Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Om kompressorn inte tål signalen från preampen annat än vid väldigt låg gain, så skulle jag nog misstänka att kompressorns switch mellan +4dB och -10dB inte funkar, utan att den alltid kör med -10dB... 🙁

Ja det är konstigt. Men när jag har den inkopplat till pa-mixern och kopplar om swithenen märks det skillnad. Och när jag är noggrann med PA-ljudet drar jag först ur insertkabeln och ställer gain nära rödblinkning nere vid regeln, sen i med kabeln, åsså ställer jag in kompressorn. Kompressorn har en utvolym också som jag ställer så att det blir lika starkt som när jag bypassar kompressorn.

Postat (redigerat)

Som sagt så behöver man inte ha rör för att få värme i ljudet. Men vem vet, det kanske är just rör som du eftersträvar när du väl får höra grejerna sen 😛

Själv kör jag på en Vintage Design M87D, den är i den prisklassen du skrev och har ett varmt ljud (hur varmt man vill ha ställer man in med gain vs output-spakarna)

Redigerat av hwasser
Erik80 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den saknar tyvärr utgångstrafo som originalet. Gap pre73 är en riktigt bra transformator

preamp i Neve stil.

Att kalla Pre73 för bra är ju att ta i.

http://www.zenproaudio.com/1073test.aspx

Till och med den fullmoddade varianten låter platt och saknar dynamik.

Ladda ner 24 bitars klippen.

Redigerat av Erik80
drloop (oregistrerad)
Postat

Att kalla Pre73 för bra är ju att ta i.

http://www.zenproaud...m/1073test.aspx

Till och med den fullmoddade varianten låter platt och saknar dynamik.

Ladda ner 24 bitars klippen.

Lyssnade på trummorna. Ingen större skillnad mellan originalet och PRE73 tycker jag.

Fanns det nåt annat exempel som gav större skillnad?

drloop (oregistrerad)
Postat

Min vana trogen så var jag tvungen att testa med filerna där jag växlar mellan Gap, Original Neve och 7602 i ett och samma klipp.

Tycker nog dom låter rätt lika. Jag hör då ingen tydlig skillnad på klippen så att jag hoppar till.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Jag hör tydliga skillnader framförallt på attacken i basen och akustiska gitarren. Neve 1073 är mer distinkt i responsen.

Sen får vi inte glömma att det är linjenivåer som skickas genom Neve 1073 och klonerna då dom kör reamping från redan trackat material.

Det gör att skillnaderna blir mindre påtagliga än om det vore mic-nivåer man jobbade med.

drloop (oregistrerad)
Postat

Är det linjenivåer bör man inte höra någon skillnad alls.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Är det linjenivåer bör man inte höra någon skillnad alls.

Det kan man kanske tycka. Men det blir faktiskt en karaktärskillnad eftersom signalen går genom en ingångstrafo och sist en utgångstrafo. Eftersom klonerna inte använder sig av samma typ av transformatorer som Neve så återspeglar det sig på hur signalen sen ser ut även om det rör sig om linjenivå.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag förväntar mig förväntar mig ett helt transparant ljud vid linjenivå på ett Nevebord.

Det tror jag Rupert också förväntade sig med tanke på de dyra komponenterna.

Redigerat av drloop
Erik80 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då måste jag tyvärr göra dig lite besviken och säga att Neve är allt annat än transparent.

Dom stora producenterna väljer ofta av den anledningen att tracka genom ett Neve bord medan

man mixar på SSL för att det inte ska bli alltför köttigt.

Redigerat av Erik80
pme (oregistrerad)
Postat

Jag hör tydliga skillnader framförallt på attacken i basen och akustiska gitarren. Neve 1073 är mer distinkt i responsen.

Sen får vi inte glömma att det är linjenivåer som skickas genom Neve 1073 och klonerna då dom kör reamping från redan trackat material.

Det gör att skillnaderna blir mindre påtagliga än om det vore mic-nivåer man jobbade med.

Nu är linjeingången på en 1073 signalmässigt den samma som för mic ingången. Det är dock en annan ingångs transformator för att få rätt impedans.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Nu är linjeingången på en 1073 signalmässigt den samma som för mic ingången. Det är dock en annan ingångs transformator för att få rätt impedans.

Förvisso. Men linjesignalen behöver inte förstärkas lika mycket som micsignalen och där får utsignalen olika karaktär i respektive fall.

pme (oregistrerad)
Postat

Förvisso. Men linjesignalen behöver inte förstärkas lika mycket som micsignalen och där får utsignalen olika karaktär i respektive fall.

Om man har för avsikt att prova preamp:en så ser man naturligtvis till att linjesignalen inte är starkare än att preamp:en får jobba med runt 60 dB gain.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Om man har för avsikt att prova preamp:en så ser man naturligtvis till att linjesignalen inte är starkare än att preamp:en får jobba med runt 60 dB gain.

