Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Idag har jag ett Tascam UL-122L ljudkort, VTB1 preamp och en Behringer B1 mic. Det är dessa saker jag använder när jag spelar in sång. Jag spelar även instrument via pedalbord alternativt micar upp stärkare. Kör midikeyboard via midi in på ljuskortet. Jag använder Cubase 5, på en PC när jag är hemma och en Macbook Pro när jag är inte är hemma. Kör med Adam A5.

Vad skulle bli nästa steg över detta rent prestandamässiga/kvalite-mässigt?

Jag skulle vilja ha ett ljudkort med bra preamps så jag slipper en till burk brevid. Antar att dom lite dyrare ljudkorten är vad jag har har bättre preamps. Jag tänkte även köpa en ny mic, vad ska man ha här?

Hur mycket måste jag betala för att få "bättre" än det jag har idag? Vet att det är svårt att definiera "bättre" iom, men tillförlitligare, bättre ljudkvalite in.

Vilket ljudkort blir nästa steg och vilken mic rekommenderar ni? Jag har inte tänkt mig 10k micar, kanske 3-4k och ljudkort 4k uppåt kanske.

Tack på förhand.

Annons
Postat (redigerat)

Mik skulle väll vara bra med en SM75 om du vill spela in lite andra saker än sång också kanske, Men om du vill spela in bättre sång så får du inte så mycket bättre grejer förns du börjar komma upp i billiga Neumann-klassen.

Och ljudkort med preamp Kanske någon RME?

Redigerat av TimB
Postat
  On 2010-11-29 at 20:02 sa Thorell:

Vad skulle bli nästa steg över detta rent prestandamässiga/kvalite-mässigt?

Hur är din akustik? Lätt att glömma bort denna, kanske viktigaste "detalj". 😉

Det är inga problem att plöja ned tiotusentals kronor på dyra lyxprylar men om akustiken är dålig så kommer dessa fina mickar och preamps att plocka upp denna dåliga akustik helt perfekt …

Postat
  On 2010-11-29 at 20:35 sa Guitar Nilsson:

Har du en sub-bas? Sån vill inte jag vara utan när jag mixar. Andra tycker det bara krånglar till.

Det beror mycket på vilken typ ar rum det handlar om. En liten betongbunker är svårare än ett större rum med väggar av trä eller annan panel (som absorberar/släpper igenom basen).

Generellt skulle jag dock alltid välja större högtalare före sub men det finns givetvis situationer som kräver sub, 5.1 t ex.

Postat (redigerat)

Rummet är inte akustikbehandlat. Någon som vill nämna ett ljudkort med bra preamps? Är det verkligen så att jag inte märker skillnad på mic för 2.5-3.5k än den jag har idag? Glömde att säga att jag har en Sm57 också.

Subbas vet jag inte riktigt om jag behöver. Jag håller inte på med sån musik som kräver så mycket djup. Brukar skära det lägsta. Har även ett par AKG K271 - Studio.

Men iaf ett ljudkort, Firewire är väl att föredra. Någon som vet ett bra? Med bra preamps som blir en uppgradering för mig. Måste funka med både pc och mac.

Redigerat av Thorell
Postat

Jag har ett Mackie F400 bland annat och det är ett mycket bra kort för pengarna och de preampsen ska vara dom bästa i klassen, har dock bara testat mot motu's 828 och Focusrites Octopre II och tycker att Mackien låter bättre.

Men om du inte behöver 8 kanaler så RME Fireface 400 är najs och stabil som f*n.

Igen angående mik så föreslår jag att du går upp lite i pris och köper typ en Neumann TLM 102/103 eller 49 så får du en mick som låter fantastiskt och håller priset bättre än de kinesiska, inte för att det är något fel på dom men om man ska upp en klass

så föreslår jag Neumann eller AKG 🙂

Postat

Du kan också överväga ett par bra, öppna lurar för referenslyssning i basen, som du troligen inte får kontroll på om du har ett normalt litet rum (som de flesta hemstudio består av...). En sub kan ge mer problem än den hjälper, så jag rekommenderar hellre ett par bra lurar då.

Akustikbehandling, som Gilbert alltid envisas med 😉 , är mycket viktigare än de flesta är medvetna om, så det är också viktigt - så att dina fina monitorer får den miljö som de förtjänar. 🙂

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.