iPod är väl 3 ggr så dyr?

Iofs får du betala 1490:- på Netonnet om du ska ha en modell som du kan koppla mikrofon till... men vissa nöjer sig med enbart line in.

Har du sex MD-skivor i jackan har du en 6 GB musikspelare. Mer musik än en iPod mini.

Det negativa är väl att mjukvaran för att tanka via USB är endast PC... men man kan inte få allt 😉

Postat
Nya iPod Shuffle kostar 895:- för 512 MB. 1345:- för 1GB. iPod Mini (4 GB) kostar 2595:-

iPod kostar 3195 för 20 GB och 4195 för 40 GB.

Tack för infon! Förhastad slutsats av mig på den punkten!

/Bengan

Postat
Är den otroligt bra och fantastisk billig 😉 ?

Skulle väl mera säga att den är bara är fan... 😆

Äh, den duger. Radio och hela kittet. Men billig. Den har ju affektionsvärde för mig 😆

För övrigt har jag inte sett dessa nya 1Gb MD. Sont verkar inte ge upp iaf. Dock så behöver man fortfarande 20 stycken kasetter för att komma upp i kapaciteten av en Ipod.

Postat
Dock så behöver man fortfarande 20 stycken kasetter för att komma upp i kapaciteten av en Ipod.

Frågan är väl bara när du behöver 20GB musik. Kan ju vara skoj om du skall ut och resa. Men då skulle jag helt klart rösta för en spelare som stöder AA eller AAA batterier. Känns relativt meningslöst att ha 300 timmar musik med batterier som räcker 20.

Handlar det om att ha mellan jobbet och hemmet så räcker en spelare med 512-1024MB flashminne gott och väl. Sällan man hinner lyssna på mer än 5-10 skivor.

/Majken

Postat
Dock så behöver man fortfarande 20 stycken kasetter för att komma upp i kapaciteten av en Ipod.

Frågan är väl bara när du behöver 20GB musik. Kan ju vara skoj om du skall ut och resa. Men då skulle jag helt klart rösta för en spelare som stöder AA eller AAA batterier. Känns relativt meningslöst att ha 300 timmar musik med batterier som räcker 20.

Handlar det om att ha mellan jobbet och hemmet så räcker en spelare med 512-1024MB flashminne gott och väl. Sällan man hinner lyssna på mer än 5-10 skivor.

/Majken

Det handlar väl inte direkt om att bara ha en herrans massa låtar i sin iPod tex.

Att ha hela sin skivsamling i sin iPod gör ju att man istället, som när det gäller MD, kanske måste välja vad man vill lyssna på på väg till jobbet innan man lämmnar lägenheten. Samma sak för en mindre mp3-spelare där man måste ladda den med låtar innan man går hemmifrån. Med en iPod på 40GB så kan man välja från hela sin skivsamling när man sitter på bussen, pendeltåget, tunnelbanan, i bilen.

Allt handlar ju om vad man behöver också, vissa kanske klarar sig med 512 mb och byter låtar varje kväll inför morgondagens resa. Andra vill ha alla låtar med sig, så man snabbt, närsomhelst kan komma åt vilken låt som helst. Det tycker jag är en fördel. Men andra kanske inte gör det.

Köp nåt som du har råd med. Musik i öronen får du i vilket fall som helst :rolleyes:

Postat (redigerat)
Köp nåt som du har råd med. Musik i öronen får du i vilket fall som helst 😛

Klok summering... Ska man vänta på nästa generations "ännuhäftigare/'ännubilligare" pryl kan man ju vänta tills klockan stannar.

Men ska det slantas upp extra pengar lägger jag dom ju hellre på ljudkvalitet än flashighet.

Och jag är nog inne lite på det Majken skrev; när behöver jag (egentligen sonen) 300 h musik i fickan? Lutar mer åt flashminnesspelare i så fall. Eller MD. Såg f ö att Sonys nya minneskort(/flash-)spelare fixar både mp3 och Attrac.