Precis och det var dit jag ville komma. Jag är inte helt säker på att man gjort det i det här fallet.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då måste jag tyvärr göra dig lite besviken och säga att Neve är allt annat än transparent.

Dom stora producenterna väljer ofta av den anledningen att tracka genom ett Neve bord medan

man mixar på SSL för att det inte ska bli alltför köttigt.

Jag antar att du har personlig erfarenhet av Neve och SSL.

Med det resonemanget så kan man inte använda ett SSL eller Neve för A/B tester...

Jojo, flera millar för nåt som färgar mer än en Behringermixer, skulle inte tro det.

Jag har använt både SSL och Neve som dyra distboxar, på linjenivå så är det helt transparant.

Redigerat av drloop
Erik80 (oregistrerad)
Postat

Tycker du att Neves utgångstrafo är transparent?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag skiter i vad som sitter i ett Neve bord.

Däremot vad jag vad jag förväntar mig av en signal som skall igenom bordet, jag vill inte ha en massa hokus pokus troll inne i mixern som "förbättrar" ljudet.

Det finns i iTunes, ljudförbättrare alltså, och den kan man slå av och på efter tycke och smak.

Nu väntar jag på att Herr Nilsson kommer med några exempel så vi får reda ut vad som an felas.

Redigerat av drloop
Postat

Jag skiter i vad som sitter i ett Neve bord.

Däremot vad jag vad jag förväntar mig av en signal som skall igenom bordet, jag vill inte ha en massa hokus pokus troll inne i mixern som "förbättrar" ljudet.

Det finns i iTunes, ljudförbättrare alltså, och den kan man slå av och på efter tycke och smak.

Nu väntar jag på att Herr Nilsson kommer med några exempel så vi får reda ut vad som an felas.

Ljudprov kommer om en stund, med en ensam gitarr till vänster och sången till höger....

Ona momento!

Postat (redigerat)

Här kommer det ljudprov. Micken är en TLM 102. Gitarren spelade jag in i stereo på nåt vis för länge sen, nu ligger bägge de spåren till vänster, sången till höger.

Jag sjöng in tre sångsspår, genom tre olika preampar, ingen eq eller reverb på nånting, dessa växlade jag sen mellan i mixen. Skulle gärna få förslag på hur ni skulle skruva eq på denna murriga stämma, jag brukar höja vid ungf 3 khz, ibland kanske 2 eller 3 db, ibland mycket mer. Höjer även lite vid typ 5 khz...

Jag skiftar mellan de tre spåren efter varje vers enligt nedan.

Maskrosfrön text o musik Håkan Nilsson

Mico Audient via spdif in min digitalporta Tascam 2488 MKll:

Jag har ofta tänkt på dig

Vad du gör och vart du är nu

Lever du på vår gröna jord

Eller är du i himmelen

Soundcraft E Spirit clubmixer med insertad Ranekompressor analogt till portans lineingång

Nu är det så länge sen

Den du var finns knappast kvar nu

Sånt som händer, sånt som blir

Hur och varför vet inte jag

Portans egen mickingång:

Maskrosfrön med vinden far

Kan inte styra själv

Blommar upp en kort sekund

Eller i en evighet

Micon spdif

Klockan tickar jorden snor

Minnen bleknar bort med tiden

Själen din den flög sin kos

Men jag minns dig ändå som du var

Soundcraft+Rane

Kan inte styra själv

Eller i en evighet

Portans mickingång:

Nu är det så länge sen

Micon:

Kan inte styra själv

Eller i en evighet

Soundcraft:

Eller är du i himmelen

Här är filen, om nu detta funkar...

"

Edit, skref fel på ordningen, nu ska det va rätt

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det kan man skruva som man vill tycker jag, efter som du bara har en gura och inga andra instrument att ta hänsyn till . tycker du att det låter platt då ?

Postat (redigerat)

Det kan man skruva som man vill tycker jag, efter som du bara har en gura och inga andra instrument att ta hänsyn till . tycker du att det låter platt då ?

Jag hör en sorts svagt surrande dist i Micon som jag inte hör från Soundcraften. Bruset från Soundcraften är dock skyhögt i jämförelse trots att kompressorns gate har klippt av, och Micon är o-gatad

Olididligt att höra sin egen vidriga röst utan eq eller reverb

Edit: Låten är tänkt att ha fler instrument, vanlig rocksättning. Valde denna konstiga stereo så det skulle höras tydligt hur illa det är med både min sång och ljudet.

