Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har varit lite anti det här med M/S stereo, men erkänner att jag ändrat mig lite! Det kanske skulle vara väldigt bra till en ensam framträdande elgitarr med komp enbart av bas och trummor? Låten jag tänker på är en halvlångsam mollblues. Mickarna jag funderar på är en NT2-A (den enda jag kan 8-koppla) och antingen en TLM102 eller Sennheiser E906. Den senare dynamiska micken har jag fått bra resultat med förut, fast då i vanlig enkanals inspelning och med micken dikt mot tyget. Stormembranskondingarna kanske låter bäst en eller ett par dm ut från högtalaren så då kanske det är dumt att blanda E906 och TLM102?

Stärkaren är en Fender Hot Rod combo med en ensam 12", den har ju ingen fet botten direkt. Om jag vill kan jag arrangera mickarna i en mickscreen och sätta den nära, då försvinner väl det mesta av rummet som är mitt ganska dämpade mixrum hemma i kåken. Har idag suttit och spelat gitarr till grunderna på trummor och bas vi spelade in igår i en större trälokal, är riktigt nöjd med den inspelningen, fint både ös och ljud, så nu vill jag få ett gitarrljud som passar ihop med den lokalen. Låten jag mest tänker på är lätt långsam mollblues med mycket gitarrlir, "Life is hard", Johhny Winter spelar den, min version är inte så mycket annorlunda. Det skulle nog vara snyggt med orgelkomp, men med ett riktigt stort gitarrljud kanske det blir ännu bättre med enbart bas, trummor och en ensam gitarr. Organister vet jag flera stycken bra, tom med äkta Hammond B3, kanske skulle spela in en sån ändå...

Själv tycker jag nog det låter bra om gitarren jämt, så lite tips vore fint.

Fender Bender.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Allra bäst är väl att spela in stärkaren i samma rum (om möjligt). I så fall kan du ju sätta upp M/S typ en meter ifrån stärkaren, och sätta E906 mot tyget? Då kan du ju blanda lite botten (proximity) och torrhet från E906 med helhetsljud och rum... och dessutom bestämma stereobredd på guran i mixen med hjälp av sidekanalerna... Tror du kan få till ett väldigt naturligt snyggt gitarrljud på det sättet.

Problemet att göra samma sak i ett annat rum är ju självklart att rummen antagligen inte kommmer matcha...

Själv har jag fått väldigt bra resultat på min Blues Junior Jensen med en kondensare (SP B3 i kardioid-läge) en-två meter snett ovanför/framför/lite till vänster, blandat med SM57 på tyget precis till vänster om konen mot vinkeln på papp. Jag känner att jag får till ett mer öppen naturligt ljud (mer som jag hör det) på det sättet än med bara närmikning. Stormembranaren plockar upp helhetsljudet och närmikningen ger närvaron i mixen. Mmmm, min Blues Junior låter myspys så... 🥰

Postat

Det kan vara lönt att experimentera lite med vinkel och position på närmikningen... pga att högtalaren sitter asymetriskt i lådan på en Blues Junior så låter det lite olika på olika sidor av konen. Jag brukar sätta miken riktat lite mot mitten av lådan för mer bottenfläsk och ett punchigare ljud.

Postat

Att använda samma bra lokal funkar tyvärr inte, där kan jag inte lämna prylarna, orkar inte släpa dit monitorer osv. Jag vill ju kunna hålla på länge med det här...

Två mickar i M/S stereo en bit ut och Sennheisern mot tyget lät som en j-a bra idé. Man måste ju inte tvunget använda alla ljudspåren när det ska mixas. Jag kan ju koppla in Red Boxen också till ett fjärde spår... rolleyes.gif

Det känns så kul att börja med påläggen nu när det är äkta trumslammer i lurana! Och så roligt att dryfta det hela här i forumet! ☺️

Postat

Synd då. Men du får säkert till ett bra resultat hemma också. Om du får till ett hyffsat torrt ljud så kan du ju lägga lite tid på att få till ett matchat reverb i efterhand och limma ihop mixen. Lite svårare med M/S stereo då dock (eftersom side-kanalerna istort sett bara plockar upp rummet).

