Jump to content
Annons

Köpa eller Få sina närmastes eller vänners musik?


debatt

Recommended Posts

Musiken skulle jag inte ha några problem att ge bort till nära släkt och vänner, men så fort det blir en fysisk produkt (skiva, tröjja, etc) där varje "pryl" jag ger bort kostar mig pengar så blir jag tveksamt. Då blir det plötsligt lite omotiverat. Typ som om jag bara skulle ge pengar till närastående lite lagom omotiverat.

Jag har just nu ingen möjlighet att tjäna något på min musik så om jag trycker upp mitt debutalbum (som blir klart inom ett par månader)kommer varje album jag ger bort bli rätt hård förlust... Men jag kommer mer än gärna låta folk ta musiken från min dator eller om dom ger mig en skiva så jag kan bränna den. Även om jag kommer uppmana folk att om dom gillar det får dom gärna köpa den på iTunes. Jag vill heller inte att folk jag ger musiken, ger den vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Germer, Läget? Hur går det med damstrumpan o nudlarna? Besudla inte tråden med instrument helst - jag tycker det inte går att jämföra.

Men om jag fattar rätt så vill du inte skänka bort en egengjord cd iaf...? 😕

Och vill jag inte att mitt rykte ska bli besudlat av att jag har gjort ett eget puffskydd och äter nudlar 😉

Jo, jag skänker gärna bort min skiva till min familj. Men att dra gränsen för när man ska sluta ge bort och börja ta självkostnadspris tycker jag är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kan jämföra med att ta betalt för maten man bjuder på om man har någon kompis el. släkting hemma. Maten kostar ju också tid och pengar men inte f-n tar man betalt för det...

Sen är det väl kanske skillnad om man är fem i bandet och har bekostat mixning, mastring och tryckt upp 1000 ex i snyggt konvolut. Då har man kanske en limit på hur många man kan skänka bort. Särskilt om det finns folk som vill köpa musiken. Men jag hade ju inte tagit mer än vad jag själv betalat för produktionen av varje skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man kan jämföra med att ta betalt för maten man bjuder på om man har någon kompis el. släkting hemma. Maten kostar ju också tid och pengar men inte f-n tar man betalt för det...

Sen är det väl kanske skillnad om man är fem i bandet och har bekostat mixning, mastring och tryckt upp 1000 ex i snyggt konvolut. Då har man kanske en limit på hur många man kan skänka bort. Särskilt om det finns folk som vill köpa musiken. Men jag hade ju inte tagit mer än vad jag själv betalat för produktionen av varje skiva.

Nja är det samma sak som att bjuda pa mat när man har gäster hemma?

Tror eller hoppas inte du har lagat och förberett maten du serverar i flera manader, har du det är du väldigt ambitiös.

Vi släpper pa ett litet indiebolag sa vi har en väldigt liten eller ingen budget alls till inspelning, mastring och artwork.

Första skivan bekostade vi allt själva utom tryck och promotion. Det vi fick var ett gäng skivor och god spridning av skivan i europa.

Hur manga skivor vi far är beroende pa upplagan och vad det är för typ av skiva, men det är inga 1000 ex vi far.

Nu är det en ganska smal genre sa nagra stora upplagor är det inte tal om.

Men vi har en publik som fortfarande köper skivor, det vore att skjuta oss själva i foten om vi var sa dumma att vi gav bort alla skivor till släkt och vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget med traden i övrigt att göra, men om nagon ber dig skriva en lat da? Utför du inte ett hantverk da?

De flesta musiker skulle tycka att det är ett hantverk, oavsett om de skriver stycket åt andra eller helt själva.

Och de flesta musiker hanterar instrumentet med händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

vid närmare eftertanke...

När man gör skiva brukar man ju få ett antal "friex." (eller, det kanske är ytterst olika?) då kan man ju göra hurtusan man vill med dom...

När jag läst igenom här lite, så känns det som att många har utgångspunkten att man själv fixat plattan... Dvs. bekostat det själva.

Om jag som artist måste köpa platta från mitt skivbolag för, PPD-pris (/artistpris), så skulle jag inte gödsla med plattor till höger å vänster.

(Därav mitt tidigare, enligt Debatt, diplomatiska svar 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget med traden i övrigt att göra, men om nagon ber dig skriva en lat da? Utför du inte ett hantverk da?

Ingen ber mig skriva en låt.

Och jag skulle tro att de flesta på det här forumet som släpper skivor inte gör det som beställningsjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där hade vi lite till under Nej-sidan betr automatisk bortgivning.

Och ett (förmodar jag) underförstått smidigt förslag på hur man undviker "konflikten"?

Tillfällena du tänker på, kan de tänkas vara födelsedag, julklapp, påskpresent, nyårsgåva,

nytt jobb-present, alla hjärtans dag, konfirmationspresent, kom in på skolan-grattis,

inflyttningspresent, förlovningspresent, muckapresent, namnsdagsgrattis m.m. eller?

Så egentligen är det detsamma som att ta betalt utan att det syns på samma sätt.

Likt tjänster och gentjänster.

Så kan man säga ja. När det känns rätt att ge bort gör man det, men det ska inte finnas ett antagande från någon sida om att man alltid ska få, eller alltid ska ge.

Om man alltid ska ha betalt av vänner (som om de vore obekanta) kommer man till sist bli uppfattad som ovänskaplig/snål. Om man alltid ger bort förväntar sig alla att få allt gratis och man känner sig utnyttjad. Logiken säger att man ska sträva efter en balans däremellan.