Sonen satte sig f ö nyss och läste igenom tråden. Hans spontana kommentar: "Fan farsan, har du börjat me sån där chat-slang? Va töntigt!"

Fan, ingen risk att man chansar in en smiley efter den dräparen 😆

Summa summarum: Jättebra info, svar och tyckande grabbar! (För det är ju bara m-kön som tyckt...). Känner mig nog mogen att springa till butiken!

mvh

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Postat
Sonen satte sig f ö nyss och läste igenom tråden. Hans spontana kommentar: "Fan farsan, har du börjat me sån där chat-slang? Va töntigt!"

Din son får ursäkta mig, men jag måste slänga in ett LOL! 😆

Postat

...hmmm

-jag läser med intresse.

-vi kör med mp3-spelare i familjen, men på muikutbildningar och (gymnasiet)

är det vanligt att det drälls MD-band och att detta nästan är standard. (även om mp3-spelare givetvis anväds äv somliga).

-mp3-spelare har en "olaglighets-klang" hos en del lärare (tror jag)

-varför är det intressant att diskutera vad som är "standard"?

Helt enkelt för att det kan vara bra i tex en kompiskrets att man använder samma format. Jag har lyssnat på MD och mp3 och jämfört ljud i vissa sammanhang och jag kan inte säga att jag har märkt någon skilllnad mellan en 128 kbps och en MD. -atrac-stöd finns hos vissa mp3-cd (min sony...givetvis) så det kanske överlever?

mvh/Hwagang

Postat

/Majken

Word Majken!

Åker pendeltåg ca 30 min enkel resa, och sitter med en 64mb-mp3-spelare, vilket faktiskt räcker (för mig alltså). Får plats med 12-15 128kbs-låtar. Har en usbkabel fastsatt i bordskanten till skrivbordet hemma och det är en-bit-av-en-kaka att ladda om spelaren i pc:n. Har också en cd-spelare som tar mp3-filer. men med min struttiga gång så "hoppar" musiken. Eftersom det inte är någon motor, alltså nå't som snurrar, i mp3spelaren så¨inbillar jag mig att batterierna räcker längre.

Postat

Din son får ursäkta mig, men jag måste slänga in ett LOL! 😄

Jag bjuder gärna på det! Jag vet numera vad "lol" betyder! Trodde länge att det symboliserade ett huvud och två armar, typ "vågen, armar uppåt sträck".

Uj vad off topic det blev nu då..

Min förra "edit" försvann (!). Så här löd den::

Pluffo! Kom ut nu då! Vad är det för modell och vad ska du ha för den? Du kan ju skylta här i tråden (om inte jag nappar så kanske nån annan gör det), eller skicka mig ett IM / mejl!

mvh

Bengan

Postat

Word Majken!

Åker pendeltåg ca 30 min enkel resa, och sitter med en 64mb-mp3-spelare, vilket faktiskt räcker (för mig alltså). Får plats med 12-15 128kbs-låtar. Har en usbkabel fastsatt i bordskanten till skrivbordet hemma och det är en-bit-av-en-kaka att ladda om spelaren i pc:n.

Instämmer också.

Har en 128MB MP3-spelare och eftersom jag max hinner lyssna på 3 låtar på vägen till jobbet (och då ska jag verkligen gå långsamt) funkar det finfint... Har dessutom lite olika mp3/wma-bibliotek hemma och på jobbet, så det är nästan mest kul att man behöver byta låtar lite då och då...

Enda "problemet" jag har just nu är att mitt lilla bibliotek här på jobbet är skapat med tanke på bästa möjliga ljudkvalitet på plats, så jag rippade skivorna på högsta kvalitet vilket innebär att varje låt är på typ 10MB.... 😄 Nån som vet nåt bra litet program som enkelt förminskar stora variable bit WMA-filer?

Postat

Jag tror att allt handlar om olika behov.

1. Jag vill inte sitta och tömma och fylla min musikspelare jämt och ständigt. Är en ereverande process att varje kväll behöva sätta sig ner och göra förberedelser för nästa dag.