Själv är jag bortskämd med att ha en väldigt mobil rigg; laptop och ljudkort med åtta ingångar och hörlurar (mixar jag gör jag hemma sen i monitorer och samma lurar blandat), kan ju tas med varsomhelst. Fast det blir ju en del ändå med förstärkare och gitarr och kablar och mikrofoner och så, men det går ju bra med bil. Förstärkaren har jag ett case till, och den är ju så lätt och behändig. Nackdelen är ju naturligtvis att man då inte kan dricka sig till inspiration när man gör pålägg eftersom man måste köra hem sen... 😆 samt förstås att man måste göra klart ett instrumetpålägg innan man går därifrån eftersom man aldrig får till exakt samma ljud när man riggar upp igen. -Men det sistnämnda är inget problem för jag klarar ändå inte av att avbryta nått jag håller på med, så det brukar ändå bli maratonsessioner. Man får väl hålla sig till två öl... kanske är lika bra för fingerfärdigheten ändå. 🙂

En annan ide kan ju vara att bara spela in lajnkanal, dvs spela genom stärkaren så du får speleme't i gitarren och känslan, men bara rec:a lajnsignal (eller iaf också), så kan du ju när du är helt nöjd med gitarrspelet, gå och "recabba" i lokalen ifråga. Låter likadant som om du spelat in allt direkt, eftersom förstärkaren då spelar upp de rundgångstendenser och sustain etc du spelat in hemma (låter ju annorlunda om man står framför stärkaren eller inte). Detta är ju hursomhelst en backup ifall du inte får till en homogen mix pga olika rum (förutsatt att du även spelat in clean lajnsignal, vilket man alltid bör göra av just denna anledning).

Postat

Jag har fått till ett snyggt M/S ljud på akustiska gitarren i den torra hemmastudion, så det borde funka även i elektriska avdelningen...

Postat (redigerat)

Det känns så kul att börja med påläggen nu när det är äkta trumslammer i lurana! ☺️

Ja, det är hemsk kul! 🙂 En helt annan känsla när man kan blunda och låtsas att man lirar live! Man får ett annat självförtroende i spelet när man kan luta sig emot ett svängigt levande trumlir.

Själv sitter jag (och brorsan) i preproduction och tar ut tempon, lägger upp dokument, sjunger in tajt fraserande tråkig slasksång och spelar in übertajt tråkig slaskgura i mono etc, bara för att vår trummis ska ha något att spela till och kunna själv sätta svänget. Drar ner från Sthlm till Helsingborg (vår trummis går på Jazz-folkhögskola där) nästa helg för att lägga trummor. Ska bli skitkul! Förhoppningsvis ska alla förberedelser löna sig så vi hinner med allt och han får till känslan och svänget i trumliret (svårt annars som trummis om man bara har klick att lira till och man måste sitta och räkna takter etc). Hoppas hoppas det blir apbra och att vi hinner med allt! Sen drar jag till tvillingbrorsan i New Mexico i USA en månad och börjar lägga gitarrer och sång etc på riktigt! Ska bli en sjuj***a bra platta, det har vi bestämt. 😉 Vi har ett skönt koncept för albumet och riktigt bra låtar känner jag. Fö så har jag och brorsan ingått en pakt att inte klippa varken hår eller skägg innan allt är inspelat. Börjar redan se ut som Animal i mupparna, så vi får ta och lägga på ett kol... Kanske blir lite väl mycket ZZ-top annars! 😛

Redigerat av MrBluesman
Postat

Jag har fått till ett snyggt M/S ljud på akustiska gitarren i den torra hemmastudion, så det borde funka även i elektriska avdelningen...

Jamen dåså! 🙂

Postat (redigerat)

Om jag lägger delay på den fasvända 8-mickens bägge kanaler kanske det blir ett intressant ljud...