Skål!

Klart man ger bort till nära och kära! Om det krävs att familj och vänner betalar för att det ska gå ihop bör man nog se till att ha ett kneg vid sidan om.

Jag tycker över huvud taget inte det handlar om en pengafråga, utan en principiell grej. Därav balansen jag pratar om.

Och som snickare jobbar man ju gratis åt närmaste familjen, släktiningar, kompisar o.s.v ..

Eller?

Nu talar vi väl inte om att göra musik ämnat till släkten gratis, utan att ge bort musik som ändå hade blivit skapad?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

vid närmare eftertanke...

När man gör skiva brukar man ju få ett antal "friex." (eller, det kanske är ytterst olika?) då kan man ju göra hurtusan man vill med dom...

När jag läst igenom här lite, så känns det som att många har utgångspunkten att man själv fixat plattan... Dvs. bekostat det själva.

Om jag som artist måste köpa platta från mitt skivbolag för, PPD-pris (/artistpris), så skulle jag inte gödsla med plattor till höger å vänster.

(Därav mitt tidigare, enligt Debatt, diplomatiska svar 😉 )

Mmm. Du skulle inte gödsla med de plattor du KÖPT av skivbolaget du har avtal med. Du skulle antagligen inte heller då gödsla med de plattor du själv gjort och därmed KÖPT allt material till. Förmodligen till högre kostnad per styck dessutom, jämfört med de till PPD-pris.

"Hurtusan" - sånt gör mig glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart att man ger bort saker till sina närmaste!!!!

Nej! Om de gillar det och uppskatter mina verk så stötar dom även mig, ekonomiskt!

Dubbelmoral?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Många av dom närmaste kanske känner sig tvingade att gilla ens alster och då blir det ju lite skevt att kräva betalt för nåt som dom helst dvs som vanliga musikkonsumenter vilket dom förmodligen till 99% är kanske hade valt bort från första början. Men det är förtjänsten man lever på så på dom jäklarna bara det är klart doms ska pröjsa så det blir klirr i kassan 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack debatt och ni andra för en härlig trådfråga.

När det handlar om pengar av något slag så tycker jag att det beror på hur mycket/väl man behöver dem, och givetvis också hur mycket motparten vill/kommer att ge tillbaka i form av pengar eller något annat. Och detta blir ju skillnad i alla relationer och vid olika tillfällen. Frågan är ju lite grann hur mycket du vill ge bort till denna vän.

Jag tycker att det brukar vara ganska kul med uttrycket "tid är pengar", om man vänder på det så att det blir, "pengar är tid". Om man skulle se på detta uttryck så känner jag ofta att det kan bli lite enklare, ja, ibland också svårare förstås. Om pengar är tid så tar du betalt för den tid du lägger ner, den möda. Hm....

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta musiker skulle tycka att det är ett hantverk, oavsett om de skriver stycket åt andra eller helt själva.

Och de flesta musiker hanterar instrumentet med händerna.

Han måste få kalla det fotverk !

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Och bara tagit emot pengar av dem som inte varit intresserade?

Nej, nu ska jag inte vara sån... f'låt. 😄

Jag förstod vad du menade.

Hehe! Nej, men vi sålde material via andra kanaler o då handlade det inte om vänner o bekanta som köpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart att man ger bort saker till sina närmaste!!!!

Nej! Om de gillar det och uppskatter mina verk så stötar dom även mig, ekonomiskt!

Dubbelmoral?

Man ger bort till sina närmaste men egentligen förväntar man sig att de ska ge en något och så blir man sur när det inte händer? Jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra som i de allra flesta företag. Gör demoex/reklam som man använder på bästa möjliga sätt.

Musikintresserade vänner t.ex. ska man inte underskatta som reklamkanal.

(Polarna betalar alltid för sig, oavsett om det är en öl, lunch, hjälp med sladdar, kritik eller lägga en slinga t.o.m. Parenteser o syskon borde väl nästan ha en andel med tanke på den tid under uppväxten som de fick stå ut med en.)

Fast det är väl inte så stor fråga idag. De flesta har ju spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag skrev denna tråden är det faktum att jag märkte att en hel del av såna jag känner som pysslar med kreativa grejer aldrig vill ha betalt av mig om de har gjort en cd eller nåt som jag är intresserad av. Men jag vill gärna stötta dem och betalar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

PhileasFogg (oregistrerad)

Jag tycker att ens polare och nära och kära borde stötta bandet/personen i fråga om de har råd. Har man fattiga polare och de gillar ens musik så bjussar man ju på en platta. Jag kan tycka problemet ofta kan vara snåla halvkompisar som vill ha saker och ting gratis bara för sakens skull. Ungefär som personer som vill stå på gästlistan bara för att de tror att de blir hippare då och skiter i att bandet spelar för dörren.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt band har vi alltid gett bort mycket grejer (tröjor, skivor osv) till vänner osv.

Men egentligen kan jag tycka att vänner snarare borde vilja köpa ens grejer för att stödja en för trots allt så har ju någon ofta lagt ut en jävla massa stålar för att producera en skiva från ingenting till den färdiga produkten och samma sak med t-shirts osv.

Och på sistone har det faktiskt blivit mer så att vänner köper grejer av varandras band här i krokarna. Även folk som har egna band.

Det är nog rätt sunt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...