2. Om man inte jämt och ständigt är organiserad blir det svårt att vara spontan. Jag vill kunna rycka tag i min musikspelare och bara gå. Vad detta kan innebära om du har en spelare med lite minne är att du får sitta och älta samma låtar som dagen innan.

3. Jag vet inte på förhand vilken musik jag kommer vilja lyssna på. Helt plötsligt kanske jag känner för att lyssna på mitt favoritalbum men då har jag bara Vengaboys tillgängligt. Hur sugigt är inte det?

Helt plötslgt kanske jag känner att jag fått nog av all stress och att jag vill koppla av med lite klassisk musik. Vad jag menar är att jag inte vill vara begränsad till den sinnestämningen jag lämnade huset med på morgonen. Jag vill ha valfrihet att välja.

4. Att köra en go shuffle är aldrig fel. Det främjar kreativiteten och inspirationen. Man hamnar i tankebanor och sinnesstämningar man är för begränsad för att sätta sig själv i på måfå.

5. Mest minne när han dör vinner.

P.S Vallhagen ( a.k.a Bengan ( är det den "Bengan" som jag tidigare trodde var försvunnen? ), jag ska kolla upp vad det är för modell jag har. Den har radio i fjärrkontrollen, lite longplayfunktioner och så är den i silver. Har ingen aning vad den kan vara värd. En kopp kaffe och en muffin?

Postat

Pluffo: Jag hör dig!

Jag lutar själv åt en Creative Zen Touch. Men som sagt gemene man har kanske ingen användning av 300 timmar musik. Jag ser dock möjligheten att använda den som bärbar hårddisk. Dessutom har jag kommit på att jag kan spara pengar på långa tågresor genom att boka billiga sittplatser och underhålla mig med musik och handhållna tv-spel. Nu kanske man kan tro att det blir betydligt dyrare att köpa Gameboy med en massa tillbehör, en flashig mp3-spelare och ett par schyssta hörlurar.

Och det är ju helt sant, men det är enorm coolhets faktor och det är allt som räknas i slutändan. Så när ni ser en skäggig, långhårig och småfet luffare med ett knallrött GameBoy SP i handen och en Zen Touch i knät så vet ni att det är Majken som "reser billigt". 🙂

/Majken

Postat

Pluffo!

Nångång har jag eventuellt varit försvunnen! Nja, du syftar nog på någon annan "Bengan". Jag har funnits här på forumet endast ca 3-4 månader, under signatur "Vallhagen" och inget annat.

Jag byter gärna en laddning muffins mot en MD-spelare. En egenkomponerad favvo är att krossa ner 100g Toblerone i smeten. Fantastiskt gott. MEN jag rekommenderar mina bullar. Skryt: Dom är svingoda!

Postat

Pluffo:

Jo, jag förstår absolut vad du menar och håller nog egentligen med, men nu sitter man med 128MB....

Men i det vardagliga så är det som sagt inga problem alls, tycker t.o.m att det är avslappnande och kul att ta en paus från jobbet och fixa ihop en liten skön blandning nån gång under dagen...

Får väl bränna mig några CDs med mp3or och ta med mig om jag ska ut på nåt längre äventyr...

Postat
En egenkomponerad favvo är att krossa ner 100g Toblerone i smeten. Fantastiskt gott.

Vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha 😏😮😎

Postat (redigerat)

Majken: Man raggar iaf inga tjejer med alla de där prylarna på tågresan. Tro mig, jag har prövat.¨

Vallhagen: Ok. Då var du inte "den" Bengan. Jakten fortsätter.

Om du har några muffinärenden så ska du för övrigt tala med Grahn här på forumet. Han är expert.

Android: Självklart finns det en faktor till:

Är det värt att punga ut med 3000 spänn för att få allt det här? Klart som tusan att de flesta skulle välja 20gig framför 128Megabyte om priset var detsamma. Man måste helt enkelt göra ett ställningstagande om hur mycket man tycker att det är värt.