Kanske... Men jag skulle nog hellre lägga hela M/S-paketet på en buss och lägga ett delay där...

Redigerat av MrBluesman
Postat

Kanske... Men jag skulle nog hellre lägga hela M/S-paketet på en buss och lägga ett delay där...

Buss...? Enda gången jag använder det är om jag skickar tex högtalare med Bussgods. Har blivit nån elgitarr och mick på samma vis. mellow.gif

Postat

Buss...? Enda gången jag använder det är om jag skickar tex högtalare med Bussgods. Har blivit nån elgitarr och mick på samma vis. mellow.gif

Hehe 🙂

Alltså, du kan ju göra samma sak genom att mixa ner paketet till ett nytt stereospår.

Postat

Hehe 🙂

Alltså, du kan ju göra samma sak genom att mixa ner paketet till ett nytt stereospår.

rolleyes.gif

Jag behåller nog de tre M/S spåren som de är tills det är mix-dax.

Nu lägger jag om basen jag spelade igår. Lajnar in på en kanal, ut igen till den lilla gitarrcombon som jag mickar med Neumannen, tar ljudet genom det övre långsmala hålet på baksidan. Det märkliga är att utan nån eq så är det bra nog mycket mer bottenfläsk på mickspåret än på lajnen. Men de låter bra ihop!

tongue.gif

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Får man höra hur det blev?

Postat

Får man höra hur det blev?

Har inte det kvar tror jag. Men jag ska lägga ny ak gitarr på de här låtarna, så det kan jag ju lägga ut sen.

På nån av de låtar jag har utlagda här är det nog med, kommer inte ihåg vilken...

Postat (redigerat)

Nu har jag suttit o testat M/S stereo mm på akusten och lyssnat i lurarna, tyckte inte det passade alls. Inte AB eller XY heller. Tror nog jag spelar in akusten med en mick bara, det blir bra enär den akustiska inte ska ha nån framträdande roll i det hela. Så nu blir det ingen demo av M/S stereo på akust... mellow.gif

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Nu har jag skruvat och gjort pålägg som fan i tre dar. Nu är det tyvärr bara att inse att grunden inte håller måttet, virveln speciellt låter skit. Borde ha hört det redan i den andra lokalen, men blev väl lite lurad av att ha endast lurar att lyssna i. Jag som övat virvelinspelning hemma och gjorde typ lika nu. Kanske min egen Premiervirvel hade låtit bättre. Skit...mellow.gif

Hör dock att låtarna har en j-a potensial. Så det är bara att börja om... laugh.gif

Postat (redigerat)

Fasen vad tråkigt! Säkert att det inte går att skruva till då? Fast virvel är ju svårt...

Vad är det för fel på virvelljudet?

Redigerat av MrBluesman
Postat

Fasen vad tråkigt! Säkert att det inte går att skruva till då? Fast virvel är ju svårt...

Vad är det för fel på virvelljudet?

Det låter hyfsat på de första tagningarna, men då spelar vi inget vidare i stället. Kanske har han för löst stämd virvel som blir ännu lösare för varje tagning, det låter dessutom som att det distar lite på de två närmickarna fast jag hade dynamiska SM57 och E906 och det är ett rejält headroom upp till disten. Jag hade med min egen virvel, men den testade vi aldrig då vi, speciellt Tomas, tyckte virvelljudet i lurarna var bra, ja väldigt bra. I monitorerna låter det lite distad papp. Sejarmicken kanske är för nära? Hemma funkade det så bra med samma montage. Lite låter det som med alldeles för mycket kompressor fast det är okomprimerat.

En av låtarna är ganska skaplig både ljud o spelmässigt, men det känns som att vi hellre gör om det från början. Han har ett imponerande ös på lite snabbare låtar. Dag två bytte jag ut NT1-A som pukmickar, till mina CM3, och de imponerade väldigt. Lika kaggemicken EV N/D686 är helt super.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.