Postat (redigerat)

Jag hör en sorts svagt surrande dist i Micon som jag inte hör från Soundcraften. Bruset från Soundcraften är dock skyhögt i jämförelse trots att kompressorns gate har klippt av, och Micon är o-gatad

Olididligt att höra sin egen vidriga röst utan eq eller reverb

Edit: Låten är tänkt att ha fler instrument, vanlig rocksättning. Valde denna konstiga stereo så det skulle höras tydligt hur illa det är med både min sång och ljudet.

Ok ! Då lär du inte höra bruset från Soundcraften men de är lite tråkigt när bruset tar över , det hörs dock att Soundcraften låter lite mustigare.

Det svagt surrande kan jag dock ej höra kan vara lättare för dej och höra eftersom du sitter med det.

Det där med höra sin egen röst är en vana säger dom .Men jag tycker likadant ,man låter skit i sina egna ögon hur man än gör.

Fast det är nog bara för man hör sig själv.

Bra låt !

Redigerat av kardo
Postat (redigerat)

Här kommer det ljudprov. Micken är en TLM 102. Gitarren spelade jag in i stereo på nåt vis för länge sen, nu ligger bägge de spåren till vänster, sången till höger.

Jag sjöng in tre sångsspår, genom tre olika preampar, ingen eq eller reverb på nånting, dessa växlade jag sen mellan i mixen. Skulle gärna få förslag på hur ni skulle skruva eq på denna murriga stämma, jag brukar höja vid ungf 3 khz, ibland kanske 2 eller 3 db, ibland mycket mer. Höjer även lite vid typ 5 khz...

Jag skiftar mellan de tre spåren efter varje vers enligt nedan.

Maskrosfrön text o musik Håkan Nilsson

Mico Audient via spdif in min digitalporta Tascam 2488 MKll:

Eller är du i himmelen

Soundcraft E Spirit clubmixer med insertad Ranekompressor analogt till portans lineingång

Nu är det så länge sen

Portans egen mickingång:

Kan inte styra själv

Eller i en evighet

Micon spdif

Klockan tickar jorden snor

Minnen bleknar bort med tiden

Själen din den flög sin kos

Men jag minns dig ändå som du var

Soundcraft+Rane

Kan inte styra själv

Eller i en evighet

Portans mickingång:

Nu är det så länge sen

Micon:

Kan inte styra själv

Eller i en evighet

Soundcraft:

Eller är du i himmelen

Här är filen, om nu detta funkar...

"

Edit, skref fel på ordningen, nu ska det va rätt

Kanske var det dumt att använda kompressor ihop med sooundcraftmixern, när jag inte hade nån sån på Micon och portans preampar? Råkade bli så bara.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är svårt med sådana här tester.

Man bör ju ha samma tagning på alla för att verkligen kunna jämföra.

Och att köra med kompresssor i ett fall blir missvisande.

Nåväl, jag kan iallafall konstatera att det inte verkar vara nåt fel på din Mico på detta klipp iallafall.

Postat

Nåväl, jag kan iallafall konstatera att det inte verkar vara nåt fel på din Mico på detta klipp iallafall.

Jag har länge misstänkt att missljudet sitter i halsen. Och även till viss del som ett hjärnspöke.

Postat

Om kompressorn inte tål signalen från preampen annat än vid väldigt låg gain, så skulle jag nog misstänka att kompressorns switch mellan +4dB och -10dB inte funkar, utan att den alltid kör med -10dB... 🙁

Tog en extra koll av kompressorn, och tamefan, Claes har rätt! Den ena kanalens pad/gain-switch funkar inte, den går på maxförstärkning i bägge lägena. Och det var ju förstås den kanalen jag kopplade in mig med Micon på! Den andra kanalens brytare ger en tydlig skillnad. Så skånepågen Claes är en smart filur. Switcjharna används ju aldrig, den går säkert att fixa med WD-40. 😑

Nu ska jag packa ihop min portabla studio, i morrn bär det iväg till en lokal där det inspelning av äkta trummor, det är dotterns fästman som svingar stockarna mot sina vita Ludwigar med den äran. Ska bli very very very very skönt att slippa idiot-jollandet med backtrax som jag mest håller på med hemma. Nu litar jag på att Micon + Hundratvåan kommer att göra det viktiga OH-jobbet! Ska ta lite bilder o rapportera sen! Nu är jag på hugg rejält! laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Då kan jag spela in ljudprovslåten som den är tänkt också! 😄😄😄😄😄😄😄😄

Postat

Härligt att höra att det gick att lokalisera problemet. Då håller vi tummarna att det också går att lösa med lite kontaktspray, men ibland kan det rentav räcka att trycka in/ut sådana switchar ett antal gånger för att oxiderna ska slitas bort, så i bästa fall behövs ingen spray heller. 🙂

Postat

får nog ställa mig i samma hörn efter lyssning i icke-studio lyssning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.