Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter i Logic och får lite ångest varje gång jag öppnar "space designer" (en stor reverbplugg med massvis av olika valmöjligheter). För att dra ner alternativen och kanske veta bättre vad för typ av reverb jag ska leta efter till olika instrument/sång så frågar jag här.

Har ni några riktlinjer ni följer? Någonting ni aldrig skulle göra på vissa instrument, någonting ni alltid använder er av på andra?

Annons
Postat

när jag spelar in akustisk instrument, anväder jag Space Desiger. Lägger den på en buss, och sen tappar jag bara från varje kanal den mängd jag vill ha... Så gör jag iaf...

Men sen är det ju som föregående skrev... Vilket ljudideal letar du efter? Kanske ett delay kan vara lösningen på vissa saker istället? Det finns ingen universiell lösning på det hela, så ett tips är väl att börja prova runt lite, kolla vad dom olika reverben har för karaktär och egenskaper...

Postat
Har ni några riktlinjer ni följer?

om reverbet hörs är det för mycket

plate är bra på sång

room/hall kan funka fint på trummor å om man vill placera instrumenten i ett rum

blanda inte en massa olika reverb

reverb är överskattat av nybörjare

• Gilla 1
Postat

nice hall är rätt shysst, finns under medium spaces -> hall... sen får man tyvärr leta sig fram men troligtvis hittar du nåt du gillar, de finns ju som sagt en del!

Postat

om reverbet hörs är det för mycket

Pfft. Kanske om man gör hissmusik.

Det är jättesnyggt med tydliga reverb på något eller ett par instrumen i mixen. Ett hett tips är att Space Designers "Big Cave" låter jävligt snyggt på i princip allt (obs! jag skojar inte!).

Postat

Pfft. Kanske om man gör hissmusik.

tilläggas kan att dyngbutt är i det närmaste att betrakta som nestor och gudfader inom hissmusiken

han vet vad han pratar om

Postat

tilläggas kan att dyngbutt är i det närmaste att betrakta som nestor och gudfader inom hissmusiken

Nu vet jag inte riktigt vad du vill åt och har svårt att ta åt mig för det känns väldigt förvirrat.

Postat

ja, en bra riktlinje är: vad vill jag ha, och hur ska jag få till det. kom med ett exempel så är det nog lite lättare 😄

Jag letade efter vad folk har för personliga åsikter om vad som passar bra till olika saker. har fått en del svar. Jag tycker bara ofta att många reverb är för långa eller för tighta eller hit eller dit. blir sällan nöjd riktigt.. kan tyvärr inte komma på något bra exempel. men diskussionen som kommit igång är kalas att läsa!

Postat

Den smidigaste lösningen janske är att skaffa fler impulser till spacedesigner! Finns massor att ladd ner. Sen kan du ändra längden på reverben i spacedeaigner. Hurvida man ska ha mkt eller lite reverb är ju inget annat än en smaksak. Håller dock med om att ett klassiskt nybörjarmisstag är att ha på tok för mkt reverb. Själv gillar jag att ha mkt reverb(vad mkt innebär är ju iofs en deffinitionsfråga) där det ska vara reverb... Och gärna låta det andra vara snustorrt istället för Att dutta med pyttelite reverb på många spår. Ett otroligt bra reverb är lexicon reverben... Alt bricasti m7 impulaerna till spcedesigner.

Postat (redigerat)

😄

Redigerat av nattvaktaren
Erik80 (oregistrerad)
Postat

Kanske bäst att du tar av dig foliehatten då. 🙂

Postat

Jag vet inte hur erfaren du är inom mixning, Tadeus.

Men när jag var färsk och fick lära mig att reverb oftast får signal via en send, så gjorde det världens skillnad för mig. Det blir mer överskådligt och lättare att göra det lagom då.

I Cubase 5 finns REVerence. Det tycker jag om. Mycket.

Postat

Jag vet inte hur erfaren du är inom mixning, Tadeus.

Men när jag var färsk och fick lära mig att reverb oftast får signal via en send, så gjorde det världens skillnad för mig. Det blir mer överskådligt och lättare att göra det lagom då.

I Cubase 5 finns REVerence. Det tycker jag om. Mycket.

Jo jag använder mig av bussar och så. jag har mixat litegrann rätt länge men det är först nu jag börjar försöka göra något seriöst med det. det är också nu som jag börjar tycka att alla reverb låter konstigt. ja. jag tycker bara det är lite klurigt att bygga "på djupet" i låtar med reverb. men det är kanske att jag måste lyssna nogrannare på sambanden med de andra instrumenten också. men visst jobbar jag med sendar. tycker bara alltid att det blir lite lite mycket eller lite. göra avvägningen på hur mycket reverb som passar utan att man tar udden av instrumentet/sången eller att det blir för torrt. måste väl kanske bara jobba vidare. håller med en tidigare talare om att lagom är när man inte hör det direkt. för för mig handlar det om att bygga upp djupet.. är väl bara lite ny i reverblyssning helt enkelt. men det är givande med alla tips!

(jag är lite virrig. ursäkta om det inte hänger ihop)

Postat

Intressant tråd. Jag är också ganska ny vad gäller mixning och har liknande problem. Men inte med att jag skruvar upp reverbet, utan snarare att jag har haft för lite, hörde det när jag började referenslyssna lite mer. Hur som helst så tycker jag att efter jag börjat använda delay så har det blivit lite enklare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.