Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag öppnar mina projekt i Cubase så märker jag att alla trummor verkar vara ganska kraftigt kvantiserade. Jag kan inte minnas att det alltid varit så. Jag har oftast utgått från ganska kraftig kvantisering, men nu verkar ALLT off. Grids och allt. Startar EzDrummer och stänger av humanizer, men inget kvantiseras. Det är fortfarande off beat som om humanizern vore på. Fattar inte vad problemet är. Även gamla projekt blir så här när jag testkollar dom. Kan det vara någon universiell inställning i Cubase som jag råkat komma åt, kan det vara drum-map som strular (även fast den alltid fungerat bra och jag har inte rört den) eller vad? Börjar nästan tro att det alltid har varit så här, men ändå blir jag misstänksam för om allt var så här de-kvantiserat så skulle jag haft ett helvete att redigera anslagen enligt takt. Hjälp! Vad har hänt?

Redigerat av Soxic
Annons
Gratch (oregistrerad)
Postat

Antar att det är midi så det borde inte vara svårare att kvantisera igen? kolla så att du väjer efter rätt notvärden så att det inte lägger sig fel.

Postat

Antar att det är midi så det borde inte vara svårare att kvantisera igen? kolla så att du väjer efter rätt notvärden så att det inte lägger sig fel.

men är det inte "skumt" att gamla projekt blir fel om han öppnar dom igen (projekt som var OK tidigare)?

Postat

Tycker detta känns märkligt. Kan tänka mig att problemen började när jag för första gången gick in i "quantize setup". I midiredigeringsfönsret får jag bara upp "grid" under fliken "quantize". Ska man inte kunna välja 1/4, 1/8 osv? Dessutom är det märkligt att jag inte lyckas få Ezdrummer att spela utan humanizer, exakt på not.

Postat

Det ordnade sig. Shit, var lite orolig där ett tag. Vet inte riktigt vad som var problemet med jag gjorde så här: i transportpanelen valde jag bars+beat och sedan i midieditorn kunde jag välja under quantizefliken 1/8. Nu stämmer beatsen! Var helt off innan.

En till sak. I quantize setup raderade jag 1/8 inställningen så i listan "quantize type" försvann detta alternativ förstås:

1/2

1/4

1/16

1/32

Nu när jag lagt in 1/8 i quantize setup igen så ser det ut så här i listan istället...

1/2

1/4

1/16

1/32

1/8

Jag vill ju att 1/8 ska stå efter 1/4 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.