Osiris: Klick and Bake

Redigerat av Pluffo
Postat

Det finns iofs en sak som jag funderat på rätt mkt angående MP3-spelare med inbyggd hårddisk; och det är om de verkligen håller lika länge som en MP3-spelare med minneskort?

Som de flesta vet som pulat med datorer så är hårddiskar färskvara, och bör helst ligga helt stilla för att de ska fungera som bäst och längst. Det finns t.o.m. tveksamhet om det är bra att de lutar p.g.a. tyngdkraften m.m. Dessutom, vad händer om man tappar den i golvet; speciellt om den är igång?

Någon som har några funderingar?

/Daniel

Postat

Viktigt inlägg Daniel.

Jag har tänkt - och irriterat mig - rätt mycket på dagens prylar (läs: mobiltelefoner) som inte pallar nånting... Det är ju så, att portabla grejjer som snusdosor, mobiltelefoner och cykellysen får en del stryk. Man tappar dom förr eller senare garanterat i golvet.

Å ena sidan: Hårddiskar är väl ändå mkt stabilare nu än förr? Kommer ihåg -85 och 5Mb-packar stora som pastakastruller... Dom blev inte glada om man ställde dem på högkant:) ... hur det nu är med portabla HD-spelare tänker jag inte försöka svara på, men laptop-PC snurrar ju och går, trots att de hänger med i ryggsäckar och väskor i alla fall. Å andra sidan, tänker jag j***ar inte tappa min laptop i golvet.

Dessutom trivs väl hårddiskar bäst i kontrollerad temperatur (gäller fsts mycket elektronik).

Pluffo: Byter Grahn oxå ut MD-spelare mot muffins? Jag kontrar med: http://www.recept.org/Search?s=muffins

men ok du vinner, dagensmuffin.se var bättre... fantastisk sida faktiskt!

Osiris: Testat än?

Postat
Det finns iofs en sak som jag funderat på rätt mkt angående MP3-spelare med inbyggd hårddisk; och det är om de verkligen håller lika länge som en MP3-spelare med minneskort?

Har en kompis som inte blev så glad i Apple idag. USB-överföringen på hans iPod har pajat så han kan inte skicka in nya låtar på spelaren...

Så det verkar som hårddiskar inte är det första som går sönder på en mp3-spelare...

Postat

D Vibe: Du kan vara lugn. Långt innan hårddisken går ner för räkning så har man redan uppgrat sig till en ny modell eftersom den gamla är så hopplöst omodern att man bara vill gråta. Jag har inte hört speciellt många som klagar över att deras gamla 486:or börjat krångla.

För övrigt kan det sägas att jag har använt rätt så tuffa tag mot min Ipod. Den har utsatts för skumpiga rörelser 3h om dagen konstant under några månaders tid. Jag har även tappat den min beskärda del i golvet. Den går dock som en klocka.

Vallhagen: Dagens muffin äger dig.

vectro: Förvisso, förvisso....Men visa mig den spelare av digital, likväl som analog, klang som inte drabbas av problem. Ingenting är fullkomligt. Inte ens jag.

• 2 veckor senare...
Postat

Oh yes! 1690:- Nu är priset rätt på en MZ-NH700!

Orkar jag vänta till påsk och köpa den direkt i Borås,

eller ska jag klicka på köp-knappen redan nu?

Sony MZ-NH700 @ Pricerunner

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Saken är biff!

Nu slog jag till på denna hos Lars Bengtsson! 😆

Redigerat av vectro
Postat

Mmm... Den är ju ännu billigare - ifall man klarar sig utan mikrofoningång.

Postat

ja, jäsiken vad billigt det blivit... jag köpte MD-spelare 2001, och då fick jag lägga upp runt 2500:- plus 700:- för en stereomic.

Fast jag har haft grym nytta av MD:n - lirar i ett spelmanslag, där vi lär oss låtar utantill och utan att spela in dem hade jag glömt hälften för länge sen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.