Jump to content
Annons

Köpa eller Få sina närmastes eller vänners musik?


debatt

Recommended Posts

Hmm. Vi har käbblat ett bra tag om detta nu, i perioder, i åratal faktiskt från och till, mina vänner och jag, mina släktingar och jag, familjen... Vi är grymt oense.

Vad tycker ni?

Antag att man har en syrra eller brorsa eller kusin eller vadsomhelst, eller en jättebundis närmaste kompis, ska man då:

A betala för dennes nya cd eller bok eller tavla eller...

B underförstått alltid få det skapade helt gratis, just för att det är en person som står en nära? Och gladeligen betala alla andras kreativa produkter...

😕

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till närmaste familjen och bästa kompisarna säljer man väl inget?

Till släktingar kan det vara lite mer gränsfall - beroende på hur mycket man har träffats eller vad man nu tycker ska sätta gränsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite lurigt detta!

Samma sak om man ska sälja ett instrument t ex.

Man brukar ju snacka om "kompispris", men hur "kompis" är det egentligen?

Hej Germer, Läget? Hur går det med damstrumpan o nudlarna? Besudla inte tråden med instrument helst - jag tycker det inte går att jämföra.

Men om jag fattar rätt så vill du inte skänka bort en egengjord cd iaf...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner som gillar den musik mitt band släpper köper vara alster, t-shirts och skivor.

Har inga some helst problem att ge bort eller sälja billigare till nagon som stöttat oss eller köpt nagot innan.

Men att ge bort till nagon jag är släkt utanför den allra närmaste familjen aldrig.

Bekantskaps kretsen far inte heller nagot gratis, varför ska de ha det liksom??

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner som gillar den musik mitt band släpper köper vara alster, t-shirts och skivor.

Har inga some helst problem att ge bort eller sälja billigare till nagon som stöttat oss eller köpt nagot innan.

Men att ge bort till någon jag är släkt utanför den allra närmaste familjen aldrig.

Bekantskaps kretsen får inte heller nagot gratis, varför ska de ha det liksom??

Sådärja!! Nu börjar jag skönja en klar skiljelinje även bland forumets medlemmar, precis som bland de man personligen resonerar om detta med!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man ger bort. Snålsvenne.

Om det spelar nån roll för plånboken att dina släktingar och polare köper är du inte tillräckligt bra för att ta betalt öht.

Nej det är inte av snalhet, jag vill gärna sprida var musik till sa manga som uppskattar den, inte ge bort till faster Astrid som tittar pa bilderna i bookleten och kanske spelar skivan 1 gang.

Har inga problem med att hjälpa till sa de kan ladda ner musiken om de inte känner för att lätta pa lädret.

Vi är 5 i bandet och far inte hur manga skivor som helst att sälja fran vart bolag.

De pengar vi far in används till bandet, tex sa vi kanske kan ta den där spelningen i Bretagne fast arrangören inte har rad att betala för hela resan.

Vi är tillräckligt bra för att ta betalt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta, jag lägger mig halvt om halvt på soffan och tar del av den fortsatta diskussion innan jag säger vad jag själv tycker.

Verkar som om nej-sidan gällande bortgivning i form av coffa kom med ett uttömmande svar som förklaring av sin ståndpunkt där.

⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt, mitt resonemang är mycket enkelt: Om mina kompisar gillar det jag gör delar jag självklart med mig, precis som när polarn som är duktig på bilar ibland hjälper mig mecka lite.

När man kan leva på sin musik bygger ju hela den principen på att många fler än dom närmaste kan tänka sig att betala, det hela blir en ickefråga.

Redigerat av nattvaktaren
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

om det är första skivan på ett eget bolag man släpper så är ju det viktigaste att man få ut så många som möjligt

och då ska man klart ge till alla vänner man träffar samtidigt som man kan säga att man gärna vill ha betalt och då får man ju oftast en slant

sen försöker man istället sälja på konserter

om man släpper en skiva på ett bolag då får man ju oftast inte så många själv och då har man endast skivor att ge bort till de närmsta

och sådana skivor säljer man ju inte själv

sen kan ju hända att man måste köpa sina egna skivor för att ge bort i julklapp tex

så det beror på många olika faktorer vad man gör

Edit: sen är det ju konstigt när man med eget bolag ger bort 500skivor till tidningar, radio och festivaler

och inte sina närmsta vänner får någon men ofta vill de ju också gärna betala

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Familj och vänner borde VILJA köpa dina skivor för att stödja dig.

Men det kommer tillfällen då man gärna skänker också. Det behöver inte vara enkelsidigt.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Familj och vänner borde VILJA köpa dina skivor för att stödja dig.

Men det kommer tillfällen då man gärna skänker också. Det behöver inte vara enkelsidigt.

Där hade vi lite till under Nej-sidan betr automatisk bortgivning.

Och ett (förmodar jag) underförstått smidigt förslag på hur man undviker "konflikten"?

Tillfällena du tänker på, kan de tänkas vara födelsedag, julklapp, påskpresent, nyårsgåva,

nytt jobb-present, alla hjärtans dag, konfirmationspresent, kom in på skolan-grattis,

inflyttningspresent, förlovningspresent, muckapresent, namnsdagsgrattis m.m. eller?

Så egentligen är det detsamma som att ta betalt utan att det syns på samma sätt.

Likt tjänster och gentjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det handlar inte om att leva pa musiken, utan snarare att pa att överleva som band, med ambitioner pa att fa spela live sa mycket som möjligt.

Jag ger hellre bort en skiva till en kille eller tjej som kommit och tittat pa oss när vi spelar i en hala i forna östtyskland än faster Astrid.

Fast de är offtast de som helst vill betala för en skiva och stödja scenen!

Men visst kan jag tänka mig att ge bort en massa hembrända cds, som sagt själva musiken har jag inga problem att ge bort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska erbjuda pengar tycker jag , vill sen dom/han/hon/du/ eller det, inte ha jag ska inte truga .

Erbjuda pengar för att de ska ta emot skivan, menar du?

eller nä... jag läste om det nu...

😆😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att vänner o släkt gott kan köpa den, för att stödja ett fattig, kämpande band som inte är i närheten att få tillbaka sina pengar. Slog mig just att jag skrev det där utifrån ett perspektiv från när jag faktiskt spelade i ett band... på den tiden man hyrde in sig i en studio och betalade 20000 kr för en demo. Det gör man ju inte längre, tror jag rent generellt. Men med detta sagt så kan jag säga att jag alltid gett bort ex till de som varit intresserade innan de erbjudit sig att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men med detta sagt så kan jag säga att jag alltid gett bort ex till de som varit intresserade innan de erbjudit sig att köpa.

Och bara tagit emot pengar av dem som inte varit intresserade?

Nej, nu ska jag inte vara sån... f'låt. 😄

Jag förstod vad du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Familj och vänner borde VILJA köpa dina skivor för att stödja dig.

Se theRocker!

Ge bort till sina närmsta vänner å släkt, men se då för fan till att det är vid en högtid, så har man ju presenten fixad 😄

Diplomaten.

Klart man ger bort till nära och kära! Om det krävs att familj och vänner betalar för att det ska gå ihop bör man nog se till att ha ett kneg vid sidan om.

Se desvaenger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...